روش جدید مدارس غیردولتی برای سرکیسه کردن والدین دانش آموزان
به گزارش صفحه فردا، ذبیح الله خداییان در دیدار با کاظمی وزیر آموزش و پرورش و معاونین وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در آینده کشور، گفت: اگر میخواهیم کشور آینده روشنی داشته و از هر جهت توسعه یافته باشیم باید در مورد آموزش و پرورش برنامهریزی درست و دقیقی صورت گیرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر اهمیت توجه به آموزش و پرورش، گفت: همان طور که ایشان بارها بر اهمیت آموزش و پرورش تاکید داشتهاند، سرمایه اصلی هر کشور، نیروی انسانی آن است.
وی با انتقاد از نگاه مصرفی به آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هزینه در آموزش و پرورش تماماً سرمایهگذاری برای آینده است و اگر یک ریال در آن سرمایهگذاری کنیم میلیونها و میلیاردها ریال سود کسب خواهیم کرد.
خداییان با تأکید بر کمک دستگاهها به آموزش و پرورش در تحقق اهداف آن گفت: تمام تلاش ما در سازمان بازرسی کل کشور کمک به آموزش و پروش است. چرا که اعتقاد داریم آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند از عهده مشکلات این حوزه برآید.
وی با یادآوری ضرورت تقویت مدارس دولتی یادآور شد: اکثر دانش آموزان کشور در مدارس دولتی تحصیل میکنند، بنابراین تمرکز آموزش و پرورش با ارائه برنامه هدفمند باید در راستای تقویت مدارس دولتی باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش مهدکودک و پیشدبستانی در تربیت کودک تصریح کرد: باید از مقطع مهدکودک و پیشدبستانی به تعلیم و تربیت توجه کرد. همان تأکیدی که مقام معظم رهبری بر اهمیت ارتقا کیفیت دوره مهدکودک و پیشدبستانی داشته و فرموده اند که نباید به عنوان مراکز خدماتی به این مراکز توجه کرد.
وی با اشاره به آمار متناقض دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: هر چند آمار دقیق مشخص نیست، اما باید این کودکان شناسایی شده و علت بازماندگی آنها از تحصیل بررسی شود. بر اساس قانون، آموزش و پرورش در قبال تک تک این کودکان وظیفه دارد.
خداییان با تاکید بر نظارت بیشتر بر مدارس غیردولتی افزود: برخی از مدارس غیردولتی به انحای مختلف تحت عنوان امور هنری و فوقبرنامه مبالغ کلانی از والدین اخذ میکنند که قابل توجیه نیست و باید آموزش و پرورش نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص امور پرورشی و تربیتی نیز خاطرنشان کرد: در دورهای امور پرورشی و تربیتی در مدارس حائز اهمیت بالایی است و باید همانند گذشته، معلمین پرورشی که عموماً انسانهایی متدین، با اعتقاد، زحمتکش و تلاشگر بودند در جذب نیروهای جدید برای حوزه پرورشی نیز به همان شیوه عمل شود.
وی افزود: اگر میخواهیم قشری را تربیت کنیم که آیندهسازان جامعه باشند، باید بیش از این به گزینش و انتخاب معلمان توجه داشته باشیم. البته تاکید میکنم که باید به مسائل مالی و حقوق معلمان نیز توجه کرد.
خداییان در بخش دیگری از این جلسه بر لزوم پیگیری صدور اسناد مالکیت برای کلیه املاک آموزش و پرورش تاکید کرد.
وی در پایان با اشاره به دیگر مشکلات آموزش و پرورش مانند «صندوق ذخیره فرهنگیان» و «رتبهبندی معلمان» راهکارهایی در این خصوص ارائه داد.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز در ابتدای این دیدار با تقدیر از حمایتهای سازمان بازرسی کل کشور در دورههای مختلف از آموزش و پرورش گفت: چالشهای آموزش و پرورش فراوان است و در هر موضوعی از آن، انباشتی از معضلات وجود دارد که راهحل آن فوق العاده پیچیده است.
وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه پیشنهادهای سازمان بازرسی کل کشور در خصوص مسائل آموزش و پروش همواره راهگشا است، گفت: همواره به همکارانم گفتهام چنانچه سوال و ابهامی دارند حتما قبل از آنکه خطایی پیش بیاید با کمک دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور آن را حل کنید؛ بنابراین اگر احساس کنیم جایی نیاز به راهنمایی داریم، آن را مطرح خواهیم کرد.
وی با تقدیر از معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی و بازرسکل امور آموزشی و پژوهشی سازمان و بازرسان مرتبط سازمان بازرسی کل کشور گفت: سلامت نظام آموزش و پرورش در حوزههای مالی، اداری، اخلاقی و سیاسی برای ما بسیار حائزاهمیت است و تلاش میکنیم نظام تعلیم و تربیت را به سلامت نگه داریم که با کمک سازمانهای نظارتی میسر است.
همچنین ایروان مسعودی اصل معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور گفت: بدنه آموزش و پرورش که گروه مرجع در کشور هستند بیشترین حق را بر گردن حاکمیت دارند.
وی با بیان اینکه «آموزش و پرورش دوران تحولی خود را طی میکند» افزود: مسائل آموزش و پرورش غالبا فرابخشی است و تا زمانی که همه دستگاهها کمک نکنند، چالشها قابل حل نیستند.
معاون سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به احکام برنامه هفتم پیشرفت در خصوص آموزش و پرورش گفت: در برنامه هفتم پیشرفت در خصوص آموزش و پرورش مواد و احکام مناسبی دیده شده که اگر این مواد اجرایی شود، شاید تحولی که انتظار است در آموزش و پروش، اتفاق بیفتد.
مسعودی اصل یکی از اصلیترین تعهدات آموزش و پرورش در برنامه هفتم پیشرفت را سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش دانست و افزود: این سند که شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا و بازنشستگی است، یک سند جامع است که قانون، آموزش و پروش را مکلف کرده است که ظرف سه ماه آن را تدوین نماید که یکی از تکالیفی که ما از آموزش و پرورش مطالبه میکنیم، این سند است که برای خود آموزش و پرورش راهگشا است.
وی با اشاره به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان خواستار توجه بیشتر وزیر آموزش و پرورش به مشکلات این صندوق شد و اشاره کرد که تصویب اساسنامه این صندوق ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن قانون برنامه الزامی است.
همچنین بازنگری در سازوکارهای رتبه بندی معلمان و تهیه آیین نامه مرحله ارتقای رتبه بندی و آیین نامه مسیر رشد معلمی هم جز تکالیف مورد مطالبه سازمان است.