سید محمدرضا موسوی، رتبه چهارم کنکور تجربی کیست؟ + مصاحبه

مصاحبه سید محمدرضا موسوی، رتبه چهارم کنکور تجربی را اینجا بخوانید.
با بررسی سطح علمی استان مازندران سالها دانشآموزان و دانشآموختگان علمی این استان برای رسیدن به جایگاه برتر المپیادی و رقابتهای دانشگاهی تلاش مضاعفی داشتند تا مازندران در سطح علمی بالا قرار بگیرد.
مازندرانی که طبق آمار تحصیلی 1403_1404 حدود ۵۲۸ هزار دانشآموز در ۲۳ هزار کلاس درس حضور یافته و خرداد امسال نیز پایان تحصیلی را پشتسر گذاشتند که با وجود چنین دانشآموزان این استان توانست در مسابقات ورزشی، هنری، فرهنگی، قرآنی، المپیادهای علمی و جهانی جز ۱۰ استان برتر کشور قرار گیرد در کنکور سراسری امسال نیز با معرفی رتبههای برتر به خوبی بدرخشد.
اگر چه عدم حضور دختران مازندرانی طی سالهای اخیر در بین برترینهای کنکوری، جای بحث، تحلیل و بررسی دارد که باید اساسی به آن پرداخت و علت را با کمک کارشناسان علمی مورد ارزیابی قرار داد.
اما مهمترین اصل در این دوره از قبولی کنکوریها و کسب رتبه برتر نام “سید محمدرضا موسوی ” در جایگاه چهارم علوم آزمایشی علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته بر این اساس است که این دانشآموز برجسته علمی کنکوری، همزمان برای مطالعه و رقابت در برابر همقطاران خود جهت حضور در کنکور سراسری، برای المپیاد نیز تلاش میکرد.
برای شناخت بیشتر از تلاش، استمرار، صبر این دانشآموز ساروی و شنیدن اهداف آیندهاش پای صحبتهایش نشستیم که نظر شما خوانندگان را به این گفتوگو جلب میکنیم:
خیلی خوشحالی با کسب چنین رتبهای؟
موسوی: خوشحالم چون تلاشم نتیجه داد؛ اما ناراحتم و آن جایگاهی که موردنظرم بود را نرسیدم. امیدوار بودم به جایگاه اول یا دوم برسم خوب نشد و این را هم از خدا شاکرم که توانستم پدر و مادرم را سرافراز کنم.
چقدر تلاش کردید که انتظار کسب رتبه اول یا دوم را تصور داشتید؟
موسوی: طبق محاسبات خودم بهطور میانگین ۱۷ ساعت مطالعه داشتم، انواع کتابهایی که راهنمایم برای یادگیری و فراگیری درسیام میشد را میخواندم تا فهم آن درس بهتر برایم ایجاد شود.
پس بهطور فشرده به مطالعه میپرداختند؟
موسوی: خوب فشرده اینکه از همه چیز زندگیات بگذری و فقط بنشینی و بخوانی، نبود؛ من از سال یازدهم بهصورت جدی مطالعه را شروع کردم تا اینکه بهمن ۱۴۰۲ برای رقابت یک المپیاد دانشآموزی آماده شده بودم و ما بین درس خواندن برای کنکور، برای آزمون این المپیاد هم تلاش میکردم تا مرحله دوم آزمون در اردیبهشت ۱۴۰۳ و مرحله سوم تابستان سال گذشته برگزار و موفق به کسب طلای المپیاد در رشته ادبیات جغرافیایی شدم.
یعنی سید محمدرضا موسوی قبل رسیدن به جایگاه برتری کنکور سراسری، دارنده طلای المپیاد هم هست؟
موسوی: بله، سال گذشته بین ۴۰ نفر رقابت توانستم این مدال را کسب کنم که البته برای شرکت در این مسابقات باعث نشد از درس و رقابت کنکور غافل یا عقب بمانم؛ در کنار خواندن برای المپیاد، برای کنکور هم درس میخواندم و سال آخر هم این تلاش بیشتر و مضاعف شد.
الان به هدف اولویتدارت رسیدی؛ ادامه این هدف به کجاست؟
موسوی: خوب دانشگاه بخش مهمی برای رسیدن به یک بخش از هدفم برمیگردد و بعد آن را باید وارد این فضای دانشگاهی بشوم و سطح علمی آن را ببینم تا برای ادامه هدفم تصمیم بگیرم.
در حال حاضر هدف سید محمدرضا موسوی برای ورود به دانشگاه چی هست؟
موسوی: الان مهمترین برنامهام انتخاب رشته در حوزه علوم قضایی و ورود به دانشگاه تهران است تا پس از آن توانم را ببینم و خدا یاریام کند و به یک نتیجه رضایتبخش دست پیدا کنم.
در صورت پیشنهادی از سوی کشوری، قبول میکنید؟
موسوی: اصلا قصد مهاجرت ندارم و کشورم را دوست دارم و میمانم و در همینجا ادامه تحصیل میدهم.
برای همسن و سالان خود که نتوانستند در کنکور امسال برای ورود به دانشگاه قبول شوند، چه حرفی دارید؟
موسوی: خوب اول اینکه ناامید نشوند و انگیزه خودشان را بالا ببرند و دیگر اینکه دوستان توجه داشته باشند که کنکور یک مسیر و جاده صاف، آسفالت همراه با یک چهار راه نیست بلکه پر از دستانداز، پیچ و خمهایی است که آن صبر، استمرار و تلاش باشد میتوانید تمام آن جاده پشتسر بگذرانید اما یکی از این سه تا نباشد نمیتوانید از آن جاده عبور کنید و به آن موفقیت دست یابید.
در ادامه این گفتوگو با پدر این دانشآموز برتر ساروی “سید محسن موسوی” چند کلامی صحبت میکنیم و علت موفقیت فرزندشان را میپرسیم؟
پدر موسوی: طی دوران تحصیل تمام هم و غم پدر و مادرها برای فرزندانشان ایجاد فضای آرام و مناسب است و ما هم تمام تلاش خودمان را در این سالها به ویژه زمان آزمونهای المپیاد و بعد آن کنکور برای محمدرضای عزیز فراهم کردیم.
الان راضی هستید به این جایگاهی که فرزندتان بهدست آورد؟
پدر موسوی: بله؛ الان فرزندم نه تنها برای من فرهنگی بازنشسته بهعنوان پدر، بلکه برای استان مازندران باعث افتخار قرار میگیرد که به رتبه برتری کنکور سراسری دست پیدا کرد.
فکر میکنید چند درصد برای رسیدن به این جایگاه پدر و مادرها نقش دارند؟
پدر موسوی: معتقدم ۲۰ درصد ایجاد این جایگاه فرزندان به والدین برمیگردد و ۸۰ درصد آن برعهده خود دانشآموز یا فرزند هستش چون تلاش، انگیزه، صبر، استمرار و کوشش برای مطالعه و درس خواندن با خود فرزند برمیگردد و ما نقش اساسی بر ایجاد این آرامش را فقط داریم.
دوست دارید سید محمدرضا به کجا برسد؟
لبخندی بر لب میآورد و با تمام امید بر دل به خبرنگار ما گفت: پس از اتمام دوران راهنمایی دلمان میخواست محمدرضا رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند که البته انتخاب را بر عهده خودش قرار دادیم و علوم انسانی را پذیرفت و الان هم هر چیزی که مورد علاقه خودش هست یعنی علوم قضائی، را قبول میکنیم و تا آخر دوران تحصیل دانشگاهی اش مورد حمایت قرار میدهیم.