سیاسی

نجاتگر روسی بر فراز آب و آتش + جزئیات خاص‌ترین جت جهان

برییف بی-۲۰۰، تنها جت آبی‌-خاکی عملیاتی جهان، برای مهار آتش بندر شهید رجایی به دستور پوتین راهی ایران شد.

برییف بی-۲۰۰ آلتایر (Beriev Be-۲۰۰ Altair) هواپیمایی منحصر به فرد است که عنوان تنها هواپیمای جت آبی-خاکی عملیاتی در جهان را به خود اختصاص داده است. تنها جت آبی-خاکی عملیاتی جهان که با دستور پوتین برای اطفای حریق بندر شهید رجایی راهی ایران شد.

2151804_484

ویژگی ها و قابلیت های کلیدی

برییف بی-۲۰۰ به عنوان یک بستر چند منظوره طراحی شده که توانایی انجام مأموریت های مختلف از جمله موارد زیر را دارد:

آتش نشانی: این هواپیما می تواند تا ۱۲ تن (۱۲۰۰۰ لیتر یا ۳۱۷۰ گالن آمریکایی) آب را تنها در ۱۴ ثانیه در حین حرکت روی سطح آب جمع آوری کند. سپس می تواند این آب را در محل آتش سوزی تخلیه کند. همچنین امکان حمل مایعات ضد حریق را دارد.

جستجو و نجات: برییف بی-۲۰۰ مجهز به نورافکن ها، حسگرها (حرارتی و نوری)، یک قایق بادی و تجهیزات پزشکی، می تواند عملیات جستجو و نجات را بر فراز آب انجام دهد. همچنین می تواند به عنوان یک آمبولانس هوایی پیکربندی شود و تا ۳۰ بیمار روی برانکارد و هفت فرد نشسته یا خدمه پزشکی را حمل کند.

گشت دریایی: از این هواپیما می توان برای نظارت بر سواحل، مناطق اقتصادی انحصاری و مرزهای دریایی استفاده کرد.

2151801_840

حمل و نقل بار و مسافر: کابین برییف بی-۲۰۰ می تواند تا ۷۲ مسافر را در خود جای دهد یا تا ۷.۵ تن بار حمل کند. می توان آن را به سرعت بین پیکربندی های باربری و مسافربری تغییر داد.

عملیات آبی-خاکی: قابلیت کلیدی برییف بی-۲۰۰، امکان فعالیت هم از زمین (فرودگاه هایی با باند حداقل ۱۸۰۰ متر) و هم از آب (مناطق آب های آزاد با طول حداقل ۲۳۰۰ متر و عمق ۲.۵ متر، با امواجی تا ارتفاع ۱.۳ متر) است. این هواپیما دارای یک سکان آبی برای هدایت روی آب و شناورهای زیر بال برای پایداری است.

پیشرانه های جت: این هواپیما از دو پیشرانه توربوفن Progress D-436TP نصب شده در بالای بال ها نیرو می گیرد. در مقایسه با دیگر هواپیماهای آبی-خاکی، برییف بی-۲۰۰ سرعت کروز بالایی را ارائه می دهد. این نوع قرارگیری پیشرانه ها همچنین از ورود آب در هنگام عملیات آبی جلوگیری می کند.

اویونیک پیشرفته: برییف بی-۲۰۰ دارای سیستم اویونیک یکپارچه مدرن ARIA 200-M با نمایشگرهای چند منظوره ال سی دی است که اطلاعات جامع پرواز و ناوبری را در تمام شرایط آب و هوایی در اختیار خلبانان قرار می دهد. این شامل یک سیستم کنترل پرواز دیجیتال پرواز با سیم، خلبان خودکار، سیستم مدیریت پرواز و رادار هواشناسی است.

طراحی مستحکم: بدنه هواپیما با استفاده از آلیاژهای آلومینیوم با محافظت در برابر خوردگی، با استفاده انتخابی از تیتانیوم و مواد کامپوزیتی برای مقاومت در برابر محیط خشن دریایی ساخته شده است. بدنه دارای طراحی تک پله ای با نسبت درازا به پهنای بالا برای پایداری و کنترل پذیری روی آب است.

2151808_346

مشخصات

طول بال: ۳۲.۷۸ متر

طول بدنه: ۳۲.۰۵ متر

ارتفاع: ۸.۹۰ متر

حداکثر وزن برخاست از زمین: ۴۱۰۰۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست از آب: ۳۷۹۰۰ کیلوگرم

ظرفیت مخزن آب: ۱۲۰۰۰ لیتر

حداکثر بار مفید: ۷۵۰۰ کیلوگرم

حداکثر سرعت: ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز: ۵۵۰-۶۱۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: تا ۳۱۵۰ کیلومتر

سقف پرواز: ۸۱۰۰ متر

2151802_120

توسعه و تولید

برییف بی-۲۰۰ توسط شرکت هواپیماسازی برییف طراحی و با همکاری شرکت ایرکوت تولید شد.

این پروژه در سال ۱۹۸۹ آغاز شد، اولین پیش نمونه در سال ۱۹۹۸ پرواز کرد و اولین برخاست از آب در سال ۱۹۹۹ انجام شد.

کاربرد عملیاتی

وزارت شرایط اضطراری روسیه (EMERCOM) اپراتور اصلی برییف بی-۲۰۰ بوده است که از نوع بی-۲۰۰ ئی اس برای آتش نشانی و دیگر نقش های واکنش اضطراری استفاده می کند.

تعداد محدودی از این هواپیما به کشورهای آذربایجان و الجزایر صادر شده است.

این هواپیما قابلیت های آتش نشانی خود را در عملیات بین المللی، از جمله در اندونزی و ترکیه، نشان داده است.

2151803_277

چالش‌ها

از نظر تاریخی، برییف بی-۲۰۰ به پیشرانه های ساخت اوکراین متکی بود. پس از اشغال کریمه در سال ۲۰۱۴، عرضه این پیشرانه ها به روسیه متوقف شد و موجب تاخیر در تولید شد.

با توجه به درگیری جاری بین روسیه و اوکراین، تلاش ها برای تجهیز بی-۲۰۰ به پیشرانه های توربوفن روسی Aviadvigatel PD-8 برای اطمینان از تولید و استقلال عملیاتی در آینده در حال انجام است.

اگرچه برییف بی-۲۰۰ هواپیمایی چند منظوره است، اما هزینه های عملیاتی بالای آن و بازار تخصصی جت های آبی-خاکی، پذیرش گسترده آن را محدود می کند.

2151805_394

2151806_144

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا