اقتصادی

تعمیر جلوبندی خودرو در سال ۱۴۰۴ چقدر آب می‌خوره؟ + جدول قیمت

در این مطلب نرخ مصوب خدمات جلوبندی‌سازی خودروها از جمله تعویض سیبک، کمک فنر، طبق، بوش و تعمیر کامل سیستم تعلیق طبق تعرفه سال ۱۴۰۴ آورده شده است. با صفحه فردا همراه باشید.

در این مقاله به بیان میزان اجرت و هزینه جلوبندی خودرو بر اساس نرخنامه جلوبندی ‌سازی سال ۱۴۰۴ پرداخته‌ایم تا بدانید که برای تعویض سیستم تعلیق اتومبیل و سرویس این بخش حساس خودرو، لازم است چقدر هزینه کنید.

اجرت تعویض و تعمیر جلوبندی خودرو در سال ۱۴۰۴

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد تا زمان نگارش مطلب حاضر (خرداد ماه ۱۴۰۴)، نرخ‌نامه اتحادیه تعمیرکاران خودرو برای سال ۱۴۰۴ به‌صورت رسمی منتشر نشده است. آنچه درباره اجرت تعویض قطعات جلوبندی خودروهای محتلف در جدول زیر مشاهده می‌کنید، با استعلام قیمت از چند تعمیرگاه در سطح شهر تهران به دست آمده است. بنابراین ممکن است، هزینه تعمیر و تعویض قطعات جلوبندی در تعمیرگاه‌های مختلف در سطح کشور یکسان نباشد.

از طرفی دیگر، نوع خودرو در هزینه‌های تعویض یا تعمیر قطعات جلوبندی تاثیرگذار است. کمترین نرخ دستمزد مربوط به پراید است. خودروهای خارجی موجود در بازار، هم قطعات جلوبندی گران‌تری دارند و هم اجرت تعمیر یا تعویض قطعات آن‌ها بیشتر است. در جدول زیر، بازه قیمت اجرت تعمیر یا تعویض قطعات جلوبندی خودروهای تولید داخل معروف مانند پراید، کوییک، ساینا، سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و … را در خرداد ماه ۱۴۰۴ مشاهده می‌کنید.

نوع خدمت اجرت تعمیر یا تعویض (تومان)
تعویض هر عدد بوش طبق ۳۰۰.۰۰۰ تا ۸۰۰.۰۰۰
تعویض طبق به‌همراه بوش ۸۰۰.۰۰۰ تا ۱.۵۰۰.۰۰۰
تعویض سیبک ۳۰۰.۰۰۰ تا ۶۰۰.۰۰۰
تعویض هر کمک فنر جلو ۱.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲.۲۰۰.۰۰۰
تعویض میل موج‌گیر ۳۵۰.۰۰۰ تا ۶۰۰.۰۰۰
تعویض لاستیک‌های موج‌گیر ۳۵۰.۰۰۰ تا ۶۰۰.۰۰۰
تعویض رام زیر موتور ۷۰۰.۰۰۰ تا ۱.۰۰۰.۰۰۰
تعویض میل فرمان ۲.۰۰۰.۰۰۰ تا ۴.۰۰۰.۰۰۰
تعویض دسته موتور ۴۰۰.۰۰۰ تا ۶۰۰.۰۰۰

قیمت کیت جلوبندی خودرو در سال ۱۴۰۴

بسته به‌نوع مشکل ایجاد شده برای جلوبندی خودرو ممکن است امکان تعمیر قطعات آسیب دیده وجود نداشته باشد. علاوه بر فروش تک قطعات جلوبندی، معمولا کیت جلوبندی شامل تمام قطعات جلوبندی خودروها نیز در بازار عرضه می‌شوند. کیت‌های مختلف بسته به تعداد و جنس قطعات، سال ساخت و برند دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. در جدول زیر، قیمت کیت جلوبندی برخی از خودروها در خرداد ماه سال ۱۴۰۴ را مشاهده می‌کنید.

نوع خودرو قیمت کیت جلوبندی (تومان)
پراید ۱.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲.۵۰۰.۰۰۰
پژو ۴۰۵ ۱.۳۰۰.۰۰۰ تا ۲.۵۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ ۱.۵۰۰.۰۰۰ تا ۴.۰۰۰.۰۰۰
تیبا، ساینا و کوییک ۲.۰۰۰.۰۰۰ تا ۳.۰۰۰.۰۰۰
رانا و پژو ۲۰۶ صندوق دار ۲.۵۰۰.۰۰۰ تا ۴.۰۰۰.۰۰۰
سمند ۱.۵۰۰.۰۰۰ تا ۳.۵۰۰.۰۰۰

اهمیت تعویض و تعمیر جلوبندی خودرو

سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو نقش بسیار اساسی در ارتقاء کیفیت سواری خودروها و همچنین حفظ تعادل و پایداری مناسب آنها ایفا می‌کند. جلوبندی خودرو شامل قطعاتی مثل میل موجگیرها، بوش طبق، میل تعادل و غیره می‌شود که در صورت خرابی، ضمن انتقال ضربات شدید به درون کابین و کاهش لذت رانندگی، ممکن است خطرات جانی هم در پی داشته باشد.

در پایان لازم است تاکید کنیم جلوبندی خودرو یکی از حساس‌ترین بخش‌های اتومبیل به حساب می‌آید که معمولا در بازه‌های زمانی ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر احتیاج به سرویس و یا تعویض کامل پیدا می‌کند. البته برحسب کیفیت سیستم جلوبندی این بازه ممکن است به مقادیر بیشتر تغییر یابد، اما به طور کل خودروهای پرمصرف داخلی نظیر پراید و ۴۰۵ معمولا پس از حدود ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض و سرویس جلوبندی پیدا می‌کنند.

بنابراین بهتر است در بازه‌های زمانی نه‌چندان طولانی به جلوبندی‌سازان معتبر و معتمد مراجعه کنید تا خودرو را بررسی کرده و در صورت خرابی جلوبندی، نسبت به تعمیر آن اقدام کند. به خاطر داشته باشید که خرابی جلوبندی می‌تواند ضمن آسیب رساندن به دیگر بخش‌های خودرو نظیر شاسی و تایرها، منجر به خطرات ایمنی و حتی جانی شود. همچنین کیفیت سواری خودرو نیز با جلوبندی خراب بسیار کاهش می‌یابد و لذت رانندگی را از شما سلب می‌کند. با این تفاسیر بهتر است که در بازه‌های زمانی مشخص نسبت به بررسی، سرویس و تعمیر جلوبندی خودرو اقدام کنید تا از آسیب‌های احتمالی و هزینه‌های اضافی دور بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا