آخرین مطالب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ورزشی را در پایگاه خبری صفحه فردا دنبال کنید.

روزهای اعتکاف رجب ۱۴۰۲ در چه روزهایی است؟ + در مورد اعتکاف چه می دانیم؟

تاریخ دقیق روزهای اعتکاف در تقویم شمسی ۱۴۰۲ روز شنبه ۷ بهمن سال ۱۴۰۲ می باشد.

رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب هفتمین ماه قمری است که همانند ماه شعبان و ماه رمضان از ماه‏های بسیار با شرافت و با فضیلت می باشد. مراسم اعتکاف یا ایام البیض به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری می گویند اما به باور مسلمانان، ایام البیض ماه های رجب، شعبان و رمضان، دارای فضیلت بسیار است.

در ایران سنت اعتکاف در ایام بیض (روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵) ماه رجب رواج دارد.

اعتکاف چیست؟

اعتکاف از ماده «عکف» در لغت به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و بزرگداشت آن است. اعتکاف در شرع، التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است. (راغب، مفردات، ۱۳۹۲ق، ص ۳۵۵)

اعتکاف در اصطلاح فقهی نوعی عبادت است که انسان سه روز یا بیشتر در مسجد مقیم می شود و هر سه روز را روزه گرفته و به عبادت و راز و نیاز با خدا می پردازد.

تاریخ دقیق روز اول اعتکاف ۱۴۰۲

  • پنجشنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۲
  • پنجشنبه، ۲۵ژانویه ۲۰۲۴
  • پنجشنبه ۱۳ رجب ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روز دوم اعتکاف ۱۴۰۲

  • جمعه، ۶ بهمن ۱۴۰۲
  • جمعه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴
  • جمعه ۱۴ رجب ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روز سوم اعتکاف ۱۴۰۲

  • شنبه، ۷ بهمن ۱۴۰۲
  • شنبه ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴
  • شنبه ۱۵ رجب ۱۴۴۵

هدف از اعتکاف چیست؟

اعتکاف با هدف نزدیک شدن به خداوند انجام می شود، معتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است. اعتکاف پرورش جسم و جان است، در اعتکاف می توان راحت تر و خودمانی تر با خدا صحبت کرد و با ذکر نام او آرامش گرفت، اعتکاف این فرصت را فراهم می کند تا در کنار دیگر انسان های پاک و مومن مسیر بندگی را طی نموده و در این خلوت با خدا، روح خود را سبک کنید.

اعتکاف در چه امکانی باید انجام شود؟

اعتکاف را نمی توان مانند نماز در هر مکانی به جا آورد و باید حتما در مسجد و خانه خدا برگزار شود اما نه هر مسجدی؛ بلکه مسجد اعظم، مسجد جامعه، مسجدالحرام، مسجد النبی (ع) یا مسجدی که معصوم (ع) در آن نماز جمعه و یا جماعت اقامه کرده باشد و در آن نماز جمعه و نماز جماعت برپا شده باشد.

شرایط اعتکاف چیست؟

  1. برای اعتکاف زمان مخصوصی معین نشده است ولی براساس روایات، پیامبر(ص) در ماه رمضان اعتکاف می‌کرد.(کلینی، الکافی، ۱۴۰۱ق، ج۴، ص۱۷۵) امروزه در ایران سنت اعتکاف به‌ویژه در ایام البیض (روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵) رجب رواج دارد.
  2. مدت اعتکاف نزد امامیه نباید از ۳ روز کوتاه‌تر باشد و اگر اعتکاف مستحب باشد، معتکف می‌تواند آن را قطع کند مگر در پایان روز دوم که واجب است آن را ادامه دهد یعنی روز‌های دیگر واجب می‌شود. (محقق حلی، شرایع الاسلام، ۱۳۸۹ق، ج۱، ص۲۱۶)
  3. در عصر حاضر بیشتر فقها برگزاری اعتکاف در مساجد جامع و برخی دیگر از مساجد مهم شهرها را مجاز می‌شمارند.
  4. طبق فقه امامیه، روزه از ارکان اعتکاف است و فرد در ایام اعتکاف باید روزه بگیرد. (محقق حلی، شرایع الاسلام، ۱۳۸۹ق، ج۱، ص۲۱۵.)
  5. در مدت اعتکاف، خروج از مسجد تنها در حد پرداختن به اموری خاص مثل اقامه نماز جمعه، تشییع جنازه، اقامه شهادت و عیادت بیمار، و یا رفع نیازهای شخصی چون تهیه خوراک لازم و قضای حاجت جایز است و معتکف نباید در جایی بنشیند و تا حدی که ممکن است نباید در سایه راه برود.( کلینی، الکافی، ۱۴۰۱ق، ج۴، ص۱۷۸)
  6. در اعتکاف چند چیز از جمله مباشرت جنسی حتی در حد بوسیدن همسر، استفاده از عطر، مشاجره و جدال درباره امور دنیوی و نیز خرید و فروش، مگر برای رفع حاجت بر شخص معتکف حرام می‌شود. ارتکاب برخی از محرمات علاوه بر باطل کردن اعتکاف موجب کفاره نیز می‌گردد. (ابن هبیره، الافصاح، ۱۳۶۶ق، ج۱، ص۱۷۱)   

 اعتکاف در حرم

در روایاتی اعتکاف را خاص مسجد الحرام، مسجد النبی در مدینه و دو مسجد کوفه و بصره شمرده‌اند، اما روایاتی نیز وجود دارد که در آنها اعتکاف در مسجد جامع یا مسجدی که امامی عادل در آن نماز جمعه یا جماعت خوانده باشد، روا شمرده شده است. (کلینی، الکافی، ۱۴۰۱ق، ج۴، ص۱۷۶).انجام عبادت ارزشمند اعتکاف در حرم امام رضا (ع) و سایر ائمه آرزوی هر مسلمانی است.

ثبت نام اعتکاف چگونه است؟

اعتکاف همزمان با ایام البیض ماه رجب از ۵تا ۷ بهمن ۱۴۰۲ (۱۳ تا ۱۵ رجب ۱۴۴۵) در مساجد برگزارکننده این مراسم عبادی در سراسر کشور برپا می گردد.ثبت نام اعتکاف ۱۴۰۲ از اواخر دی تا اوایل بهمن در سایت رسمی اعتکاف itikaf.ir انجام می‌شود و دانشجویان و عموم مردم می توانند در این مراسم ثبت نام و شرکت کنند.

مطالب مرتبط
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.