اقتصادی

یارانه فروردین ماه ۱۴۰۳ چه زمانی پرداخت می شود؟ | نحوه ثبت نام طرح کالابرگ الکترونیک

افزایش ۱۵ درصدی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته که حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده، افزایش‌یافته است؛ بنابراین، یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

یارانه نقدی فروردین ۱۴۰۳ همانند ماه‌های قبل، در همان تاریخ پرداخت می‌شود و واریز سومین شارژ ۲۲۰ هزارتومانی کالابرگ نیز در تاریخ ۱۷ و ۱۸ فروردین انجام خواهد شد.

طرح کالابرگ الکترونیک منجر به طرح سؤالات مختلفی از سوی شهروندان شده است و وزارت رفاه به برخی از این سؤالات پاسخ داده است، از جمله اینکه آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود یا چه اقدامی برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید انجام شود.

برنامه‌های یارانه نقدی توسط دولت‌ها در بسیاری از کشورها برای کمک به افراد با درآمد کم به کار می‌روند. این برنامه‌ها به‌صورت پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده انجام می‌شوند و هدف آن‌ها کاهش فقر و بهره‌وری بهتر از منابع جامعه است. برنامه‌های یارانه نقدی معمولاً تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی انجام می‌شوند تا به اهداف موردنظر دست یابند و به‌عنوان یک پشتوانه مالی برای افرادی که به کمک اقتصادی نیاز دارند، عمل می‌کنند.

بعد از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، وزارت رفاه به برخی از پرسش‌های متداول شهروندان در این زمینه پاسخ داده است:

۱. آیا یارانه‌های نقدی حذف می‌شود؟

– خیر، یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

۲. آیا زمان پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند؟

– هیچ تغییری در زمان پرداخت یارانه‌ها اعلام نشده است. مردم همچنان می‌توانند هر ماه یارانه نقد خود را دریافت کنند.

۳. آیا پس از اجرای طرح، امکان دریافت یارانه نقدی وجود دارد؟

– بله، یارانه نقدی همچنان به قوت خود باقی است.

۴. چگونه می‌توان از اعتبار دریافتی استفاده کرد؟

– خانوارهای مشمول می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ، از اعتبار خود استفاده نمایند.

۵. شبکه ملی اعتبار و مزایای طرح خرید اعتباری چیست؟

– شبکه ملی اعتبار (شما) بستری است که به‌صورت دقیق بر اساس سیاست‌های رفاهی دولت، اعتبارهای حمایتی را به افراد اختصاص می‌دهد.

۶. آیا شرکت در طرح خرید اعتباری اجباری است؟

– خیر، شرکت در این طرح کاملاً اختیاری است و در صورت عدم استفاده از اعتبار، آن منقضی خواهد شد.

۷. چه اتفاقی برای مابقی اعتبار اختصاص‌یافته می‌افتد؟

– مابقی اعتبار منقضی خواهد شد.

۸. چگونه می‌توان ثبت‌نام کرد و از طرح کالابرگ الکترونیک استفاده کرد؟

– برای بهره‌مندی از طرح، نیاز به ثبت‌نام یا ارائه مدارک نیست و افراد مشمول به‌صورت خودکار از اعتبار استفاده می‌کنند.

۹. این اعتبار بر روی کارت یارانه تخصیص داده می‌شود یا باید کارت جدید برای سرپرست خانواده صادر شود؟

– نه‌تنها نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه با استفاده از تمام کارت‌های بانکی که به نام سرپرست خانوار است، می‌توان از این اعتبار استفاده کرد. این امکان نیز فراهم خواهد شد که سرپرستان خانوار با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که متعاقباً ایجاد می‌شود، مجوز استفاده از این اعتبار را به هر یک از اعضای خانواده خود اعطا کنند.

۱۰. چه نام‌های تجاری مشمول این طرح می‌شوند و از کدام فروشگاه‌ها باید این خرید اعتباری انجام شود؟

– در این طرح هیچ محدودیتی برای خرید از یک نام تجاری خاص و با یک کیفیت ثابت وجود ندارد؛ به‌عنوان‌مثال افراد می‌توانند بر اساس انتخاب و سلیقه خود از میان تمامی روغن‌های موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغن‌ها نیست. در پایان خرید و در زمان پرداخت، افراد مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را به‌صورت نقدی یا از کارت‌بانکی خود پرداخت کرده و مابقی از اعتبار آن‌ها کسر می‌شود. فروشگاه‌های مجاز در نرم‌افزار کاربردی «شما» نمایش داده می‌شوند، در ادامه نیز تمامی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک و بزرگ به‌تدریج به این طرح اضافه خواهند شد.

۱۱. این طرح چه میزان هزینه برای مردم و دولت دارد؟ هزینه خرید دستگاه‌های کارت‌خوان را فروشنده باید بپردازد یا دولت رایگان در اختیار فروشندگان می‌گذارد؟

۱۲- آیا نیاز به تهیه دستگاه کارت‌خوان خاصی در مغازه‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؟

خیر، در طرح “شما” از زیرساخت‌های موجود استفاده می‌شود و هیچ تغییری در مراکز خرید ایجاد نمی‌شود. دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در پیشخوان‌های مغازه و فروشگاه‌ها با به‌روزرسانی نرم‌افزار قابل‌استفاده هستند و نیازی به اقدام خاص از سوی صاحبان فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نیست. فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دیگر فروشگاه‌هایی که از صندوق فروشگاهی استفاده می‌کنند، باید از شرکت نرم‌افزار فروشگاهی اقدام به به‌روزرسانی نرم‌افزار صندوق‌های خود کنند.

۱۳- اگر خریداران کالاهای دیگری به جز ۱۱ قلم کالای اساسی را انتخاب کنند، چگونه هزینه آن‌ها پرداخت می‌شود؟

کالاهای خارج از این اقلام مشمول دریافت اعتبار نمی‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، هزینه کالاهای غیرمشمول از جمله آب‌معدنی و دستمال‌کاغذی باید به‌صورت جداگانه پرداخت شود و اعتبار فقط برای کالاهای اساسی محاسبه می‌شود.

۱۴- تکلیف افرادی که در ماه پیش یارانه دریافت کرده‌اند، ولی در ماه جاری هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند چیست؟

افرادی که در مرحله اخیر واریز یارانه، هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند، از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف شده‌اند. اما در صورت اعتراض، می‌توانند به سامانه www.hemayat.mcs.gov.ir مراجعه کنند.

۱۵- جهت ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه به کجا مراجعه کنیم؟

افرادی که جهت دریافت یارانه جامانده و یا از فهرست دریافت‌کنندگان خارج شده‌اند، می‌توانند به‌صورت خانوار مستقل در سامانه My Gov.ir ثبت‌نام کنند.

۱۶. افراد زیر ۱۸ سال که جهت دریافت یارانه جامانده یا از فهرست دریافت‌کنندگان خارج شده‌اند، باید منتظر اعلامیه جدید سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باشند.

۱۷. برای دریافت یارانه به‌صورت مستقل پس از طلاق، با داشتن مدارک مربوطه باید به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

۱۸. در صورت فوت سرپرست خانوار، بازماندگان برای دریافت یارانه باید به سامانه My Gov.ir مراجعه کنند.

۱۹. برای جداکردن یارانه از سرپرست قبلی پس از ازدواج، باید با داشتن مدارک مربوطه به دفاتر پلیس ۱۰ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا