ملغمه ای به نام مد و فشن در فضای مجازی!
نوگرایی و آراستگی از منظر دین هم بسیار توصیه شده تا جایی که مصداق تبرج نباشد، مدلها در دنیای پر هیاهوی امروز نقش بسیار پررنگی در معرفی محصولات از پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی، صنعت خودرو و مواد غذایی گرفته تا معرفی مراکز خرید و کلیه محصولاتی که قابلیت فروش دارند را ایفا می کنند، در کشور ما با توجه به نبود دانش، خلا آموزشی و محدودیتهای همیشگی، مدل ها، مدل نماها و فشن بلاگرها و استایلیست ها در هم آمیخته شده اند و مرز حرفه ای میانشان از بین رفته تا آنجا که کاملا هر چهار دسته رابه بیراهه خودنمایی در شبکه های اجتماعی سوق داده است.
هرفرد با یک اکانت مزین به پروفایلی در کتگوری یا دسته مدل یا بلاگر یا استایلیست با همراهی یک دوست عکاس ساده و لوکیشن باغ یا ویلا، یک شبه خود را مدل می پندارد و به جان این حرفه می افتد و آنرا به منجلاب می کشد! مدل ها در دنیا ظاهر آراسته خود را یک امتیاز و ویژگی نمی دانند زیرا این مقوله از ابتدایی ترین شرایط ورود به این حرفه است و آنجا مرز بین خودنمایی و حرفه ای بودن شکل می گیرد که مدلها در معرفی محصول اهتمام بورزند تا خود را پرورانده و با سبک زندگی درست در تمامی رفتارهای اجتماعی خود هم مدل باشند؛ همانند مسئولیت پذیری اجتماعی، حضور در کمپین های آموزشی و کمک به آسیب های جامعه، مانند لئوناردو دی کاپریو که بازیگر است ولی دغدغه های بسیاری درحوزه منابع، آب و محیط زیست دارد.
گفتنی بسیار است خلاصه کلام در این مقال آنکه راز ماندگاری در این صنعت علاوه بر اخلاق و رفتار حرفه ای، زندگی سالم، تغذیه سالم، داشتن دغدغه اجتماعی و عدم خودنمایی است، با فضای مجازی و اینستاگرام میشود نمایش داد و خودنمایی کرد، در سوشال مدیا دنبال کنندگان را جذب کرد و به تعدادشان افزود اما این دلیلی بر مدل بودن نیست، چه بسیارند مضحکه های اینستاگرامی غالبا فیک که یک شبه دروازه های چند صد کا و میلیونی را در اینستاگرام فتح می کنند و ماه بعد تاریخ مصرفشان به پایان میرسد.
۱۴۰۳ نزدیک است و همچنان مثل سالهای گذشته در زندگی واقعی و در زندگی مجازی چشم می چرخانم تا بلاگرها و مدل های باسواد، بااخلاق و مقید به سبک زندگی درست را بیشتر ببینم اما دریغ که مشتریان بازار ظاهرسازی از مخاطبان دانشگاه خودسازی پررونق تر است.
مجید انصاری
instagram: majidansari192