ویژهاجتماعی

مدارس از مهر متحول می‌شوند؟ + همه چیز درباره برنامه جدید آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش از تغییرات گسترده در برنامه درسی، ادغام هنرستان‌ها و حذف رشته‌های بدون متقاضی خبر داد و وعده داد که مهر امسال، تحولات ملموسی در مدارس و حقوق معلمان دیده خواهد شد.

از تحولات آموزشی، رفاهی و ساختاری خبر داد که قرار است از مهرماه امسال به‌تدریج به اجرا درآید.

وزیر آموزش و پرورش در این نشست، «تحول در برنامه درسی» را یکی از اصلی‌ترین رویکردهای دوره جدید وزارتخانه دانست و تأکید کرد که بخشی از این تغییرات به‌زودی و بخشی در بلندمدت قابل لمس خواهد بود.

ادغام هنرستان‌ها و حذف رشته‌های بدون متقاضی

کاظمی با اشاره به ادغام هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، اعلام کرد که سرفصل‌ها و محتوای درسی به‌روزرسانی شده و رشته‌هایی که متقاضی ندارند، حذف خواهند شد. در عوض، رشته‌های نوین متناسب با نیازهای بازار کار جایگزین می‌شوند.

افزایش حقوق معلمان؛ از «فوق‌العاده ویژه» تا حمایت‌های رفاهی

او در ادامه با دفاع از حق معلمان در بهره‌مندی از «فوق‌العاده ویژه»، گفت که آموزش و پرورش سال‌ها از این امتیاز محروم بوده و در زمان سرپرستی‌اش تلاش کرده تا آن را از ۱۲ به ۲۷ درصد افزایش دهد. وی افزود: «هیچ‌گاه نباید رتبه‌بندی را مانع فوق‌العاده ویژه دانست؛ این دو مقوله جداگانه‌اند.»

کاظمی تأکید کرد که این مسئله اکنون با همکاری مجلس، دولت و شورای حقوق و دستمزد پیگیری می‌شود. او همچنین وعده داد که موضوع «فوق‌العاده خاص» نیز در دستور کار است و تلاش‌ها برای تأمین منابع مالی آن در جریان است.

استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان

به گفته وزیر، صندوق ذخیره فرهنگیان موظف شده است که در تمام طرح‌های اقتصادی خود پیوستی برای منفعت مستقیم معلمان در نظر بگیرد.

سه مسیر برای ارتقاء کیفیت آموزشی

کاظمی مسیرهای سه‌گانه ارتقاء کیفیت در آموزش را چنین برشمرد:

آموزش معلمان با روش‌های نوین.

تجهیز کلاس‌ها به سخت‌افزارهای آموزشی.

ایجاد الگویی تحت عنوان «اجتماعات یادگیری» در مدارس.

نگاه ویژه دولت به آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که نگاه دولت و رئیس‌جمهور نسبت به آموزش، تنها به ساخت فضاهای آموزشی محدود نمی‌شود، بلکه هدف اصلی تربیت انسان و ارتقاء کیفیت یاددهی و یادگیری است.

او در پایان، با تأکید بر حفظ شأن و منزلت معلمی، خواستار استمرار ارتباط نزدیک میان وزارتخانه و تشکل‌های فرهنگیان شد و بر لزوم برگزاری جلسات منظم و موضوع‌محور برای رسیدگی به دغدغه‌های صنفی و تخصصی معلمان تأکید کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا