در این گزارش از صفحه فردا به احتکار خودرو در خانه ها و تاثیر آن بر قیمتها پرداخته شده است.
در شرایط کنونی، بازار خودرو به یکی از داغترین موضوعات تبدیل شده است و آمارهای جدید نشان میدهند که بسیاری از مردم به جای خرید خودرو به عنوان وسیله نقلیه، آن را به کالای سرمایهای تبدیل کردهاند. گفته میشود حدود ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ منازل نگهداری میشود و این امر به نوعی بازار خودرو را دچار احتکار خانگی کرده است. این وضعیت باعث افزایش قیمتها و بروز مشکلات جدید در تولید و عرضه قطعات شده است. در این میان، فعالان صنعت خودرو امیدوارند که با واقعیسازی قیمتها و رفع مشکلات تامین نقدینگی، بازار خودرو به حالت طبیعی خود بازگردد.
رئیس انجمن قطعات و مجموعه های خودرو گفت: گفته میشود ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ منازل مردم نگهداری میشود که واقعی سازی قیمت بازار و کارخانه شرایط را بهبود خواهد بخشید.
حسین اخوان، رئیس انجمن قطعات و مجموعه های خودرودر نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به برخی آمارها مبنی بر تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای نزد مردم اشاره کرد و گفت: گفته میشود ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ منازل مردم نگهداری میشود که واقعی سازی قیمت بازار و کارخانه شرایط را بهبود خواهد بخشید.
تسنیم در خبری نوشت:نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه تولید قطعه سازان به طور متوسط ۶ درصد کاهش داشته است، ابراز امیدواری کرد که با تامین نقدیندگی و ایفای تعهدات خودروسازان، دوباره روند تولید قطعه افزایشی شود.
در ادامه این نشست، مازیار بیگلو دبیر این انجمن با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد سبب ایجاد رانت در کشور شده است، بر تک نرخی شدن نرخ ارز برای همه صنایع و تولیدکنندگان تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه نیمی از ارز نیمایی به واردات قطعات مونتاژی اختصاص یافته است، گفت: از ۷.۵ میلیارد دلار ۴ میلیارد دلار به مونتاژی ها اختصاص یافته است که رقم بالایی است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه نباید از کیفیت خودروها با استفاده از قطعات وارداتی کاسته شود، اظهار داشت: کیفیت خودرو بحث فنی و طولانی دارد طبق آخرین آمار ۵۳ درصد مشکلات کیفی به خاطر زنجیره تولید است.
وی به نامه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: این نامه به امضای ۱۰۰ شرکت قطعه ساز رسیده است که در آن به مشکلات قطعه سازان از جمله پرداخت مطالبات قطعه سازان، قراردادهای یکجانبه خودروسازان، عدم تامین ارز مورد نیاز پرداخته شده است.