اختلال گسترده در خدمات اینترنتی؛ صدها وبسایت و سرویس جهانی از دسترس خارج شدند

طی ساعات پیش، صدها وبسایت و اپلیکیشن بهدلیل «اختلال و قطع خدمات رایانش ابری (کلاد) آمازون» از دسترس خارج شدهاند. کاربران نتوانستند به بسیاری از اپلیکیشنهای پرکاربرد جهان از جمله «اسنپچت»، «تیندر»، «کانوا»، «دولینگو» و «روبلاکس» دسترسی پیدا کنند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سیتنا، برخی از خدمات خود آمازون مانند الکسا و رینگ و همچنین سرویسهای بانکی و رمز دیجیتال مانند «هلیفکس» و «لویدز» نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند.
وبسایت «داون دیتکتور» که اختلالهای اینترنتی را رصد میکند، گزارش داد که بیش از ۵۰۰ شرکت با مشکل مواجه بودند و طی چند ساعت گذشته بیش از چهار میلیون گزارش جهانی دریافت کرده است که بیش از دو برابر میانگین است. به طور عادی در یک هفته یک میلیون و ۸۰۰ صد هزار گزارش دریافت میشد.
در حال حاضر آمازون میگوید نشانههای قابلتوجهی از بهبود مشاهده میشود و در تلاش است مشکل را کاملا برطرف کند.
اختلال و قطع خدمات رایانش ابری (کلاد) امروز، دوشنبه، چند ساعت ادامه داشت و باعث از کار افتادن بسیاری از وبسایتها و سرویسها از جمله «آمازون پرایم»، «پرپلکسی»، «فورتنایت»، «الکسا»، «اسنپچت» و «دولینگو» شد.
خدمات وب آمازون اعلام کرد مهندسان این شرکت حدود سه ساعت زمان صرف کردند تا مشکل را که در ابتدا «افزایش پیام خطا» در چند سرویس به نظر میرسید، رفع کنند.
به گفته این شرکت، تا ساعت ۱۰:۳۵ به وقت گرینویچ، مشکل رفع شده و «بیشتر عملیات سرویسهای خدمات آمازون اکنون به وضعیت عادی بازگشته است»، هرچند برخی خدمات همچنان با اختلال مواجه بودند.
به گزارش وبسایت ردیابی «داون دیتکتور»، اختلال از حدود ساعت ۹ صبح به وقت اروپای مرکزی (دوشنبه) آغاز شدند.
بر اساس گزارش وبسایت «داون دیتکتور»، بر اثر این اختلال، سرویسهای آنلاین دیگری نیز تحت تأثیر قرار گرفتند؛ از جمله «ردیت»، پلتفرمهای پخش ویدیو مانند «هولو» و «دیزنیپلاس»، «اپلیکیشن پیامرسان سیگنال و شرکت هواپیمایی دلتا».
در اروپا نیز چند اپراتور بزرگ تلفن همراه، برخی بانکهای بریتانیا، واتساپ و اپلیکیشن تیندر با اختلال روبهرو شدند.
خدمات وب آمازون میگوید مشکل به یکی از مناطق اصلی زیرساختی این شرکت، موسوم به یو ایست وان (US-East-1) در شمال ایالت ویرجینیا برمیگردد.
مایکل هیوْسن، تحلیلگر مالی گفت این اتفاق نشان میدهد که «چقدر همه ما به شرکتهایی مانند آمازون، مایکروسافت و آلفابت برای سرویسهای آنلاین روزمره وابستهایم.»
در حال حاضر همچنان پلتفرمهایی از جمله ردیت با اختلال یا مشکلات جدی روبهرو هستند.
هنوز جزئیات کامل علت این اختلال مشخص نیست، اما آمازون گفته مشکل «به نظر میرسد مشکلات با “سیستم نام دامنه” (DNS) مرتبط باشد.»
«سیستم نام دامنه» مانند دفترچه تلفن اینترنت عمل میکند. وظیفه اصلی آن، تبدیل نامهای قابل فهم برای انسان به آدرسهای عددی قابل فهم برای کامپیوترها (آدرس آیپی) است.
این فرایندی است که شرکتها از طریق آن به سرورهای وب آمازون دسترسی پیدا میکنند.
۲۲۷۳۲۳