
بخشی از مهمترین اخبار تامین اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته؛ امروز ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ را در ادامه مرور می کنیم.
سازمان تامین اجتماعی و مجموعه های زیر دست آن همچنان از پر خبرترین ارگان های داخلی هستند که از بازنشستگان و کارگران گرفته تا حقوق و بیمه و … را شامل می شود با این حال در صفحه فردا به برخی از تازه ترین رویدادهای تامین اجتماعی می پردازیم.
زمان واریز معوقات حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، اعلام کرد که تاکنون زمان دقیق پرداخت این معوقات مشخص نشده است. به گفته او، پرداخت ممکن است در نیمه اول یا دوم مرداد انجام شود، اما هنوز جمعبندی نهایی در جلسات کارشناسی صورت نگرفته و تأمین منابع مالی مورد نیاز نیز در دست بررسی است.

در هفتههای اخیر، بازنشستگان بارها خواستار اعلام زمان دقیق پرداخت این مطالبات شدهاند؛ چرا که انتظار داشتند این مبلغ همزمان با حقوق تیرماه پرداخت شود.
مبلغ احتمالی معوقات حقوق بازنشستگان چقدر است؟
بر اساس اظهارات محمدحسن موسیوند، دبیر اجرایی خانه کارگر لرستان، معوقات فروردینماه برای هر بازنشسته حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان است.
با توجه به به هزینههای بالای زندگی بازنشستگان وضعیت معیشتی این قشر بحرانی است و حقوق بسیاری از بازنشستگان حتی نیمی از سبد معیشت را پوشش نمیدهد و تأخیر در پرداخت معوقات، فشار مضاعفی بر این قشر وارد کرده است.
سازمان تامین اجتماعی به دفاتر ثبت اسناد و املاک متصل شد
در جلسه اخیر شورای راهبری اجرای قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»، تأمین اجتماعی به دلیل اجرای کامل ارائه خدمات فناورانه در راستای این قانون، مورد تقدیر شورا قرار گرفت.

در راستای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و به عنوان یکی از زیرپروژههای طرحهای بیستگانه تحول آفرین و توسعه ای، سازمان تأمین اجتماعی سرویس استعلام بدهی ماده ۳۷ قانون تأمین اجتماعی را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه نموده است.
در همین رابطه دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه با بهرهبرداری از این سرویس در دفاتر ثبت اسناد رسمی، امکان استعلام آنلاین و فوری بدهیهای مرتبط با حق بیمه کارگاهها، مؤسسات و املاک مشمول قانون تأمین اجتماعی فراهم شده است، افزود: این اقدام مزایای ذیل برای ذینفعان به همراه داشته است:
۱) استعلام آنی میزان بدهی و کاهش زمان و تسریع معاملات: پیش از راهاندازی این سرویس، استعلام ممکن بود تا ۱۵ روز طول بکشد که باعث تأخیر در نقل و انتقالات و گاهی لغو معاملات میشد.
۲) پرداخت برخط بدهی: پس از استعلام، در صورت وجود بدهی، لینک پرداخت برای مخاطبین ارسال میگردد که ایشان میتوانند به صورت برخط نسبت به پرداخت بدهی خویش اقدام نمایند. امکان پرداخت آنلاین بدهی بدون نیاز به حضور فیزیکی، از هزینههای حملونقل و زمان نیز کاسته است.
۳) صرفهجویی در هزینهها: کاهش نیاز به رفتوآمدهای مکرر به شعب سازمان تامین اجتماعی، پرداخت هزینههای جانبی مانند پست یا واسطهها و جلوگیری از جریمههای دیرکرد بدهیها، منجر به کاهش هزینهها برای مخاطبین میگردد.
۴) افزایش امنیت و شفافیت: مخاطبین در زمان معامله میتوانند ازعدم وجود بدهی خویش اطمینان حاصل کنند، که این امر منجر به کاهش دعاوی حقوقی میگردد.
گفتنی است سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرحهای بیست گانه، در مسیر توسعه خدمات الکترونیک و هوشمندسازی فرآیندها گام برمیدارد تا با کاهش بروکراسی، تسهیل خدمات و افزایش رضایت عمومی، نقش مؤثر خود را در اجرای قوانین ملی ایفا کند.
نحوه خرید سوابق بیمه برای بیمهشدگان پاره وقت
رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی درخصوص نحوه خرید سوابق بیمهای آن دسته از کارکنانی که به صورت پارهوقت کار میکنند، توضیح داد.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که کارفرمایان وفق قانون تامین اجتماعی مکلف به پرداخت حقبیمه کارکنان خود هستند، اما صرفاً درخصوص برخی از مشاغل که بیمهشده ماهیتاً به صورت کسری از ماه فعالیت دارد، نظیر معلمان حقالتدریس یا اعضای هیأت علمی دانشگاهها، امکان انعقاد قرارداد و پرداخت حقبیمه کسری از ماه فراهم شده است.
رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مبنای محاسبه حق بیمه برای خرید سوابق ناقص، توضیح داد: دستمزد روزانه مبنای محاسبه و پرداخت حقبیمه، عبارت از دستمزد روزانه همان ماهی که سابقه آن به اعتبار پرداخت حقبیمه به صورت کسری از ماه ایجاد شده، است، مشروط بر اینکه از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر و از حداکثر دستمزد مصوب بیشتر نباشد.
به عبارت دیگر دستمزد قرارداد تکمیل سوابق پرداخت حقبیمه مطابق با دستمزد ایجادی به صورت پارهوقت (سوابق اجباری) در هر ماه خواهد بود.

به گفته ملکی، نرخ پرداخت حقبیمه در این نوع بیمه، معادل ۲۷ درصد دستمزد مبنای محاسبه حقبیمه در هرماه است. براین اساس، فرمول کلی به این شرح است:
«دستمزد روزانه ماه دارای کارکرد ناقص * تعداد روزهای کسری* ۲۷ درصد = مبلغ حق بیمه» به عنوان مثال اگر شخصی ۱۵ روز سابقه بیمهپردازی اجباری داشته باشد و دستمزد روزانه وی ۴۰۰۰۰۰۰ ریال باشد با این فرمول حقبیمه وی محاسبه میشود: « ۱۶ روز کسری * ۴،۰۰۰،۰۰۰ * ۲۷ درصد = ۱۷،۲۸۰،۰۰۰ ریال
وی در ادامه به تشریح شروط پذیرش درخواست متقاضی تکمیل سوابق پرداخت حقبیمه پرداخت و افزود: حداکثر سن پذیرش درخواست متقاضی تکمیل سوابق پرداخت حقبیمه برای مردان و زنان ۵۰ سال تمام در تاریخ ثبت تقاضا خواهد بود.
در صورتی که سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از سن مذکور باشد، پذیرش درخواست وی منوط به داشتن سابقه پرداخت حقبیمه قبلی معادل مازاد سنی مقرر خواهد بود و کلیه بیمهشدگان متقاضی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حقبیمه دارند، از اعمال شرط سنی معاف هستند.
رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: متقاضی باید جهت پرداخت حقبیمه کسری از ماه، ۶ ماهه نخست هر سال از ابتدای آذرماه تا پایان بهمنماه همان سال با مراجعه به سامانه غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس Es.tamin.ir، منوی بیمهشدگان/ امور بیمهشدگان/ تکمیل سوابق پرداخت حقبیمه نسبت به واریز حقبیمه مربوطه اقدام کند. همچنین جهت پرداخت حقبیمه کسری از ماه، ۶ ماهه دوم هر سال نیز باید از ابتدای خردادماه سال بعد تا پایان مردادماه همان سال و با ورود به منوی فوقالذکر نسبت به واریز حقبیمه متعلقه به صورت یکجا اقدام کند.
ملکی یادآور شد: وصول حقبیمه کسری از ماه جهت ماههای بدون کارکرد (صفر) موضوعیت ندارد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که افرادی که در طول سالهای گذشته بهصورت پارهوقت یا پروژهای کار کردهاند و بیمهشان با فاصله رد شده، چگونه میتوانند این سوابق را تکمیل کنند؟، گفت: وفق ضوابط مقرر امکان پرداخت حقبیمه کسری از ماه حداکثر از تاریخ انعقاد قرارداد به بعد میسر بوده و کسری سوابق گذشته مربوط به قبل از تاریخ انعقاد قرارداد به هیچ عنوان ملاک عمل و مشمول پرداخت نخواهد بود.
سالاری: عبور از ناترازی مالی در سازمان تامین اجتماعی ممکن است
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه شایسته سالاری در انتصابات و جذب نخبگان به صورت جدی در دستور کار است، گفت: طرحهایی برای خروج از چالش ناترازی مالی در سازمان داریم.
مصطفی سالاری در جلسه ویدیوکنفرانس با مدیران کل و رؤسای شعب سراسر کشور گفت: با توجه به وضعیت امروز، نرخ پشتیبانی سازمان و شرایط اقتصادی جامعه، طرحهایی را برای خروج از چالش ناترازی که به سازمان وارد شده در دستور کار داریم و با جدیت و البته همراهی و مشارکت ذینفعان دنبال میکنیم.
وی در این جلسه بیان کرد: برای صیانت از آبرو و اعتبار سازمان تأمیناجتماعی به هیچ عنوان کوتاه نمیآییم و مقابل فشارهای بیرونی و غیرقانونی تسلیم نمیشویم. قطعاً برخورد با فساد و رانت هزینه دارد، باید هزینه پرداخت کنیم؛ نمیتوان به خاطر تعارفات یا حفظ مقام و منافع شخصی، به منافع تأمین اجتماعی که امانت مشترک ۵۰ میلیون نفر اعم از بیمه شده، بازنشسته و کارفرما است، لطمه بزنیم.
وی افزود: حفاظت از سازمان و ایستادن مقابل شبکه فساد هزینه، تخریب و حاشیهسازی و … دارد اما هراسی نداریم زیرا این موضوعات نباید مانع ایستادن مقابل فساد باشد؛ این فساد به اعتبار سازمان تأمین اجتماعی و همکاران سازمان خدشه وارد میکند.
عبور از ناترازی ممکن است
سالاری با اشاره به برخی از طرحهای مؤثر بر درآمد و مصارف سازمان، افزود: مجموع طرحهای اشاره شده ۳۰۰ همت تراز مالی مثبت برای سازمان خواهند داشت که با همراهی ذینفعان و تعامل با دستگاههای ذیربط از جمله قوه مقننه و دولت، قابل تحقق است.
سالاری اضافه کرد: اقدامات و رایزنیهای صورت گرفته تا ظرف نیمه اول سال ۷۰ همت به صورت اوراق و ۱۱۵ همت در قالب سهام و دارایی از دولت دریافت خواهد شد که نهایی شدن آن نیاز به اخذ مصوباتی دارد. برنامههایی در راستای کنترل ناترازی در دستور کار داریم.
وی افزود: یکی از مأموریتهای مهم سازمان عبور از ناترازی است و این مهم به با اجرای کامل برخی از طرحهای بیستگانه، امکانپذیر است.
شایسته سالاری در انتصابات و جذب نخبگان به صورت جدی در دستور کار است
سالاری در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به مسائل و موضوعات مربوط به منابع انسانی سازمان گفت: حتماً به مسائل و مشکلات نیروی انسانی توجه ویژه داریم و علی رغم همه محدودیتها و مشکلات، نهایت حمایت از کارکنان را داریم و در همین چارچوب تلاش میکنیم با نظام ارزیابی مبتنی بر عملکرد و روشهای دیگر، تلاش همکاران را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: طرح انتصابات بر مبنای شایستهسالاری و طرح شناسایی طرح استعدادیابی و جذب نخبگان از جمله دیگر اقدامات در راستای ارتقای نیروی انسانی سازمان است و در همین راستا، کانونهای ارزیابی حوزه انتصابات فعال شدهاند تا افراد برای انتصاب در سمتهای مختلف بر اساس شاخصهای موردنظر ارزیابی انتخاب میشوند.

