
براساس اطلاعیه مرکز آزمون جهاددانشگاهی امروز یکشنبه ۱۸ خرداد دفترچه راهنمای آزمون استخدامی آموزش و پرورش منتشر شد.
ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴
دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش منتشر شد، برای دانلود دفترچه راهنما روی لینک زیر بزنید.
صفحه اختصاصی آزمون استخدامی مشاغل آموزگار، دبیر و هنرآموز وزارت آموزش و پرورش – سال ۱۴۰۴

بندهای اطلاعیه به این شرح است؛
۱. آزمون مذکور برای جذب و پذیرش مشاغل آموزگاری، دبیری، هنرآموز و هنرآموز استادکار میباشد و جذب نیروی خدمتگزار در زمان دیگری انجام خواهد شد.
۲. ظرفیت جذب و پذیرش این آزمون ۲۹۷۵۰ نفر میباشد که شرح جزئیات آن به تفکیک شغل محل، جنسیت و سهمیه و ادارات کل استانها در دفترچه راهنمای آزمون، درج شده است.
۳. ضریب تاثیر آزمون کتبی ۷۰ درصد و ضریب تاثیر بخش ارزیابی نهایی ۳۰ درصد میباشد. ضمناً به استناد دفترچه راهنمای آزمون، تعداد افرادی که برای بخش بررسی مدارک و ارزیابی نهایی معرفی میشوند، دو برابر میزان ظرفیت پذیرش خواهد بود.
۴. زمان برگزاری آزمون به تناسب نوع شغل انتخابی در یکی از روزهای ۲ یا ۳ مرداد خواهد بود.
۵. شایان ذکر است یک هفته پس از پایان مهلت ثبتنام، زمان دقیق برگزاری آزمون اطلاعرسانی خواهد شد.
۶. هر فرد صرفا میتواند در یک شغل ثبتنام نماید.
ضمناً به منظور آگاهی بخشی به داوطلبان ارجمند، بخش جستجوی مشاغل در صفحه اختصاصی آزمون تعبیه خواهد شد تا داوطلبان به راحتی بتوانند بر اساس شرایط احراز ، مشاغل قابل ثبتنام را رویت نمایند./ مرکز آزمون جهاددانشگاهی

ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ در سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی https://medu2.hrtc.ir/hrt/ انجام می شود.
امکان جستجوی فوری رشتهها و مشاغل مورد نیاز آموزش و پرورش
معرفی ابزار کاربردی جهت جستجوی سریع رشتههای مجاز جهت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
کلیک کنید
تشریح صفحه به صفحه دفترچه
۱. حیطه های عمومی / تخصصی (همان حیطه اختصاصی سال گذشته) مشترک میباشد بین تمام کد رشته ها با هر عنوانی ( آموزگاری _دبیری _هنرآموزی _ استادکار ) بنابراین داوطلب بعلاوه این دو حیطه باید یک حیطه تخصصی متناسب با انتخاب شغلی خود نیز مطالعه کند .
۲.حذف طلاب از رشته های دبیری در حالی که در سال های گذشته طلاب امکان ثبت نام در چندین کد رشته از جمله ( آموزگاری ابتدایی _ استثنائی _ دبیری عربی _ معارف _ کیفیت بخشی _ آمادگی دفاعی ) داشتند اما در اقدامی عجیب امسال طلاب فقط یک کد رشته یعنی آموزگاری ابتدایی و استثنائی را میتوانند شرکت کنند .

۳. دبیری آمادگی دفاعی تک کد شغلی میباشد که تمام رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی به بالا میتوانند ثبت نام کنند .
۴. سهمیه های موجود در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش : سهمیه ۲۵ ٪ سهمیه ۵٪ : ویژه خانواده ایثارگران و جانبازان که حیطه شمول هر سهمیه در تصویر ذکر شده هست . سهمیه ۳٪ : ویژه معلولین که معرفی نامه از سازمان بهزیستی کشور داشته باشند . سهمیه آزاد : داوطلبینی که هیچگونه سهمیه ای نخواهند داشت .
۵. شرایط اعطای ضریب به معلمان غیر رسمی در آزمون استخدامی : میزان ضریب : ۱.۱ به ازای هر سال و حداکثر ۵ سال(۱.۵) خواهد بود شرایط جهت دریافت ضریب : داشتن ابلاغ رسمی همکاری با واحد دولتی و غیر دولتی ( شامل معلمان غیر دولتی ) داشتن تاییدیه گزینش داشتن بیمه فعالیت ۲۴ ساعت در هفته فیش حقوقی سرباز معلمین شامل این ضریب نخواهند شد .
دفترچه آزمون استخدامی مشاغل آموزگار، دبیر و هنرآموز سال ۱۴۰۴
دفترچه آزمون استخدامی مشاغل آموزگار، دبیر و هنرآموز سال ۱۴۰۴
با توجه به مجوز شماره ۱۴۸۰۴ مورخ ۲۱/۰۲/۱۴۰۴ صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و در راستای اجرای ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، مواد (۸۷) و (۸۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور و مفاد دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون های استخدامی در دستگاه های اجرایی منضم به جلسه مورخ ۳۰/۰۲/۱۴۰۴ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق ایجاد فرصت برابر و با رعایت معیارهای صلاحیت و مراتب شایستگیهای مرتبط با احراز معلمی، ضوابط و مقررات عمومی و اختصاصی جهت استخدام پیمانی در مشاغل آموزگاری، دبیری، هنرآموز، مراقب سلامت، مربی امور تربیتی و مشاور واحدهای آموزشی به شرح زیر اعلام میشود.
برنامه زمانبندی :
- ثبتنام : یکشنبه ۱۸ خردادماه تا دوشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۴
- دریافت کارت ورود به جلسه : از روز دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۴
- برگزاری آزمون : پنجشنبه و جمعه ۲ و ۳ مردادماه ۱۴۰۴
دانلود دفترچه راهنمای ثبتنام
منابع حیطه عمومی و تخصصی مشترک استخدامی آموزش و پرورش سال ۱۴۰۴
الف) مواد و منابع آزمون کتبی (حیطه عمومی)
منابع:
۱) معارف اسلامی
- طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول: ایمان)، نویسنده: حضرت آیتالله سید علی خامنهای
- همرزمان حسین (ع)، نویسنده: حضرت آیتالله سید علی خامنهای، انتشارات انقلاب اسلامی
- احکام و درک معانی قرآنی (رساله عملیه مراجع عظام، کتاب دقایقی با قرآن حجهالاسلام قرائتی)
۲) اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی
- اطلاعات عمومی
- خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مرتضی مطهری انتشارات صدرا
- مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
- کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب نویسنده: سید مرتضی آوینی
- وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)
۳) قوانین و مقررات اداری و قانون اساسی
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
- بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
- قانون مدیریت خدمات کشوری
- قانون رسیدگی به تخلفات اداری
- قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت کشور (فصل ۱۹)
۴) تواناییهای ذهنی و ویژگیهای رفتاری
۵) فناوری اطلاعات
- مهارتهای هفتگانه ICDL
۶) زبان خارجه (انگلیسی)
- محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
۷) زبان و ادبیات فارسی
محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
۸) ریاضی و آمار مقدماتی
محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
ب) مواد و منابع آزمون کتبی (حیطه تخصصی)- بخش مشترک همه مشاغل
* محتوای ارزیابی و منابع مربوط به این بخش، به تفکیک مشاغل، در ادامه همین بخش (صفحات ۲۲ تا ۶۵ دفترچه آزمون استخدامی آمده است).
منابع:
۱) آشنایی با تربیت چندساحتی
- برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران
- مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
۲) آشنایی با فناوریهای نوین آموزشی
- با تأکید بر تعریف مفاهیم، تکنولوژی آموزشی و انواع آن، سیستم مدیریت یادگیری، سیستم مدیریت محتوای یادگیری، آموزش و یادگیری الکترونیکی، ارزیابی مبتنی بر کامپیوتر، عناصر یادگیری، تکنولوژی آموزشی مبتنی بر مدارس، وسایل، مواد و رسانههای آموزشی
۳) روشها و فنون تدریس
- با تأکید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری؛ مدیریت و طراحی فعالیتهای آموزشی؛ اضول و شیوههای مدیریت کلاس درس؛ مهارتهای خلق موقعیت و فرصتهای یادگیری؛ آشنایی با روشهای تدریس مبتی بر شناختگرایی و سازندهگرایی با رویکرد تحولی؛ راهبردهای یاددهی و یادگیری؛ مهارتهای اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس؛ پس از تدریس؛ مدلها و الگوهای تدریس
۴) سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی
- با تأکید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، شیوه طراحی و تحلیل آزمونها، مراحل و فعالیتهای ارزشیابی، سنجش یادگیری مبتنی بر مشاهدهای؛ عملکردی، عاطفی؛ رفتاری، تکوینی و پوشه کار
۵) روانشناسی تربیتی
- با تأکید بر محورهای کاربرد نظریههای یادگیری در کلاس؛ کاربرد نظریههای هوش، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس؛ کاربرد نظریههای انگیزش و هیجان در آموزش؛ کاربرد نظریههای تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوتهای فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط
- کتاب مسئولیت و سازندگی، نویسنده: علی صفایی حائری فصلهای (۱۰- ۴- ۳- ۲)
- برای داوطلبین آموزگار استثنایی با تأکید بر محور (تعاریف و طبقهبندی دانشآموزان استثنایی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان ناشنوا و نابینا (با آسیبهای بینایی و شنوایی)؛ شناخت و آ»وزش کودکان و دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه؛ شناخت و آموزش کودکان و دانشآوزان با اختلالهای هیجان رفتاری و اختلالات ارتباطی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانشآموزان با مشکلات جسمی- حرکتی و چند معلولیتی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم؛ توانبخشی و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی؛ خانواده و مداخله بهنگام در کودکان و دانشآموزان استثنایی.
۶) اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش
- سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
- آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش
- قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش
- قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش
۷) روانشانی رشد، اختلالات یادگیری و تربیتی
با تأکید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، گروهبندی و مراحل شناسایی و تشخیص دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری، روشهای درمانی و رفع مشکلات آموزشی، آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد