اقتصادی

وقتی قیمت کارخانه از قیمت بازار جلو می‌زند!

امروز وضعیت خودروهای مونتاژی به جایی رسیده که قیمت کارخانه آنان از نرخ بازار آزاد جلوتر رفته است.

درحالی که از ابتدای سال ۱۴۰۴  قیمت‌ها در بازار خودرو تحت تاثیر اخبار مذاکرات، روند ثابت و رو به پایینی را تجربه می‌کرد، چراغ سبز دولت به گرانی مونتاژی‌های چینی و وارداتی‌ها معادلات بازار را به هم زد.

این افزایش قیمت که علاوه بر مونتاژی‌ها شامل خودروهای وارداتی نیز می‌شد،‌ به دلیل افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی خودروها از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان بوده است.

درحالی که افزایش قیمت در مدل‌های مونتاژی از کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان تا نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان بود، در مدل‌های وارداتی شاهد افزایش شدید قیمت‌ها هستیم؛ به طوری که پایه افزایش قیمت از ۵۰۰ میلیون تومان برای برخی خودروهای چینی وارداتی بوده و در برخی مدل‌های آلمانی مونتاژ چین ازجمله آئودی و فولکس واگن این جهش قیمت به بیش از یک و نیم میلیارد هم می‌رسد.

برخی از افزایش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۴ به شرح زیر است:

آئودی Q5 ای ترون

قیمت قبل : ۳,۹۲۳,۰۰۰,۰۰۰

قیمت جدید: ۵,۶۵۷,۳۴۵,۱۰۰

میزان افزایش: ۱ میلیارد و ۷۳۴ میلیون تومان

فولکس واگن تیراک

قیمت قبل: ۲,۹۴۵,۴۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت جدید: ۳,۸۵۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان

میزان افزایش: ۹۱۱ میلیون تومان

فولکس واگن ID4

قیمت قبل : ۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰

قیمت جدید : ۴,۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰

میزان افزایش : ۸۰۰ میلیون تومان

چانگان CS55 پلاس

قیمت قبل : ۱,۷۵۸,۰۰۰,۰۰۰

قیمت جدید : ۲,۲۶۸,۰۰۰,۰۰۰

میزان افزایش : ۵۰۹ میلیون تومان

این افزایش قیمت باعث شده که اکنون قیمت بازار از قیمت ثبت‌نامی عقب بماند. در واقع مشتری خودروی وارداتی اکنون می‌تواند خودرو مدنظر خود را با قیمتی کمتر از قیمت ثبت نام و بدون نیاز به انتظار ۳ تا ۸ ماه برای تحویل، از بازار آزاد تهیه کند.

درحال که انتظار می‌رفت بازار نیز همزمان با جهش قیمت کارخانه به سمت افزایش قیمت برود اما پیگیری‌‌های میدانی خبرنگار ما از مناطق مختلف تهران و آگهی‌های فروش اینترنتی حاکی از این است که فروشنده واقعی با قیمتی کمتر از قیمت جدید خودروهای وارداتی حاضر به فروش خودرو خود است.

درحال حاضر خودروهای جتا، رنو آرکانا، تویوتا کرولا، هیوندای کونا، فولکس واگن تیراک و ID4،  آئودی Q5 ای-ترون و…. با قیمی پایین‌تر از ثبت‌نام و بدون نیاز به شرکت در قرعه‌کشی و انتظار بیش از ۱۲۰ روز برای تحویل خودرو، در بازار در دسترس‌اند.

درحالی که قیمت کارخانه آئودی Q5 ای-ترون ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است اما در بازار آزاد این خودرو تا ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده ‌ یا خودروی رنو آرکا که قیمت ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان دارد، در بازار آزاد با قیمت ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

به نظر می‌رسد ‌با این دست‌فرمان دولت و واردکنندگان، پروسه وارداتی خودرو که از ابتدا فقط برای قشر بالای درآمدی جامعه انجام می‌شد، از دسترس این طبقه نیز خارج شود. جالب‌تر اینجاست که هدف از واردات خودرو تا سقف ۲۰ هزار دلار، تعدیل قیمت‌ها در بازار و همچنین دسترسی همه دهک‌ها به خودروی وارداتی بود؛ هدفی که اکنون و با این قیمت‌های جدید از همیشه دور از دسترس‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا