گوناگون

معرفی کامل فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ پروژه جدید ایران‌خودرو + عکس و مشخصات ظاهری و فنی

ایران‌خودرو زیر سایه ماجرای افزایش نرخ محصولات کارخانه، پروژه فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ را رسانه‌ای کرده است

آنچه ایران‌خودرو با عنوان فیس‌لیفت ۲۰۷ و تارا وعده داده، چیزی فراتر از چند تغییر ظاهری ساده نیست؛ جراحی محدود روی چهره محصولات قدیمی که نه به بهبود تجربه رانندگی منجر خواهد شد و نه نوید فناوری تازه‌ای را می‌دهد اما احتمالا جیب خریداران را حسابی هدف بگیرد.

جالب آنکه تا این لحظه حتی یک تصویر واقعی یا مشخصات فنی قابل استناد از این خودروهای به‌ظاهر جدید منتشر نشده و همه آنچه از چهره فیس‌لیفت به نمایش درآمده، دسترنج هوش مصنوعی به حساب می‌آید. ترکیبی از وعده‌های بزرگ و تغییرات کوچک که فقط زمینه‌ساز افزایش قیمت به سبک همیشگی خودروسازان ایرانی‌ست.

رونمایی بدون رونمایی

در حالی که مدیرعامل ایران‌خودرو از عرضه فیس‌لیفت دو محصول قدیمی تارا و ۲۰۷ خبر داده، نه تنها تصویر یا مشخصات رسمی از این مدل‌ها منتشر نشده، بلکه کلیه اطلاعات موجود به شایعات فضای مجازی و تلاش برخی رسانه‌ها برای بازسازی چهره جدید این خودروها با هوش مصنوعی خلاصه شده است.

به همین ترتیب، همکاران ما در رسانه‌های دیگر با کمک هوش مصنوعی، تصاویری از ظاهر احتمالی پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت را بازسازی کرده‌اند؛ تصاویری که به تغییر چراغ‌ها، طراحی سپرها و شاید هم بهبود فضای داخلی اشاره دارند؛ با این حال، هنوز هیچ نشانی از ارائه واقعی این تغییرات دیده نمی‌شود. ایران‌خودرو حتی یک تصویر رسمی یا جزئیات ملموس از مدل جدید منتشر نکرده و فعلا تنها به وعده‌ بسنده کرده است.

فیس‌لیفت یعنی چه؟ فقط تغییر چهره، نه تغییر فنی

در ادبیات خودروسازی، فیس‌لیفت به مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های ظاهری گفته می‌شود که هدف آن جوان‌سازی ظاهر خودرو بدون اصلاحات عمیق فنی است. این روند البته سال‌هاست به یک دستور کار همیشگی برای محصولات مونتاژی در ایران تبدیل شده: ترکیب بدنه قدیمی، پلتفرم و پیشرانه آشنا اما چهره‌ای با رنگ و لعاب تازه.

برای فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ نیز انتظار می‌رود که همچنان همان پیشرانه TU5 یا TU5P و گیربکس پنج‌دنده دستی یا شش‌دنده اتوماتیک فعلی باقی بماند؛ تنها تغییری که احتمال آن از سوی برخی منابع مطرح شده، اضافه شدن گیربکس دوکلاچه (DCT) است؛ پروژه‌ای دشوار که پیش از این هم بیشتر شبیه وعده مانده تا واقعیتی ملموس.

در ادبیات خودروسازی، فیس‌لیفت به مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های ظاهری گفته می‌شود که هدف آن جوان‌سازی ظاهر خودرو بدون اصلاحات عمیق فنی است. این روند البته سال‌هاست به یک دستور کار همیشگی برای محصولات مونتاژی در ایران تبدیل شده: ترکیب بدنه قدیمی، پلتفرم و پیشرانه آشنا اما چهره‌ای با رنگ و لعاب تازه.

برای فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ نیز انتظار می‌رود که همچنان همان پیشرانه TU5 یا TU5P و گیربکس پنج‌دنده دستی یا شش‌دنده اتوماتیک فعلی باقی بماند؛ تنها تغییری که احتمال آن از سوی برخی منابع مطرح شده، اضافه شدن گیربکس دوکلاچه (DCT) است؛ پروژه‌ای دشوار که پیش از این هم بیشتر شبیه وعده مانده تا واقعیتی ملموس.

مشخصات فنی فعلی پژو ۲۰۷ را در جدول پایین می‌بینید، با این یادآوری که هیچ نشانه‌ای از بهبود عملکرد یا فناوری‌های نوین در نسخه فیس‌لیفت ۲۰۷ دیده نخواهد شد.

مشخصات مقدار
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ TU5 / TU5P
حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی 
استاندارد آلایندگی یورو ۵
نوع گیربکس ۵ دنده دستی / ۶ دنده اتوماتیک 
حداکثر قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۳ اسب‌بخار (بسته به مدل) 
مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر 
حداکثر گشتاور ۱۳۴ تا ۱۴۴ نیوتن‌متر 
سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب 
امکانات برجسته فرمان برقی، صفحه نمایش لمسی، سانروف (در برخی نسخه‌ها)، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، ۲ ایربگ

فیس‌لیفت داغ با چاشنی افزایش نرخ

در روزهایی که نامه‌های نرخ‌گذاری ایران‌خودرو به شورای رقابت و بورس کالا نقل محافل است، بعید نیست نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۷ با بهانه چند تغییر ظاهری، جهش قابل توجهی در برگه قیمت داشته باشد.

 با توجه به خط و نشان‌های مدیرعامل ایران‌خودرو برای گرفتن مجوز افزایش نرخ و سابقه افزایش ناگهانی قیمت‌ها بعد از اعمال کوچک‌ترین تغییر ظاهری، پیش‌بینی می‌شود مدل فیس‌لیفت در زمان ورود رسمی به بازار، حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از نسخه‌های فعلی قیمت بخورد. چنین افزایشی، قیمت مدل دنده‌ای را به مرز یک میلیارد تومان و مدل اتوماتیک پانوراما را تا آستانه ۱/۳ میلیارد خواهد رساند؛ عددی که با کمترین تغییر فنی، بیشتر به رنگ‌آمیزی مجدد جیب مصرف‌کننده شباهت دارد تا ارتقای استاندارد بازار خودرو.

 در جدول زیر، آخرین قیمت مدل‌های فعلی پژو ۲۰۷ را آورده‌ شده است:

مدل پژو ۲۰۷ نوع گیربکس قیمت فعلی بازار (تومان)
دنده‌ای TU5 دستی ۸۴۵ میلیون
اتومات TU5P پانوراما اتوماتیک یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون
دنده‌ای TU3 دستی ۷۵۰ میلیون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا