آخرین مطالب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ورزشی را در پایگاه خبری صفحه فردا دنبال کنید.

همه چیز درباره ترانه تیتراژ سریال مستوران / محمد اصفهانی یا محمدرضا شجریان

اجرای تیتراژ سریال مستوران در فصل دوم با صدای محمد اصفهانی ادای دینی بود که ایشان به محمدرضا شجریان داشتند اما جریان این ماجرا چیست که خواهیم خواند.

تیتراژ پایانی سریال مستوران با نامِ «در هوایت» را محمد اصفهانی بر اساسِ یکی از آثار استادِ موسیقی ایران محمدرضا شجریان خوانده و همین سبب شده تا نامِ خسروی آواز ایران بعد از مدت‌ها بر صحنه‌ی تلویزیون نمایان شود. او قطعه‌ی «در هوایت» را بعد از سی و هفت سال از زمانِ خلقِ آن توسط شجریان و مشکاتیان به اجرا درآورده است.

قطعه‌ی در هوایت، در آلبوم «ماهور» (حاصل همکاریِ محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان و محمد موسوی) که برگرفته از کنسرتی خصوصی است، منتشر شده است. شجریان در این اثر شعرِ مولانا را با همراهی سه‌تار و نی در گوشه‌های مثنوی ماهور، شکسته، عراق و راک می‌خواند: «در هوایت بی قرارم روز و شب / سر ز پایت بر ندارم روز و شب»

«ماهور» در سالِ ۶۵ خورشیدی منتشر شد و حالا بعد از ۳۷ سال،‌ محمد اصفهانی این قطعه را به عنوانِ‌ تیتراژ پایانی سریال مستوران منتشر کرده است و یادش مانده که ادای دینی به استاد شجریان کند، به استادی که زمان فارغ‌التحصیلی‌اش از رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران (۱۳۷۶)، با او آشنا شد و در کنارش اصول آواز را فراگرفت. در قطعه‌ی اصفهانی، میلاد بابایی آهنگساز است و امیر ارشیا تنظیم کننده و محمد فلاحی میکس و مستر کار را انجام داده است.

تیتراژ سریال مستوران

موسیقی فصلِ دوم این سریال را «شورا کریمی» بر اساسِ تلفیقی از موسیقی ارکسترال، الکترونیک و صداهایBFD طراحی کرده است. کریمی برای این کار از سازهای کلاسیکِ ایرانی و شرقی چون کمانچه و دودوک در کنار سازهای غربی چون ویولن و ویولا و سازهای زهی، بادی، چوبی و همین‌طور ارکستر الکترونیکی بهره برده است. به نظر می‌رسد آهنگ‌ساز تلاش کرده است، هم‌گام با موضوعاتِ مختلفی که در سریال به آن پرداخته می‌شود از اشکالِ متفاوتِ موسیقی بهره بگیرد و به همین خاطر می‌توان در آن هم موسیقی ایرانی شنید و هم موسیقی شرقی و هم موسیقی بین‌الملل.

کریمی می‌گوید کم‌تر از ده نوازنده او را در این اثر همراهی کرده‌اند: «موسیقی مجموعه در دو بخش کار شد؛ ابتدا قطعاتی که می‌دانستیم نهایی است، ساخته شد و بخش دیگری از قطعات را با توجه به تصاویر مربوطه، دوباره ضبط کردیم. در واقع از آنجا که موسیقی فضای مستقلی دارد، قطعاتی که سال‌ها قبل به‌وسیله آهنگسازی ساخته شده، بعدتر توسط کارگردانی روی تصاویر فیلم‌ استفاده شده است. ما نیز با توجه به شناختی که از کل داستان داشتیم، چند تم را با هماهنگی کارگردان به نتیجه رساندیم و این قطعات را ضبط کردیم. آنها جزو قطعات اصلی ما بودند اما قطعه‌هایی که بعدها روی تصاویر اضافه شد، بخش‌هایی بود که با توجه به قطعات اصلی، بست و گسترش یافت و بنابر صلاحدید، صحنه‌ای که قرار است موسیقی داشته باشد، آنها را گنجاندیم.»

فصل دوم سریال «مستوران» به کارگردانی سید علی هاشمی در سازمان رسانه‌ای اوج تهیه و تولید شده که این شب‌ها از آنتن شبکه یک در حال پخش است.

مطالب مرتبط
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.