گوناگون

مشخصات هواپیمای ترابری WindRunner

هواپیماها پس از آغاز دوران هوانوردی در اوایل قرن بیستم، به سرعت بزرگ‌ شدند (از نظر اندازه). هواپیمای باورنکردنی Spruce Goose، که طولی حدود ۶۶ متر داشت، تنها یک بار پرواز کرد و با وجود این شکست مهندسی، سازندگان هواپیما همچنان در تلاش بودند تا هواپیماهای بزرگ‌تری بسازند. جت نظامی C-5M Super Galaxy لاکهید-مارتین با طولی نزدیک به ۷۵ متر، بزرگ‌ترین هواپیمای نظامی آمریکا است و می‌تواند تا ۱۲۷ تن سلاح، پرسنل و بار را حمل کند. با اینکه سی-۵ کمی قدیمی شده، اما شرکت نوپای دفاعی رادیا در حال توسعه هواپیمای بزرگ‌تری به نام WindRunner است که برای مصارف نظامی یا تجاری مناسب خواهد بود.

محفظه ویندرانر هواپیماهای باربری بزرگ فعلی مانند C-5 ،C-17 Globemaster III و Airbus A400M Atlas می‌توانند هلی‌کوپتر، کامیون‌ و جت‌ را حمل کنند، اما اغلب لازم است بخشی از این وسایل جدا یا باز شوند تا بتوانند داخل محفظه بار قرار بگیرند. انجام این کار و مونتاژ دوباره در مقصد، زمان و هزینه زیادی می‌برد، بنابراین رادیا قصد دارد این هزینه‌ها را برای خریداران WindRunner کاهش دهد.

محفظه بار ویندرانر دارای یک طول ۱۰۵ متری و عرض ۱۰ متری خواهد بود. یک سالن بولینگ نه‌خطه که طولش از یک زمین فوتبال هم بیشتر است را تصور کنید؛ چنین فضایی می‌تواند داخل WindRunner جای بگیرد. این هواپیما در پرواز نیز فوق‌العاده خواهد بود، با حداکثر سرعت بیش از ۷۴۰ کیلومتر بر ساعت و قابلیت فرود روی باندهای خاکی به طول ۱,۸۰۰ متر. پس از فرود ویندرانر، تجهیزات کاملاً مونتاژشده می‌توانند از طریق درهای عظیم بارگیری تخلیه شوند. این قابلیت به نیروهای نظامی این امکان را می‌دهد تا هلی‌کوپترهای سنگین، تانک‌ها و جنگنده‌های نسل پنجم را سریع‌تر و نزدیک‌تر به خطوط مقدم مستقر کنند.

کاربردهای احتمالی هواپیما Radia WindRunner

شرکت رادیا برنامه‌های خود برای هواپیمای ویندرانر را در کنفرانس نیروهای هوایی، فضایی و سایبری انجمن Air and Space Forces در سپتامبر ۲۰۲۵ معرفی کرد. این شرکت ادعا می‌کند که حجم محفظه بار WindRunner حدود هفت برابر C-5 و دوازده برابر C-17 خواهد بود. این هواپیما قادر است شش فروند هلی‌کوپتر Boeing CH-47 Chinook را بدون نیاز به باز کردن پره‌ها حمل کند؛ این تعداد هلی‌کوپتر می‌توانند بیش از ۲۰۰ سرباز کاملاً مجهز را جابه‌جا نمایند. برای مقایسه، یک C-17 تنها می‌تواند دو فروند شینوک را حمل کند که باعث افزایش مصرف سوخت و ریسک برای پرسنل هنگام انتقال به مناطق عملیاتی می‌شود.

بوئینگ سی‌اچ-۴۷ شینوک

flying bum؛ بزرگ‌ترین هواپیمای جهان با قیمت ۱۷۵ میلیون دلار + ویدیو

سایر محموله‌های ممکن برای ویندرانر شامل چهار فروند CV-22 Osprey، هواپیماهای جنگنده F-16 Fighting Falcon یا F-35C Lightning II است. ظرفیت بالای WindRunner و برد ۱,۹۳۰ کیلومتری آن بدون سوخت‌گیری، این هواپیما را به یک عامل مهم برای افزایش قدرت تبدیل کرده؛ شرکت رادیا همچنین می‌گوید اگر هواپیما در حین پرواز سوخت‌گیری کند، تنها عاملی که برد آن را محدود می‌سازد، توانایی خدمه برای ادامه پرواز است.

همچنین ویندرانر قادر خواهد بود تا تقویت‌کننده موشک (booster rockets) برای نیروی فضایی را حمل کند که نسبت به حمل زمینی، صرفه‌جویی زیادی در زمان فراهم خواهد کرد. این هواپیما برای بسیاری از خودروهای زمینی به تجهیزات ویژه بارگیری نیاز ندارد، زیرا تانک‌ها و کامیون‌ها می‌توانند مستقیماً از طریق درهای بزرگ هواپیما سوار و پیاده شوند.

هواپیما ویندرانر

رادیا همچنین به شدت در بازاریابی WindRunner برای صنعت انرژی پاک مصر است، به ویژه برای حمل تیغه‌های بلند توربین‌های بادی. یکی از کاربردهای ممکن، استقرار هواپیماها در هاب‌هایی است که تیغه‌ها در آن‌ها ساخته یا وارد می‌شوند. توانایی ویندرانر برای فرود روی باندهای غیرآماده سبب شده تا این هواپیما بتواند تیغه‌ها را مستقیماً به مزارع بادی دورافتاده منتقل، تخلیه و سپس برای دسته بعدی بازگردد.

مشخصات هواپیما رادیا ویندرانر

ابعاد WindRunner تنها بخش شگفت‌انگیز آن نیستند. این هواپیما ۱۰۹ متر طول، ۲۴ متر ارتفاع و ۸۰ متر دهانه بال است. حجم محفظه بار آن ۶,۸۰۰ متر مکعب خواهد بود؛ یعنی تقریباً دو برابر ظرفیت یک استخر المپیک. برای درک بهتر، باید بگوییم که این فضا کافی است تا بیش از ۴۳ میلیون توپ تنیس استاندارد در آن جای بگیرد.

هواپیما ویندرانر

البته انتظار نداشته باشید که همین حالا ویندرانر در مسابقات تنیس ویمبلدون تجهیزات لازم را حمل کند؛ زیرا تا زمان نگارش این مقاله، هواپیما تنها روی نقشه طراحی شده و نمونه عملی آن را هنوز نساخته‌اند. شرکت رادیا امیدوار است در چند سال آینده پروازهای آزمایشی را انجام داده تا این هواپیما برای تولید در سال ۲۰۳۰ آماده شود. هنوز مشخص نیست که آیا وزارت جنگ ایالات متحده (که پیش‌تر وزارت دفاع بود) تمایلی به خرید این هواپیما از شرکت بولدر، کلرادو که توسط مارک لاندستروم، مهندس هوافضا، کمتر از ده سال پیش تأسیس شده، دارد یا خیر.

با این حال، اگر WindRunner قادر به عملی کردن وعده‌های رادیا باشد، می‌تواند تحولی بزرگ در حمل‌و‌نقل نظامی و همچنین جابه‌جایی تجهیزات مزارع بادی در سراسر جهان فراهم کند.

ترمزهای هوایی هواپیما چگونه کار می‌کنند و چه تفاوتی با اسپویلرها دارند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا