آخرین مطالب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ورزشی را در پایگاه خبری صفحه فردا دنبال کنید.

انشا درباره ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ به شیوه های متفاوت و جدید

با نزدیک شدن دهه کرامت و روز میلاد امام رضا (ع) ۴ انشا درباره امام رضا (ع) به شیوه های مختلف آورده ایم که خواهید خواند.

۴ انشا درباره ولادت امام رضا (ع) در این مطلب آمده که می توانید به صورت ادبی، نامه ، زندگینامه و زیارتی بنویسید. با ما همراه باشید.

انشا نامه ای به امام رضا

آقای دلم سلام. سلام مولای من؛ سلام ای ستاره؛ سلام ای مهربان؛ سلام…

نمی دانم با چه زبانی انشا را آغاز کنم؛ خورشید با آن گرمای خوشایندش سرم را نوازش می کند.

دلم شکسته است نمی دانم چرا؟ اما خوب می دانم خدا هر قلب شکسته ای را دوا می کند.

آقا دلم جزء هوایت هوایی ندارد. دلم هوایی از لطف می خواهد -فقط کمی- کمی عطر زعفرانی، کمی رزق حضرتی، چند رج تسبیح شاه مقصود و چند دانه فیروزه شیخ شتری…

دلم حرم می خواهد…

دلم زمزمه رضا رضا می خواهد…

یک کنج می خواهد از نوع ایوان مقصوری برای گفتگو های خصوصی…

راستش دلم عشق می خواهد…

اصلا دلم امام می خواهد…

امام من! دستان تهی ام را دخیل پنجره فولادینش می بندم؛ نمی گوییم راهی نشانم ده؛ دستانم را گرفته و در راهم آویز…

دلم برایت تنگ است..

می دانم آداب زیارت را بلد نیستم رضا جان! عزیز دل زهرا! مرا در لیست زائرین خود قرار ده؛ ای کسی که هیچ کس را نامید نمی کنی…

اذان ورود کربلا را با امضای تو صادر می شود…

رضا جان! عزیز دل زهرا! بیا ضامن آهو؛ بیا که قلبم تو را صدا می زند…

ای کسی که آبشار مهربانیت را راهی قلب های ما کرده ای تا مرا سیراب کنی!

برایم بگو از سبز بودن حرمت، از ضریح طلایت، از پنجره فولادش، از طبیب بودنت، از نورانی بودنت، از طبیب بودنت که بیماران غریب را در کنار شفا خانه ضریح دخیل معرفت بسته ای و آنان را می نوازی و در شفا خانه پنجره فولادینش به روی همه بیماران هدایت و سلام باز است…

ای که نامت غریب و الغربا نام گرفته ای…

این را بدان عاشقانه عاشقت می مانم و عاشقانه به تو خدمت می کنم…

«دوستت دارم امام رضا جان»

انشا درباره ولادت امام رضا (ع) 1403 به شیوه های متفاوت و جدید

انشا درمورد زیارت کلاس سوم

قبل از عید بود که برای سفر به مشهد برنامه ریزی کردیم و قرار بر این شد تا سال تحویل را در حرم مطهر امام رضا (ع) باشیم.

خوشبختانه پدر در موقع مناسبی هتل و بلیط قطار را رزرو کرد و ما از این بابت مشکلی نداشتیم و شلوغی های عید باعث ایجاد تاخیر در مسافرت مان نشد.

سفر با قطار برای من که تا به حال سوار قطار نشده بودم لذت بخش و هیجان انگیز بود، قبلا هم چند باری سفر مشهد را تجربه کرده بودم، اما دفعات قبل مسافرت ها با ماشین شخصی خودمان بود، ولی این بار قرار بود با قطار سفر کنیم و این موضوع شوق من برای مسافرت را بیش تر کرده بود.

از طرفی، بودن در لحظه ی سال تحویل در حرم سعادتی بود که شاید نصیب هر کسی نشود، به همین خاطر از موقعیت پیش آمده بود خوشحال بودم و این خوشحالی را در چهره ی تک تک اعضای خانواده ام نیز می توانستم ببینم.

صبح آخرین روز از سال ۹۷ بود که قطار در آخرین ایستگاه توقف کرد و ما به مقصد رسیدیم.

به هتل رفتیم، اتاق ها را تحویل گرفتیم و بعد از کمی استراحت، آن روز غروب زودتر از همیشه شام خوردیم و وسایل مورد نیاز را بر داشتیم و راهی حرم شدیم.

گوشه و کنار حرم پر از جمعیت بود و همه در تکاپو بودند تا برای سال تحویل در یکی از بهترین جاهای دنیا آماده شوند.

ما در گوشه ای از حیاط سفره کوچک هفت سین خود را پهن کردیم و سین ها را کنار هم چیدیم و بعد نوبتی به زیارت رفتیم و برگشتیم.

نزدیک سال تحویل همگی قرآن های کوچکی که همراه مان بود را گشودیم و خواندیم و در دل آرزو کردیم تا در این لحظه هیچ کس غمگین نباشد.

همگی به صدای دعایی که در حرم پیچیده بود گوش جان سپرده بودیم. سال تحویل شد و به هم تبریک گفتیم.

آن شب را در حرم ماندیم و برای یک سال خوب دعا کردیم و صبح روز بعد به هتل برگشتیم.

یک هفته ی اول عید که برای من از به یاد ماندنی ترین لحظه های عمرم بود را در مشهد بودیم و من سعی کردم هیچ لحظه ای از این سفر را از دست ندهم و از تمام اتفاقات ریز و درشت آن عکس و فیلم تهیه کنم.

انشا درباره ولادت امام رضا (ع) 1403 به شیوه های متفاوت و جدید

زندگینامه امام رضا خلاصه

حضرت رضا (ع) هشتمین امام شیعیان از خاندان حضرت محمد (ص) هستند. در کتب تاریخی آماده است، ایشان سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند. نام این حضرت علی، کنیه‌اش ابولحسن و رضا یکی از القاب این حضرت است. از دیگر لقب‌های این حضرت می‌توان صابر، صادق، فاضل و … را نام برد.

امام رضا فرزند امام هفتم شیعیان یعنی امام موسی کاظم (ع) هستند، مادر آن حضرت از اهالی نوبه بوده است. برخی منابع نام او را حضرت نجمه و کنیه اش را ام‌البنین و برخی تکتم ذکر کرده اند. امام موسی کاظم در سال ۱۸۳ ه.ق توسط هارون الرشید به شهادت رسیدند.

امام رضا (ع) پس از شهادت پدر به امامت منصوب شدند و ادامه راه پدر بزرگوار خود را پیش گرفتند. دوره امامت ایشان نزدیک به بیست سال طول کشید که در این دوران علاوه بر رسیدگی بر امور امت، در راستای حرکت جد خود یعنی امام صادق (ع) به تدریس شاگردان و پیشبرد اهداف حوزه علمیه نیز مشغول بودند و قدم‎‌های اساسی در این راه برداشتند.

هفده سال از این مدت در مدینه گذشت و پس از پیشنهاد مامون برای ولایت عهدی به امام، ایشان در سال ۲۰۰ یا ۲۰۱ ه.ق به مرو مهاجرت کردند. سه سال آخر عمر امام هشتم، یعنی تا قبل از شهادت در خراسان سپری شد.

تولد امام رضا

آنطور که در کتب تاریخی آمده است، امام رضا (ع) در یازده ذی القعده سال ۱۴۸ ه.ق در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. از مادر ایشان نقل شده است که در طول بارداری این حضرت هیچ سنگینی حس نمی‌کردند و در طول خواب نیز ذکر «لااله‌الاالله» را می‌شنیدند و چون بیدار می‌شدند دیگر صدای تسبیح گفتن به گوش نمی‌رسید.

همسر امام رضا (ازدواج)

درباره ازدواج امام رضا (ع) و تعداد همسران ایشان اختلاف نظرهایی بین مورخان وجود دارد. اغلب مورخان تعداد زوج‌ها را یک یا دو نفر آورده‌اند و در موارد کمی نیز سه همسر ذکر شده است.

نام سبیکه (س) به عنوان همسر ایشان و مادر امام جواد (ع) ثبت شده است که برخی او را  ریحانه هم معرفی کرده‌اند. نسب این زن مومنه را به خاندان ماریه قبطیه همسر پیامبر (ص) نیز مرتبط می‌دانند. در بعضی از منابع تاریخی از جمله تاریخ طبری همسر دیگر ایشان را “ام حبیب” یا “ام حبیبه” نام برده شده است که طبق اخبار دختر مامون بوده است. مامون با نیت نزدیک شدن به امام رضا (ع) و آگاهی از برنامه‌های ایشان پیشنهاد این ازدواج را می‌دهند و امام نیز قبول می‌کنند.

فرزندان امام رضا

درباره تعداد فرزندان امام رضا نظرات یکسانی وجود ندارد. برخی تنها فرزند ایشان را امام محمد جواد (ع) می‌دانند. برخی نیز دو فرزند به نام‌های محمد و موسی را به آن حضرت نسبت داده‌اند. در برخی از رویات هم فرزندان ایشان را پنج پسر و یک دختر نوشته‌اند، به نام‌های قانع، حسن، جعفر، ابراهیم، حسین و عایشه.

شهادت امام رضا

درباره نحوه شهادت امام رضا (ع)، اغلب علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل تسنن عقیده بر مسموم کردن و شهادت ایشان دارند. اما درباره عامل شهادت اختلاف نظرهایی وجود دارد، چیزی که بر آن اتفاق نظر وجود دارد این است که امام رضا (ع) در سن ۵۵ سالگی به دست “مامون” خلیفه عباسی مسموم شده و به شهادت رسیده است.

عده‌ای از علمای اهل سنت معتقدند که عامل مسموم کردن امام رضا (ع) فردی به جز مامون بوده است. آنها در اینباره می‌گویند: زمانیکه عباسیان دیدند خلافت از دست آنها خارج شده و علویان زمامدار شده اند، امام رضا را مسموم کردند. البته این نقل قول چندان درست به نظر نمی‌رسد.

درباره نحوه به شهادت رساندن هم روایت وجود دارد. در روایتی شیخ مفید از عبدالله بن بشیر نقل کرده است: “مامون به من دستور داد ناخن‌های خود را بلند کرده و چیزی مسموم کننده به دو دست خود بمالم. سپس نزد امام رفت و دستور داد چند انار حاضر کنم و آن را با دست خود بفشارم. من انارها را فشردم و مامون آب آن را به حضرت خورانید و پس از دو روز از دنیا رفت”.

روایت دیگر را شیخ مفید از محمد بن جهم ذکر کرده که می‌گوید: “امام رضا (ع) انگور دوست داشتند. پس به دستور مامون مقداری انگور تهیه و به زهر آلوده کرد که خوردن همان‌ها منجر به شهادت ایشان شد.

انشا درباره ولادت امام رضا (ع) 1403 به شیوه های متفاوت و جدید

انشا در مورد امام رضا پایه چهارم

امام هشتم ما، امام رضا علیه السلام فرزند امام موسی کاظم علیه السلام است.

مرقد مطهر ایشان در شهر مقدس مشهد واقع بوده و هر روز و شب، خیل عظیمی از عاشقان ایشان به زیارت مرقد مطهرشان می روند. امام رضا علیه السلام بسیار رئوف اند و میهمان نواز. آنقدر رئوف اند که رأفت ایشان را می توان با لحظه ای نشستن در حرمشان حس کرد.

امام هشتم را با نام ” ضامن آهو ” نیز می شناسند؛ چراکه امام، ضامن آهوی گرفتار شده در صید صیاد شدند و حالا هم روح بزرگوار آن حضرت به اذن خداوند، شیعیان گرفتار شده در بند بلا را نجات می دهند و بذر محبت را در دل دوستدارانشان می کارند.
امام رضا علیه السلام همیشه گره گشای مشکلات انسان ها بوده اند و در این باره فرموده اند: کسی که گره از کار مومنی بگشاید، خداوند در روز قیامت اندوهش را برطرف می کند.

من هم امام رضا علیه السلام را دوست دارم و بهترین روزهای عمرم را در حرم مطهر ایشان سپری کرده ام. حیاط حرم امام، بسیار زیبا و باصفاست هم چنین وجود کبوتران در اطراف گنبد و سقاخانه، منظره را دلنشین تر کرده است.
امام رضا علیه السلام به اذن خداوند مریض ها را شفا می دهد و حوائج شیعیانشان را برآورده می نماید. تمام قدرت های ایشان به دلیل تقوا و خدا دوستی شان از جانب خداوند عطا شده چرا که خداوند اجر متقین را می دهد. زیارت امام رضا علیه السلام از ثواب بسیاری برخوردار است و امام نیز پاسخ زیارت و سلام زائرینش را می دهد گرچه بسیاری از زائرین، صدای ایشان را نمی شنوند اما معنویت حضرت را در دل خویش حس می کنند و برای روح بزرگوارشان درود می فرستند.

ما شیعیان، علاقه زیادی به علی ابن موسی الرضا داریم و از خداوند می خواهیم که زیارت قبر مطهرشان را همیشه نصیبمان کند.

مطالب مرتبط
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.