گوناگون

رئالیتی‌شو شفرونی + واکنش‌ها به پخش قسمت اول و بازی نعیمه نظام‌دوست

اولین قسمت شفرونی، رئالیتی‌شو آشپزی، با اجرای نیما شعبان‌نژاد، تهیه‌کنندگی حسین ربانی غریبی و کارگردانی رضا مهرانفر از پلتفرم فیلیمو پخش شد. در اولین قسمت این رئالیتی‌شو که در استودیو قرن تولید می‌شود، نعیمه نظام‌دوست، بهرنگ علوی و جواد خیابانی حضور داشتند؛ اگرچه همین یک قسمت کافی بود تا جنجال‌ بسیاری در فضای مجازی نسبت به برخی از شوخی‌ها به پا شود.

به گزارش رویداد ۲۴، حضور نعیمه نظام‌دوست در چند برنامه پربیننده نمایش خانگی، مانند جوکر بانوان و شفرونی، او را به یکی از چهره‌های پررنگ این مدیوم تبدیل کرده است. همین حضور پررنگ، واکنش رسانه‌های اصولگرا را برانگیخته است. روزنامه خراسان و دیگر رسانه‌های همسو در روز‌های اخیر با لحن انتقادی تند به نظام‌دوست تاخته‌اند و او را متهم کرده‌اند که با «شوخی‌های تکراری» و «زیاده‌روی در خندیدن» باعث افت کیفیت برنامه‌ها شده است. به‌زعم این رسانه‌ها، تکیه بر شوخی با شخصیت‌هایی مثل احسان علیخانی یا دیگر مهمانان برنامه نه تنها جذابیتی ندارد بلکه «به کلافگی مخاطب» هم منجر می‌شود.

واقعیت، اما پیچیده‌تر از این روایت است. تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد حضور زنان در برنامه‌های طنز و رئالیتی‌شو‌ها همواره با حساسیت مضاعف از سوی جریان‌های سنتی و اصولگرا روبه‌رو می‌شود. همان‌طور که در گذشته، حضور پررنگ برخی بازیگران زن در سریال‌ها یا مسابقات تلویزیونی نیز با هجمه رسانه‌ای مواجه شده بود. منتقدان مستقل می‌گویند انتقادات اصولگرایان به نظام‌دوست، بیش از آنکه نقد هنری باشد، ریشه در نگاه محافظه‌کارانه به حضور زنان در رسانه و فرهنگ عمومی دارد.

نعیمه نظام‌دوست

مشرق نیز درباره شفرونی و حضور نعیمه نظام‌دوست در این رئالیتی‌شو می‌نویسد:

این برنامه که با فرمت آشپزی-سرگرمی و وعده فضایی شاد و نوآورانه پا به میدان گذاشت، در عمل و حداقل در قسمت اول به ورطه‌ای از هنجارشکنی فرهنگی فرو غلتید که نه‌تنها ارزش‌های ایرانی-اسلامی را به چالش کشید، بلکه مفهوم «حیا» را به سخره گرفت – اتفاقی که به یک‌روند نگران‌کننده در تولیدات اخیر شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است.

از همان دقایق ابتدایی، نعیمه نظام‌دوست، بازیگری که به‌واسطه نقش‌های کمدی‌اش شهرت دارد، با دیالوگ‌هایی که ظاهراً برای خنده طراحی شده بودند، به عادی‌سازی روابط خارج از عرف پرداخت. شوخی‌هایی که با ارجاع به روابط عاطفی میان زن و مرد، با استفاده از لفاظی‌های جنسیتی و اشاره مدام به علاقه به مردان مختلف خطوط قرمز فرهنگی را زیر پا گذاشتند.

این نوع طنز که به جای خلاقیت بر شوخی‌های سطحی و جنسیتی تکیه دارد، نه‌تنها به فرهنگ غنی طنز ایرانی بی‌احترامی می‌کند، بلکه مخاطب را به سطحی‌نگری و پذیرش هنجارشکنی سوق می‌دهد. در واقع بیان مداوم هنجارشکنی باعث حرکت جامعه به سمت شرایط بدون هنجار خواهد شد.

نقطه اوج ابتذال برنامه، لحظه ورود جواد خیابانی، گزارشگر ورزشی محبوب و شناخته‌شده به دلیل ادب و حیای حرفه‌ای‌اش، بود. ورود او، به صحنه‌ای برای به چالش کشیدن حیا تبدیل شد. نعیمه نظام‌دوست با اصرار بر صداکردن خیابانی با نام کوچک «جواد» و پیشنهاد مجری برنامه به خیابانی برای رفتار مشابه و حتی نشان‌دادن طنز رفتارهای صمیمانه‌تر مانند «بغل‌کردن»، میهمان برنامه را در شرایطی معذب‌کننده قرار داد.

البته نباید انکار کرد که تکرار بیش از حد یک سوژه یا شوخی، حتی اگر در ابتدا جذاب باشد، به مرور از تازگی می‌افتد. اما در عین حال، نمی‌توان همه بار افت کیفیت یک برنامه مانند شفرونی را بر دوش یک بازیگر گذاشت. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند ضعف ساختاری برنامه، تمرکز بیش از حد بر حواشی تبلیغاتی و ایده‌های دم‌دستی سازندگان، سهم بیشتری در کاهش جذابیت آن داشته است.

نیما شعبان‌نژاد

در نهایت، هجمه اخیر رسانه‌های اصولگرا به نعیمه نظام‌دوست بیش از آنکه صرفاً نقدی بر عملکرد او باشد، بخشی از الگوی همیشگی این جریان برای حمله به چهره‌های زن در رسانه‌های پرمخاطب است. الگویی که تلاش می‌کند جای نقد حرفه‌ای و کارشناسی را با حملات سیاسی و ایدئولوژیک پر کند.

شوخی‌های جنجالی نعیمه نظام‌دوست با جواد خیابانی را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا