
پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۴ از فرآیند تا نحوه گزینش را در صفحه فردا بخوانید.
فرآیند پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۴ بهمراه نحوه گزینش داوطلبان دانشگاه فرهنگیان و جزئیاتی درباره زمان ارزیابی نهایی در دوم مردادماه را در ادامه بررسی کرده ایم.
فرآیند پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۴
رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به عنوان یکی از مراکز آموزشی پیشرو در کشور، امسال با ظرفیت قابل توجهی به پذیرش دانشجو پرداختهاند؛

بیشترین و کمترین سهمیه در شهرهای مختلف
استان تهران با ۷,۰۰۰ ، خراسان رضوی با ۵,۸۰۰ ، خوزستان با ۴,۳۰۰، فارس ۴۰۰۰ نفر و اصفهان ۳۵۰۰ نفر و استان ایلام با ۶۰۰ نفر به ترتیب بیشترین و کمترین سهمیه را به خود اختصاص دادهاند، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر ۱۰۰۰ نفر در حالی که استانهایی مانند سمنان با ۱,۱۰۰ و اردبیل با ۱,۵۰۰ نفر در میانه این طیف قرار گرفتهاند.
برزویی ادامه داد: بررسی آمار پذیرفتهشدگان نشان میدهد که از مجموع ۷۲ هزار داوطلب، ۹۴ درصد با موفقیت وارد دانشگاه شدهاند که این امر حاکی از عملکرد مطلوب مجموعه است و در همین راستا، ۲,۲۴۸ کانون آموزشی تشکیل شده که هر یک با حضور ۳۲ نفر در قالب دو گروه ۱۶ نفره به فعالیت مشغول هستند.
وی افزود: دستیابی به این موفقیت مرهون همکاری بینظیر مدیران استانی، رؤسای دانشگاهها و معاونان وزیر بوده است که با پیگیری مستمر و حضور فعال خود، زمینهساز تحقق این دستاوردها شدهاند و در این میان، نقش رئیس مرکز امور اداری و نیروی انسانی به عنوان یکی از اصلیترین عوامل این موفقیت قابل تقدیر است.
معیار پذیرش دانشجویان
رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: فرآیند پذیرش دانشجویان بر اساس ترکیبی از معیارها صورت گرفته که شامل ۲۵ درصد آزمون سراسری، ۱۵ درصد آزمون اختصاصی، ۱۰ درصد آزمون تکمیلی و ۵۰ درصد ظرفیت طراحیشده با مکانیزم شفاف است که امکان هرگونه اعتراض به نمرات را به حداقل رسانده است.
وی ادامه داد: در بخش آمار فارغالتحصیلان، با وجود پیشبینی اولیه ۲۲۰۰۰ نفر، شمار دانش آموختگان و حدود ۲۷۰۰۰ نفر ورودیهای جدید که این افزایش عمدتاً ناشی از ورودیهای جدید شامل ۲,۸۵۰ نفر از طریق استعدادهای درخشان و ۱,۸۵۰ نفر از مدارس دوگانه دولتی است.
برزویی افزود: بررسی وضعیت استانها نشان میدهد که در برخی مناطق مانند فارس با کمبود ۴۵ اتاق، خراسان رضوی با ۴۶ اتاق و آذربایجان شرقی با ۲۱ اتاق مواجه هستیم و در ۷ استان دیگر نیز وضعیت به حالت زرد (بین ۱۰ تا ۱۵ اتاق کمبود) ارزیابی شده که ضرورت همکاری بیشتر مسئولان استانی را برای رفع این نواقص آشکار میسازد.
وی به جایگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه راهبردی دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب وزارت آموزش و پرورش، انتظار میرود با بسیج تمامی ظرفیتها، نسبت به بهبود شرایط محیطی و تجهیز خوابگاهها اقدام شود، به ویژه آنکه دورههای مقدماتی از اول شهریور ماه آغاز خواهد شد و تا یک ماه آینده میبایست کلیه آمادهسازیها از جمله تأمین تختهای خوابگاهی و تجهیزات آموزشی به انجام رسد.
جذب دانشجویان ممتاز
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه امسال با جذب دانشجویان ممتاز با ترازهای بالای ۱۱,۰۰۰، فرصت بینظیری برای ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش فراهم شده است، اظهار کرد: حفظ این استانداردها نیازمند تداوم همکاری همه جانبه است.
وی افزود: از تمامی دستاندرکارانی که تاکنون در این مسیر همراهی کردهاند، سپاسگزاری میشود و امید است با تداوم این همکاریها، شاهد تحقق هرچه بیشتر اهداف متعالی این نهاد آموزشی باشیم.
نحوه گزینش داوطلبان دانشگاه فرهنگیان
گزینش داوطلبان دانشگاه فرهنگیان شامل مراحل مختلفی است که از جمله آنها میتوان به شرکت در آزمون سراسری، مصاحبه تخصصی، معاینات پزشکی و بررسی صلاحیتهای عمومی اشاره کرد. پذیرش نهایی داوطلبان منوط به کسب امتیاز لازم در تمامی این مراحل است.

-
۱. شرکت در آزمون سراسری:داوطلبان باید در آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کنند و حداقل تراز لازم برای پذیرش در رشتههای دانشگاه فرهنگیان را کسب کنند.
-
۲. انتخاب رشته و اعلام اسامی چند برابر ظرفیت:پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری، داوطلبانی که حدنصاب لازم را کسب کردهاند، میتوانند در رشتههای دانشگاه فرهنگیان انتخاب رشته کنند. سپس آموزش و پرورش اسامی چند برابر ظرفیت را برای مصاحبه اعلام میکند.
-
۳. مصاحبه تخصصی:داوطلبان منتخب در این مرحله در مصاحبهای شرکت میکنند که شامل ارزیابی جنبههای مختلفی از جمله تواناییهای علمی، مهارتی، شخصیتی و انگیزشی آنها است.
-
۴. معاینات پزشکی:پس از قبولی در مصاحبه، داوطلبان باید در معاینات پزشکی شرکت کنند تا از نظر سلامت جسمانی و روانی برای شغل معلمی بررسی شوند.
-
۵. بررسی صلاحیتهای عمومی:این مرحله شامل بررسی سوابق تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی داوطلب است تا از نظر صلاحیتهای عمومی برای ورود به شغل معلمی تأیید شود.
-
۶. اعلام اسامی پذیرفته شدگان نهایی:
پس از اتمام تمامی مراحل گزینش، اسامی پذیرفته شدگان نهایی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام میشود.
-
آمادگی علمی:داوطلبان باید با مطالعه منابع درسی و شرکت در آزمونهای آزمایشی، آمادگی علمی خود را برای آزمون سراسری و مصاحبه تخصصی افزایش دهند.
-
آشنایی با مراحل مصاحبه:داوطلبان باید با مراحل مصاحبه و سوالات متداول در این مصاحبهها آشنا شوند تا با آمادگی بیشتری در مصاحبه شرکت کنند.
-
رعایت نکات مربوط به پوشش و رفتار:داوطلبان باید در طول مراحل گزینش، به ویژه در مصاحبه، پوشش و رفتار مناسبی داشته باشند.
-
مطالعه در زمینه مسائل دینی و سیاسی:آشنایی با مسائل دینی و سیاسی روز و مبانی تعلیم و تربیت از جمله مواردی است که در مصاحبه مورد ارزیابی قرار میگیرد.
-
تقویت مهارتهای ارتباطی:
داوطلبان باید مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنند تا بتوانند به خوبی با مصاحبهکنندگان ارتباط برقرار کنند و افکار و نظرات خود را به طور مؤثر بیان کنند.
ارزیابی نهایی دوم مردادماه
ایوب ابراهیمی در تشریح فرآیند ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت، یکی از حساسترین موقعیتهای اثرگذار بر تحولات یک کشور بوده، از این رو، انتخاب افرادی تحت عنوان دانشجو معلم و معلم بسیار در تحول آتی نظام کلان کشور حائز اهمیت است.
اعتقاد داریم نظام تعلیم و تربیت با تحول در خروجیهای تربیت معلم مشمول دو فاکتور اساسی فرآیندهای تربیت و کیفیت ورودیها است.
وی با بیان اینکه ورودیهای تربیت معلم از بین تمام متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان که هرساله ردیف استخدامی از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور برای آنها صادر میشود، انتخاب میشوند،
عنوان کرد: امسال از بین حدود ۴۸۰ هزار نفر داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان، در مرحله نخست سه برابر ظرفیت متقاضیان یعنی حدود ۷۲ هزار و ۳۹۵ نفر معرفی شدند که از بین آنها در نهایت حدود ۲۶ هزار و ۸۰۰ نفر انتخاب خواهند شد.
رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان افزود: برای این کار مدلهای شایستگی ورود به حرفه معلمی طراحی و اعتباریابی شده است.
بعد از طراحی مدل شایستگی، ابزارها و تمرینهایی طراحی، تدوین و اعتباریابی شده و در ارزیابی تکمیلی در کانونهای ارزیابی به مرحله اجرا در میآید که به واسطه آنها شایستگیهای ورود به حرفه معلمی داوطلبان شناسایی میشود تا بر اساس نتایج آن، یک سوم جمعیت متقاضیان انتخاب شوند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه ارزیابان به خوبی آموزش دیدهاند تا بتوانند در این مکانیزم افراد بهتر را انتخاب کنند، تصریح کرد: حدود سه هزار ارزیاب مورد بازآموزی قرار گرفتهاند.
این افراد سال گذشته مورد آموزش قرار گرفته و امسال تواناییهای آنها متناسب با مدل بازآموزی شده تا آمادگی لازم را برای این دوره از ارزیابی کسب کنند. در سراسر کشور در هر روز ۱۴۸ کانون فعال است، در کل دوره ارزیابی ۲۲۴۵ کانون فعالیت خواهند داشت تا کار به سرانجام برسد.
وی با اشاره به اینکه برای انجام این فرایند چند ابزار طراحی شده که یکی از آنها، تمرین گروهی است، تصریح کرد: در این ابزار برخی از شایستگیها اندازهگیری میشود.
همچنین در تمرین گروهی، سناریوهایی متناسب با شرایط داوطلبان طراحی میشود تا افراد به تحلیل آن پرداخته و حل مسئله کنند و در حضور ارزیابان آن را ارائه کنند.
رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: برای سلامت ورودیها نیز از آزمونهای روانشناختی استفاده میشود.
طبق گفته اندیشمندان، ارزیابان و اندیشمندان به واسطه نقش راهبری و هدایتگری که دارند میتوانند منشأ تغییرات باشند.

از سویی برای آنکه بتوانیم نگاهها را به سمت ساحتهای شش گانه آموزش و پرورش معطوف کنیم باید به فعالیتها و اقداماتی که در طول تحصیل، داوطلبان انجام دادهاند نیز، امتیاز دهیم که در نهایت مشمول بهرهمندی از امتیاز مستنداتی میشوند که در کنشگریهای مختلف در مدارس و در ضمن فعالیتهای آموزشی و تربیتی داشتهاند.
ابراهیمی گفت: در موضوع انتخابگری چند عامل سهیم است. نتایج کنکور سراسری، سهم ۱۵ درصدی در هر گروه آزمایشی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان دارد، در کنکور اختصاصی تربیت معلم سهم ۱۰ درصدی لحاظ میشود که در نوبت اول کنکور سراسری این دو موقعیت باهم انجام میشوند.
سوابق تحصیلی داوطلبان نیز طی سالهای مختلف سهم ۵۰ درصدی دارد، ۲۵ درصد باقیمانده نیز در کانونهای ارزیابی رقم میخورد که از اسناد و مدارک امتیاز آور، بحث گروهی، تمرین تحلیلی، حل مسئله و ارائه شفاهی حاصل میشود.
وی خاطرنشان کرد: ارزیابی تکمیلی تا دوم مردادماه ادامه دارد. تلاش میشود با بررسیهایی تحت عنوان کنترل کیفیت فرآیند و تحلیل پایانی کل نتایج را تا ۱۵ مردادماه به سازمان سنجش ارسال کنیم.
نمرات ارزیابی کانونی در کنار سایر نمرات قرار میگیرند تا وضعیت هر فرد در نهایت مشخص شود. در کانونهای ارزیابی جای اعتراض وجود ندارد.
فرایند توسط چند ارزیاب انجام میشود و سپس در دو مرحله فرآیند مورد بررسی قرار میگیرد، چنانچه فردی اعتراض داشته باشد، فرآیند ارزیابی بررسی میشود و محتوا مورد بازبینی قرار نمیگیرد.
رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: بعد از اعلام نتیجه توسط سازمان سنجش، افراد معرفی شده از سوی سازمان سنجش به عنوان دانشجو معلم محسوب شده و از اول تا ۱۵ مهر ماه هرسال وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند و دوره توسعه آنها آغاز میشود.
این افراد به مدت ۴ سال مورد تربیت و آموزش قرار میگیرند و در سال چهارم از آنچه آموختهاند و محورهای کلیدی، شیوههای تدریس و … تحت عنوان ارزشیابی صلاحیت حرفهای معلمی مورد ارزشیابی قرار میگیرند تا در نهایت بعد از کسب امتیاز لازم به عنوان معلم وارد نظام آموزش و پرورش شوند.
شایان ذکر است این افراد از سال دوم به بعد در مدارس آموزش و پرورش کارورزیها را آغاز میکنند و ۴ ترم پیاپی حرفه معلمی را از نزدیک مشاهده و تجربه میکنند و تمرین معلمی خواهند داشت.