
آخرین قیمت محصولات ایران خودرو برای امروز شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۴ منتشر شد.
قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۴ را در جدول زیر مشاهده نمایید.
این قیمتها به تومان بوده و روزانه بهروزرسانی میشود.
قیمت خودروهای ایران خودرو |
||
خودرو |
قیمت بازار (تومان) |
قیمت نمایندگی (تومان) |
وانت آریسان | ۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس (XU۷P) | ۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس (رینگ فولادی) | ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | توقف فروش |
سورن پلاس (فول) | ۹۹۶,۰۰۰,۰۰۰ | توقف فروش |
سورن پلاس دوگانهسوز (کپسول کوچک) | ۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۲۲,۱۱۵,۰۰۰ |
سورن پلاس دوگانهسوز (کپسول بزرگ) | ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۳۴,۹۰۵,۰۰۰ |
دنا پلاس بورسی | ۹۳۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۶۷,۹۲۴,۰۰۰ |
دنا پلاس MT۶ (رینگ فولادی) | ۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۱۲,۱۴۹,۰۰۰ |
دنا پلاس MT۶ | ۱,۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۳۰,۸۴۱,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) | ۱,۱۸۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۵۰,۹۴۳,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ موتور TU۳ | ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۲۳,۸۰۹,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای هیدرولیک | ۸۳۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۷۲,۸۹۷,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما (رینگ فولادی) | ۹۰۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۱۵,۲۱۷,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما | ۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۳۶,۳۶۳,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۱,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۵۸,۹۰۴,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما | ۱,۱۵۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۹۰,۱۴۳,۰۰۰ |
رانا پلاس | ۷۸۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۴۳,۹۲۵,۰۰۰ |
تارا دستی V۱ | ۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۸۷,۶۱۹,۰۰۰ |
تارا اتوماتیک V۴ | ۱,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۰۳,۷۷۳,۰۰۰ |
هایما اس ۵ ( S۵ ) | ۱,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۴۸,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۵ ( S۵ ) پرو | به زودی | ۱,۶۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما اس ۷ ( S۷ ) پرو | ۱,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما ۸ اس ( ۸S ) | ۲,۲۶۴,۰۰۰,۰۰۰ | به زودی |
هایما ۷X | ۲,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
پیکاپ فوتون (اتوماتیک) | ۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
شاین مکس | ۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | توقف فروش |
شاین مکس (هیبرید) | ۱,۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | توقف فروش |
ری را | ۱,۵۷۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۴۲,۴۷۷,۰۰۰ |
لونا برقی GRE | ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
فاو بستیون NAT | ۱,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۳۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دانگ فنگ E۷۰ | به زودی | ۱,۰۱۰,۵۰۰,۰۰۰ |
محکومیت مدیران ایران خودرو به جرم گران فروشی
در پی اثبات گرانفروشی ۸ هزار میلیاردی، اعضای حقیقی هیئتمدیره ایرانخودرو با حکم تعزیرات حکومتی نهتنها به فروش خودروها با قیمت قبلی ملزم شدند، بلکه با ممنوعیت برخی فعالیتهای شغلی هم روبهرو شدند؛ حکمی که بازتاب گستردهای در بازار خودرو ایجاد کرده است.

مدیرکل روابطعمومی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در پی اثبات گرانفروشی میلیاردی ایران خودرو، اعضای حقیقی هیئتمدیره این شرکت محکوم شدند و علاوه بر الزام به فروش خودروهای تولیدی با قیمت مصوب قبلی، با ممنوعیت برخی فعالیتهای شغلی مواجه شدند.
مدیرکل روابطعمومی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در پی اثبات گرانفروشی میلیاردی ایرانخودرو، اعضای حقیقی هیئتمدیره این شرکت محکوم شدند و علاوه بر الزام به فروش خودروهای تولیدی با قیمت مصوب قبلی، با ممنوعیت برخی فعالیتهای شغلی مواجه شدند.
سید یاسر رایگانی گفت: اعضای حقیقی هیئتمدیره شرکت ایران خودرو بدون دریافت مجوز قانونی، مصوبهای صادر کرده و خودروهای تولیدی خود را با قیمتهای مصوب داخلی این شرکت به فروش رسانده است که این اقدام منجر به محکومیت این افراد در شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی استان تهران شد.
مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: پس از دریافت گزارش سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر گرانفروشی به مبلغ هشت هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال، این شعبه در جلسهای با حضور اعضای هیئتمدیره، ضمن صدور حکم محکومیت، ایران خودرو را ملزم به فروش مستمر و علیالحساب خودروهای تولیدی به قیمت مصوب قبلی کرد.
رایگانی تصریح کرد: با توجه به آثار ملی و اهمیت اجتماعی این پرونده، تعدد متقاضیان خرید خودرو و احتمال غیرممکن یا دشوار شدن جبران خسارت در آینده، به استناد ماده ۲۹ آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی (اصلاحی ۱۲ فروردین ۱۴۰۳)، قرار تأمین اشخاص حقوقی مبنی بر ممنوعیت انجام برخی فعالیتهای شغلی که زمینهساز تکرار تخلف است، صادر شد.
مکانیسم ماشه در ایران خودرو
کشمکش تازه میان وزارت صمت و ایران خودرو بر سر قیمتگذاری خودروها پای سازمان تعزیرات را هم به ماجرا باز کرده است؛ در حالیکه خودروساز با استناد به هزینههای روبهافزایش تولید، قیمتهای دستوری دولت را زیانبار میداند.

کشمکش میان وزارت صمت و «ایران خودرو» بر سر قیمتگذاری خودروها با حکم سازمان تعزیرات حکومتی وارد فاز جدیدی شد.
«ایران خودرو» اگرچه در واکنش اعلام کرد تا زمان صدور رای قطعی، به حکم دادگاه بدوی مبنی بر عرضه خودرو با قیمت ابلاغی وزارت صمت تکمین خواهد کرد، اما در عینحال روند قانون تعیین و اعلام قیمتها همچنین ملاحظات تولیدی و مخاطرات سهامداری و کارگری را یادآور شد.
چرا سقف قیمتی ایرانخودرو و وزارت صمت متفاوت است؟
افزایش ۶۵ درصدی دلار، تورم ۵۵درصدی نهادههای تولید و رشد ۴۵درصدی دستمزد کارگران هزینه تولید خودرو را به شدت افزایش داده اما وزارت صمت تنها با اصلاح قیمتها تا سقف ۱۵درصد موافقت کرده که معنایی جز خلق زیان جدید ندارد.
رویکرد تقابلی بهجای رویه حمایتی
متعاقب اختلاف قیمت اعلامی وزارت صمت و ایران خودرو بود که از یکطرف سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان این مجموعه را به برخوردهای تعزیراتی تهدید و از طرف دیگر وزارت صمت تاکید کرد این خودروساز تنها زمانی از حمایتهای دولت برای مشکل نقدینگی بهرهمند خواهد بود که در چارچوب سیاستهای این وزارتخانه فارغ از درستی یا نادرستی آن حرکت کند.
این در حالی است که سیاستهای دولتی در سنوات اخیر نه تنها به زیان انبوه و انباشته خودروسازان منجر شد، بلکه نتیجه حرکت بزرگترین خودروساز دولتی یعنی سایپا روی ریل سیاستهای دولت به افت تولید در ۴ماه ابتدایی امسال تا مرز ۵۰درصد انجامیده است.
دوراهیِ «ایران خودرو»
ایران خودرو تا بهمنماه سال گذشته از سوی دولت مدیریت و هدایت میشد، اما برای رهایی از تله زیان و ورشکستگی به بخش خصوصی سهامدار واگذار شد. این مجموعه فقط در شش ماه توانست با رشد تولید بهتنهایی بهاندازه ۶ خودروساز بزرگ کشور تولید داشته و بیش از ۵۰درصد بازار را تأمین و تصاحب کند.
ایران خودرو مانند هر واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی دیگر برای تداوم فعالیت راهی جز ایجاد تعادل میان هزینه تولید و قیمت عرضه ندارد و در غیر این صورت باید بر مدار پیشین یعنی زیاندهی میلیونی بهازای تولید هر دستگاه حرکت کند که سرنوشت آن مشخص است.
قانون چه میگوید؟
وزارت صمت در جریان قیمت گذاری اخیر به صورت آتش به اختیار از رای و فرمول ارائهشده از سوی شورای رقابت عدول کرد و به همین دلیل پروندهای برایش تشکیل شد.
این در حالی است که بر اساس رای پیشینی دیوان عدالت، مصوبات مربوط به قیمتگذاری دستوری خودرو توسط وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان ابطال شده است.
ماراتن حقوقی میان وزارت صمت و ایران خودرو بر سر قیمتگذاری احتمالا هفتهها ادامه داشته باشد، اما آیا تقلیلدادن یا هدایتکردن چالش میان وزارت صمت و بزرگترین خودروساز کشور به یک نبرد دادگاهی با اقتصاد، صنعت و شرایط کشور همخوان است؟
مثل رایجی میگوید اگر برای توجیه یک اشتباه، هزار دلیل بیاورید هزارویک اشتباه کردهاید و حال باید دید اصرار وزارت صمت برای تعیین قیمت خودرو کمتر از قیمتتمامشده چه سرنوشتی برای صنعت و بازار خودرو رقم میزند؟