سالاری همچنین در این بخش سوالات و پیشنهادات برخی ادارات کل و شعب پیرامون موضوعات مربوط به نیروی انسانی سازمان را بررسی و توضیحات لازم را ارائه کرد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در ارتباط با طرح استعدادیابی و جذب نخبگان نیز بیان کرد: از بین همکاران افرادی که با تراز بالا و افرادی که در دانشگاههای برتر تحصیل کردهاند جمعاً ۱۵۰۰ نفر ظرف امسال و سال آینده جذب میشوند. این افراد مراحل ارزیابی هفتگانه تخصصی را طی کرده و افراد حائز رتبه، در اولویت قرار میگیرند.
وی ادامه داد: مراحل جذب نخبگان و استعدادهای برونسازمانی مشابه فرایند جذب درونسازمانی است. در این چارچوب فهرستی از نخبگان از دانشگاهها گرفته شده و مورد ارزیابیهای اشاره شده قرار میگیرند.
سالاری گفت: استعدادیابی درونسازمانی و برونسازمانی اقدام بسیار مهمی است؛ تأمین اجتماعی باید امکان استفاده از بهترین نیروی انسانی را فراهم کند.
اجرای دقیق شیوهنامه بیمه کارگران ساختمانی مهم است
سالاری در ادامه این نشست با بیان اینکه حساب اختصاصی بیمه کارگران ساختمانی باید درست مدیریت شود، گفت: در این صورت، منابع و مصارف این حوزه شرایط تراز قرار خواهد گرفت. در این ارتباط سازوکار بازرسی به شکل منسجمتر فعال خواهد بود و از ظرفیت انجمنهای صنفی نیز در کنار بازرسی سازمان استفاده خواهد شد.
وی افزود: دستورالعمل شیوهنامه بیمه کارگران ساختمانی را باید به صورت جدی در دستور کار داشته باشیم. در راستای اجرای این شیوهنامه، تصمیمات مربوط به پایش افراد در بیمه کارگران ساختمانی توسط کارگروه صورت میگیرد و در شناسایی افراد مشمول نیز کارگروه متولی محسوب میشوند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: باید از ظرفیت شهرداریها، سایر اعضای کارگروه استفاده شود و در اجرای دقیق و درست آن نهایت حساسیت و جدیت را به خرج دهیم زیرا هدف اصلی گسترش پوشش این بیمه برای افراد واجد شرایط و کاهش نوبت انتظار آن است.
رویکرد حمایتی دولت نسبت به تأمین اجتماعی
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه این جلسه ویدئوکنفرانسی گفت: با توجه به حمایتها و همراهی دولت، معاون اول رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقدامات و برنامههای سازمان به درستی پیش خواهد رفت.
وی تصریح کرد: خوشبختانه با همراهی و همدلی همه دستاندرکاران، امروز نگاه دولت به سازمان تغییر کرده و هر آنچه سازمان تأمیناجتماعی نیازمند حمایت و پشتیبانی است، در حد بضاعت دولت و دستگاهها قابل تحقق است.
در جریان این جلسه، برخی مدیران کل استانها و رؤسای شعب در ارتباط با موضوعات؛ شیوهنامه انتصابات و شایستهسالاری و طرح جذب نخبگان، پاسخگویی و تشریح مسائل پرسنلی همکاران، گزارش منابع و مصارف ماههای گذشته و آتی سازمان تأمین اجتماعی و همچنین شیوهنامه بیمه کارگران ساختمانی و راهکارهای افزایش وصول حقبیمه در بخش مذکور، نظراتی را مطرح کردند.