آخرین مطالب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ورزشی را در پایگاه خبری صفحه فردا دنبال کنید.

همه چیز درباره تعطیلی شنبه ها + مصوبه مجلس و زمان اجرا

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تأیید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه مربوط به کاهش ساعات کاری هفتگی، با پیشنهاد نماینده تبریز مبنی بر تعطیلی روز‌ پنجشنبه مخالفت و پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با اکثریت آرا با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردند.

این لایحه برای بررسی به شورای نگهبان ارسال و بعد از تأیید این شورا به قانون تبدیل خواهد شد.

بر اساس تبصره ۳ این لایحه، تمامی دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی به‌استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه تنظیم نمایند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی عبدالناصر مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه مجلس را بر عهده داشت، در اخطاری گفت: در اصل ۱۷ قانون‌ اساسی، تعطیل رسمی ایران روز جمعه است و نه در لایحه دولت چیزی به عنوان تعطیلی رسمی عنوان شده و نه در مصوبه کمیسیون به تعطیل رسمی اشاره‌ای شده است.

قانون اساسی روز جمعه را تعطیل رسمی اعلام کرده است برای تمام کشور اما در اینجا ۵ روز کاری برای جامعه‌ای که در قانون برای کار آنها زمان تعیین شده است یعنی کارکنان دولت و کارگران، تعیین شده است؛ الان هم در هیچ جای لایحه دولت و کمیسیون تعطیل رسمی اضافه نشده است؛ تعطیل رسمی ما روز جمعه است و این روز تعطیل فقط برای کسانی است که ساعت کاری موظف دارند و بقیه اقتصاد کشور به جا است.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تصویب تعطیلی شنبه‌ها در صحن مجلس، اظهار داشت: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی شنبه‌ها موافق بودند زیرا معتقد بودند نباید فرصت‌های تعامل اقتصادی با جهان را از دست بدهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به استفتاء از دفاتر ۳ مرجع تقلید و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند این مسئله به‌معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد.

اسماعیلی تصریح کرد: ازاین‌رو انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه نه از نظر قانونی و نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده این مصوبه را تأیید کند و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

مطالب مرتبط
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.