آخرین مطالب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ورزشی را در پایگاه خبری صفحه فردا دنبال کنید.

تاریخ اول ماه ذی الحجه در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است ؟ + نماز معروف دهه اول ذی‌الحجه

در اینجا تاریخ اول ماه ذی الحجه در تقویم ۱۴۰۳ ، تقویم قمری و میلادی و همچنین نماز معروف دهه اول این ماه را بررسی خواهیم کرد.

ماه «ذى الحجّه»، آخرین و دوازدهمین ماه «تقویم هجرى قمرى» است و در این ماه پر برکت اعمال و مناسک حج نیز انجام می شود، در ادامه این مطلب با تاریخ تاریخ اول ماه ذی الحجه در تقویم ۱۴۰۳ ، برکات، فضایل و نماز معروف ماه ذی الحجه آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

تاریخ اول ماه ذی الحجه در تقویم ۱۴۰۳

تاریخ اول ماه ذی الحجه در تقویم شمسی برابر است با:

شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

تاریخ اول ماه ذی الحجه در تقویم قمری برابر است با:

۱ ماه ذی الحجه سال ۱۴۴۵

تاریخ اول ماه ذی الحجه در تقویم میلادی برابر است با:

۸ ژوئن ۲۰۲۴

تاریخ اول ماه ذی الحجه در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است ؟ + نماز معروف دهه اول ذی‌الحجه

مناسبت های ماه ذی الحجه

ماه «ذى الحجّه»، آخرین و دوازدهمین ماه «تقویم هجرى قمرى» است و در این ماه پر برکت اعمال و مناسک حج نیز انجام می شود.به گفته بزرگان دین با فرا رسیدن ماه ذی الحجه انجام اعمال و عبادت مخصوصاً در دهه اوّل این ماه از اهمّیّت ویژه اى برخوردار است.از جمله مناسبت های مهم ماه ذی الحجه می توان به عید قربان، عید غدیر، تولد امام هادی (ع) و شهادت امام محمد باقر (ع) اشاره کرد.

برکات و فضایل ماه ذی الحجه

بر اساس برخی روایات شب هاى دهگانه اى که قرآن در سوره «والفجر» به آن قسم خورده است، شب هاى دهه اوّل این ماه پر برکت است، و این سوگند نشان دهنده عظمت این ماه است.

خداوند در آیه ۲۸ سوره حج علاوه بر بیان فریضه بزرگ «حج» از «أیّام مَعْلُومات» نیز سخن گفته است که مؤمنان باید در آن از یاد خدا غافل نشوند. بر اساس روایات یکى از تفسیرهاى معروفِ «أیّام مَعْلُومات» که در روایات نیز به آن اشاره شده است، ده روز اوّل ماه ذى الحجّه می باشد که، هم شب هاى آن و هم روزهاى آن از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

در حدیثى که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است عبادت و کار نیک در هیچ ایّامى به اندازه ده روز اوّل ماه ذى الحجّه پر فضیلت نیست.

یکی دیگر از فضایل این ماه این است که با حاجیان خانه خدا همراه می شویم.علاوه براین یاد و خاطره مراسم باشکوه حج و معنویّت و برکات آن، حال و هواى دیگرى برای انسان بهمراه دارد; مخصوصاً براى افرادی که در سرزمین وحی حضور دارند.

نماز دهه اول ذی‌الحجه

خواندن نماز دهه اول ذی‌الحجه، معروف به نماز «و واعدنا»، کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشد و به حسب احادیث و روایات متواتر، کسی که آن را به‌جا آورد، در ثواب حاجیان، شریک می‌شود.

این دهه، دارای فضیلت و شرافت بسیاری است و عبادت در این ایام، اجر و پاداش عظیمی دارد. یکی از اعمالی که همه بزرگان، علما و فقهای جلیل‌القدر، در ۱۰ شب نخست این ماه عزیز، اهتمام بسیار به آن داشته‌اند، خواندن ۲ رکعت نماز بین نماز‌های مغرب و عشاء، معروف به نماز «و واعدنا» است.

کیفیت خواندن نماز «و واعدنا»

این نماز ۲ رکعتی بین نماز مغرب و عشاء، به‌جا آورده می‌شود. در هر رکعت، پس از حمد، سوره توحید و سپس، آیه ۱۴۲ سوره شریفه الأعراف را به شرح زیر می‌خوانیم:

«وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْنا‌ها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً وَ قالَ مُوسى لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین»

کسانی‌که این آیه را حفظ نیستند، می‌توانند از روی قرآن یا یادداشت بخوانند.

مطالب مرتبط
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.