تعبیر خواب کامل در زمان های مشخص | چه زمانی خواب ببینید تا خوابتان حقیقت یابد؟
آیا میدانستید ساعت دقیق خواب شما میتواند آیندهتان را پیشبینی کند؟ حقایقی عجیب و باورنکردنی از تعبیر خواب در ساعات مشخص که شما را میخکوب میکند.
خوابها همواره جزو معماهای پیچیدهای بودهاند که ذهن انسان را به خود مشغول میکنند. بسیاری از افراد در طول شب، خوابهایی میبینند که ممکن است به نظرشان بیمعنی و صرفاً ناشی از اتفاقات روزمره باشند. اما در دنیای باستانی و مذهبی، تعبیر خواب همواره به عنوان یک پیام از دنیای دیگر و یا نشانهای از آینده در نظر گرفته میشدند.
این خبر به بررسی دقیق تعبیر خوابها بر اساس زمان خواب، روزهای ماه و همچنین دیدگاههای مذهبی مختلف پرداخته و رازهای نهفته در خوابهای شما را آشکار میکند.
جدول زمان تعبیر خواب بر حسب ساعت
یکی از نکات جالبی که در تعبیر خوابها وجود دارد، تاثیر زمان خواب است. برخی ساعات شب یا روز برای خوابیدن مناسبتر هستند و ممکن است تعبیر خوابها در این ساعات متفاوت از دیگر ساعات باشد. در اینجا، ساعاتی را که خواب بیننده ممکن است در آنها خواب ببیند و تعبیر آن خوابها آوردهایم:
-ساعت ۶-۱۰ شب: خوابهای بین ۶ تا ۱۰ شب معمولاً تعبیر خاصی ندارند. این خوابها به علت تاثیرات بیولوژیکی بدن در این زمان، نمیتوانند پیامی عمیق یا جدی داشته باشند.
-ساعت ۱۰ شب تا ۲ صبح: از ۱۰ شب تا ۲ صبح خوابهای افراد ممکن است از یک سال تا ۵۰ سال پیشبینی شوند. این زمان بهعنوان زمان مناسبی برای خوابهای مهم تلقی میشود.
-ساعت ۲ صبح تا ۵:۴۰ صبح: این زمان، درست در اواخر شب، خوابهایی با تعبیر صحیح و واقعی دارند. این خوابها معمولاً از ۱۵ روز تا یک سال تعبیر میشوند.
-ساعت ۵:۴۰ صبح تا ۶ صبح: خوابهایی که در این زمان بین ساعت سپیدهدم و طلوع خورشید دیده میشوند، معمولا در طول یک هفته تا یک ماه تعبیر میشوند.
-ساعت ۶ صبح: خوابهایی که در ساعت ۶ صبح و با طلوع خورشید دیده میشوند، تعبیر همان روز را دارند.
تعبیر خوابها بر اساس روزهای ماه شمسی:
در دنیای تعبیر خواب، علاوه بر زمان، روزهای مختلف ماه نیز میتوانند تاثیر زیادی در تعبیر خوابها داشته باشند. بر اساس روایتهای مختلف، برخی روزها بهتر از دیگر روزها برای تعبیر خوابها هستند. در اینجا به تعبیر خوابها بر اساس روزهای ماه شمسی اشاره خواهیم کرد:
-روز ۶ ماه: خوابهایی که در این روز دیده میشوند، معمولاً بعد از یک یا دو روز تعبیر میشوند.
-روز ۹ ماه: خوابهای دیدهشده در روز ۹، معمولاً همان روز تعبیرشان ظاهر میشود.
-روز ۱۱ ماه: خوابهای این روز بعد از ۲۰ روز تعبیر خواهند شد.
-روز ۱۳ ماه: خوابهای دیدهشده در این روز بعد از ۹ روز تعبیر خواهند شد.
-روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ ماه: تعبیر این خوابها معمولاً در همان روز مشخص خواهد شد.
تاثیر ماههای قمری بر تعبیر خوابها
در بسیاری از مکاتب فکری و دینی، ماههای قمری تأثیر زیادی بر تعبیر خوابها دارند. برخی ماهها به خوابها برکت میدهند و برخی دیگر ممکن است موجب تعبیر اشتباه یا دیرتر تعبیر شدن خوابها شوند. در اینجا، به بررسی خوابها بر اساس ماههای قمری میپردازیم:
-ماه ربیع الاول: خوابهای این ماه معمولاً پر از برکت و شادی هستند.
-ماه ربیع الآخر: خوابهای خوب در این ماه دیر تعبیر میشوند، اما خوابهای بد بهسرعت تعبیر خواهند شد.
-ماه جمادی الاول: این ماه زمان خوبی برای خرید و فروش نیست.
-ماه جمادی الآخر: خوابهای خوب در این ماه دیر تعبیر میشوند.
-ماه رمضان: خوابهای خوب در این ماه سریعتر تعبیر میشوند، اما خوابهای بد هیچگاه تعبیر نخواهند شد.
تعبیر خواب با استفاده از قرآن
در بعضی از منابع مذهبی، اشاره شده است که برای تعبیر خوابها میتوان از قرآن استفاده کرد. طبق این روش، پس از شمردن سورههای قرآن به تعداد شبهای گذشته از ماه، آیه مربوطه به تعبیر خواب خواهد پرداخت. برای مثال، اگر شخصی در شب اول ماه خوابی دیده باشد، باید آیه اول سوره «فاتحه» را بخواند که نشانهای از دریافت نعمتی جدید است.
انواع خوابها
در نهایت، دانیال نبی نیز تعبیر خوابها را به چهار دسته تقسیم کرده است:
-خوابهای امر کننده: خوابهایی که فرد را به انجام یک کار خاص هدایت میکنند.
-خوابهای بازدارنده: خوابهایی که فرد را از انجام یک کار خاص باز میدارند.
-خوابهای پند دهنده: خوابهایی که به فرد نصیحت میدهند.
-خوابهای خبری: خوابهایی که اخبار مهم و غیرمنتظرهای را برای فرد به ارمغان میآورند.
این دستهبندیها و توضیحات، به شما کمک میکنند تا خوابهای خود را بهتر درک کنید و از آنها در زندگی خود بهرهبرداری کنید.
جدول زمان تعبير شدن خوابها بر حسب ساعت
ساعت 6-10 شب :
رؤيا
نزديک مغرب درست نيست و تعبير ندارد، زيرا از پري شکم است تا يک سوم
از شب هم بي تعبير است.
ساعت 10 شب تا 2 صبح:
در نيمه شب اگر خواب بين دچار امتلاء نباشد ، خواب از يک سال تا 50 سال
تعبير مي شود.
ساعت 2 صبح تا 5/4 صبح
در يک سوم آخر شب خواب صحيح است و از 15 روز تا دو ماه و تا يک سال تعبير مي
شود.
ساعت 5/4 صبح در سپيده دم
از يک هفته تا يک ماه تعبير مي شود.
ساعت 5/4تا 6 صبح پس از سپيده دم
از يک روز تا يک هفته تعبير مي شود.
ساعت 6 صبح
در بر آمدن خورشيد همان روز تعبير شود.
ساعت 10 صبح تا 15 روز و در هنگام اذان ظهر
تا يکي 2 روز. تعبير مي شود.
جدول زمان تعبير شدن خوابها بر حسب روز هاي ماه شمسي
در روايت ازسلمان فارسي (ره):
روز 6 ام ماه : بعد از يک يا دو روز تعبير مي شود.
روز 9 ام ماه : همان روز تعبيرش ظاهر مي شود.
روز 11 ام ماه شمسي
: بعد از 20 روز.
روز 13 ام ماه
: بعد از 9 روز تعبير مي
شود.
در روز 14 ام ماه
بعد از 26 روز.
در روز 15 ام ماه
: بعد از 3 روز.
در روزهاي 28 ام، 29 ام و 30 ام
ماه شمسي ، تعبيرش در همان روز
پيدا مي شود.
خواب خوب و بد در ماه هاي قمري:
ماه ربيع الاول :
برکت وشادي در خواب ها پيدا مي
شود.
ماه ربيع الثاني:
خواب خوب دير تعبير مي شود و خواب بد
زود تعبير مي شود.
جمادي الاول خريدو فروش نکند.
جمادي دوم : خواب خوب دير تعبير مي شود.
ماه رجب : گشايش ابواب خير است- و خواب بد را به خوبي تعبير
کن که خلاف ندارد.
ماه شعبان : رؤيا رشته هاي بسيار دارد و از آن خير بسيار بر
آيد و خواب بد تعبير نمي شود.
رمضان : در هاي سختي و هرزگي بسته است و خواب خوب زود
تعبير مي شود و خواب بد تعبير ندارد.
شوال : خواب بد و غم زود تعبير مي شود ، از آن بر حذر
باش.
ذيقعده : فقط خواب سفر را سفر نکن .
ذيحجه : خواب سفر را سفر کن.دنبال کار ها را بگير که ماه
مبارکي است.
احکام تعبیر خواب مطابق با ایام ماه و قرآن کریم
از ائمه معصومین صلوات الله علیهم منقول است که هر کس خوابی ببیند و تعبیر آن را خواهد که بداند ببیند که از ماه چند شب گذشته است ، به عوض هر شب یک سوره از سوره های قرآنی شمارش کند و بعد از آن در آن سوره نیز به عدد هر شبی که گذشته یک آیه بشمارد .
در آیه آخر تعبیر خواب او خواهد بود . مثلا اگر از ماه ده روز گذشته باشد ده سوره از
اول قرآن بشمارد . سورۀ دهم آیۀ دهمِ همان سوره تعبیر خواب او خواهد
بود . « به شرح زیر »
اگر در« شب اول ماه » خواب دیده شود ، سوره اول قرآن « فاتحه الکتاب » است و آیۀ اول ( بسم الله الرحمن الرحیم »
است . این آیه اشاره است بر کسی که در شب اول ماه واقعه ای دیده باشد و از معنی آن چنین استنباط می شود که : مکتوبی یا حکمی از شخص بزرگی برای او برسد که سبب خوشحالی او بوده باشد و بنا بر قول جمعی که آیۀ اول « الحمد الله رب العالمین » را می دانند و از معنی آن چنین بر می آید : یک نعمتی که قبل از این نبوده به او می رسد و آن شخص شکران نعمت
را بگوید .
اگر در « شب دوم ماه » خواب دیده شود سورۀ دوم قرآن « بقره » است . بنا بر اختلاف مفسرین از معنی این حروف « آلم » و به قول آیۀ دوم « ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین » – از « الم » چنین استنباط می شود که : خواب بیننده بر امری مطلع می شود که تا آن زمان در خاطرش نگذشته باشد و از « ذلک الکتاب » چنان استنباط می شود که حکمی یا نامه ای به او می رسد که سبب خوشحالی و منزلت و جاه او می شود .
اگر در « شب سوم ماه » خواب دیده شود ، سوره سوم سورۀ « آل عمران » است و آیۀ سوم این است که « نزل علیک الکتاب » تا آخر آیه – و از معنی این آیه چنان استنباط می شود که : سه چیز متعاقب به او می رسد . سه آیه دلالت بر رسیدن این سه چیز دارد
اگر در« شب چهارم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ چهارم سورۀ « نساء » است و آیۀ چهارم « واتوا النساء صدقاتهن نحله » تا آخر آیه – از معنی این آیه چنین استنباط می شود که : زنی مجدد یا مالی عظیم به خانۀ خواب بیننده می رسد یا هدیۀ مرغوبی به او می دهند.
اگر در« شب پنجم ماه » خواب دیده شود ، تعبیر خواب:سورۀ پنجم سورۀ « مائده » است و آیۀ پنجم « الیوم احل لکم الطیبات » تا آخر آیه – از معنی این آیه چنین استنباط می شود که : از اهل کتاب مثل نصاری و یهودی نفعی با طعام حلالی به خواب بیننده می رسد و شاید به نوعی دیگر به خوشحالی مبدل شود .
اگر در « شب ششم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ ششم ، سورۀ « انعام » است و آیۀ ششم « الم یرواکم اهلکنا من قبلهم من قرن مکناهم فی الارض » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین بر می آید که : خبری ناخوش به صاحب خواب می رسد و یا صاحب دولت از عظمت می افتد.
اگر در « شب هفتم ماه » خواب دیده شود ، تعبیر خواب:سورۀ هفتم سورۀ « اعراف » است و آیۀ هفتم به قولی « والوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون » – از معنی آیه چنان استنباط می شود که : کاری از کارهای خود را به جمعی واگذار می کند . بعضی از آنها در جهت کار سعی و کوشش می کنند که باعث رفعت ایشان می شود و بعضی دیگر در انجام آن کار اهمال و تقصیر می کنند که آنها از نظر خواب بیننده می افتند .
اگر در
« شب هشتم
ماه » خواب دیده شود ، تعبیر خواب:سورۀ هشتم سورۀ « انفال » است و آیۀ هشتم « لیحق الحق و یبطل الباطل و
لوکره المجرمون » – از معنی آیه چنان استنباط می شود که : میان خواب
بیننده و شخص دیگر کدورت و یا دعوایی بوده که به حاکم یا قاضی و امثال
این طایفه رجوع می کند و حق معلوم خواهد شد که به نفع خواب بیننده
خواهد بود .
اگر در
« شب نهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
نهم ، سورۀ « توبه » است و آیۀ نهم « اشتروا بایات الله ثمنا » تا آخر
آیه – و از معنی آیه چنین استنباط می شود که : دو نفر به جهت قطع
معامله نزد خواب بیننده می آیند و فاسقان و ( عهد شکنان ) البته به
کیفر اعمال خود می رسند .
اگر در
« شب دهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
دهم سورۀ « یونس » است و آیۀ دهم « دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم
» تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین استنباط می شود که : از خواب
بیننده کار خیر و عمل صالحی به وجود می آید که در دنیا و آخرت به او
نفعی می رسد .
اگر در
« شب یازدهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
یازدهم سورۀ « هود » است و آیۀ یازدهم « الا الذین صبروا و عملوا
الصالحات اولئک لهم مغفره و اجر کبیر » – از معنی آیه چنین بر می آید
که : برای خواب بیننده کاری پیش می آید که از نظر مردم مشکل است ولی
چون صبر کند موجب نیک نامی و راحتی ایام عمر او خواهد شد .
اگر در
« شب دوازدهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
دوازدهم سورۀ « یوسف » است و آیۀ دوازدهم « ارسله معنا غدا یرتع » تا
آخر آیه – و از معنی آیه چنان بر می آید که : عزیزی مثل فرزند و امثال
آن از او دور می شود و عاقبت آن دور افتاده بخیر باشد و خواب بیننده
را از او کدورتی بهم رسد و عاقبت او بسیار خوب باشد .
اگر در
« شب سیزدهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
سیزدهم سورۀ « رعد » است و آیۀ سیزدهم « یسبح الرعد بحمده و الملائکه
» تا آخر آیه – از معنی آیه چنین بر می آید که چیزی باعث ملال خاطر
باشد به خواب بیننده برسد فبهاالقیاس
اگر در
« شب چهاردهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
چهاردهم سورۀ « ابراهیم » است و آیۀ چهاردهم « ولنسکننکم الارض من
بعدهم ذلک » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین استنباط می شود که : کسی
که دوست یا دشمن خواب بیننده باشد به او می رسد . فبهاالقیاس
.
اگر در
« شب پانزدهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
پانزدهم سورۀ « حجر » است و آیۀ پانزدهم « لقالوا انما سکرت ابصارنابل
نحن مسحورون » – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که : شخصی با
بینندۀ خواب گفتگوی بی حساب و باطل می کند و به جایی نخواهد رسید و
کار بینندۀ خواب خوب خواهد شد .
اگر در
« شب شانزدهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
شانزدهم سورۀ « نحل » است و آیۀ شانزدهم اینست « و علامات و بالنجم هم
یهتدون » – و از معنی آیه چنین بر می آید که : به شخص خواب بیننده
حالتی غیر از حالت اول که داشته دست می دهد و از طرف شخص خوب ، بزرگی
و عظمت به او در هر باب خواهد رسید .
اگر در
« شب هفدهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
هفدهم سورۀ « بنی اسرائیل » است و آیۀ هفدهم اینست « و کم اهلکنا من
القرون » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین استنباط می شود که امری که
موجب ملال خاطر خواب بیننده باشد و موجب حزن و اندوه او می شود برایش
ظاهر خواهد شد ولی عاقبت او بخیر است و خیرات و تصدق نماید که رفع بلا
کند .
اگر در
« شب هجدهم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
هجدهم سورۀ « کهف » است و آیۀ هجدهم اینست « و تحسبهم ایقاظا و هم
رقود » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که : منزلی
مجدد یا ملکی مجدد در تصرف خواب بیننده در خواهد آمد و یا قبل از آن
خبری به غلط به او می رسد که در آخر معلوم می شود که آن خبر غلط است
.
اگر در
« شب نوزدهم
ماه » خواب دیده سود ، سورۀ
نوزدهم سورۀ « مریم » است و آیۀ نوزدهم اینست « قال انما رسول ربک
لاهب لک غلاما زکیا » – از معنی آیه چنین استنباط می شود که : فرستاده
ای از طرف شخص بزرگی نزد خواب بیننده می آید و خبرهای دل پسند و گوارا
به او خواهد رسید .
اگر در
« شب بیستم
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ
بیستم ، سورۀ « طه » است و آیۀ بیستم اینست « فالقیها فاذا هی حیه
تسعی » – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که : دلیلو منطق قوی مثل
عصای موسی و ید بیضا در تحت اختیار خواب بیننده در خواهد آمد و به این
طریق واقعۀ خود را قیاس می کند .
اگر در
« شب بیست و
یکم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و یکم سورۀ « انبیاء » است و آیۀ بیست و یکم این است « ام
اتخذوا الهه من الارض هم ینشرون » – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می
شود که : شخصی با خواب بیننده در خصومت است و خصومت را برطرف می کند و
بدین ترتیب حاجت خود را قیاس نماید .
اگر در
« شب بیست و
دوم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و دوم سورۀ « حج » است و آیۀ بیست و دوم این است « کلما
ارادوا ان یخرجوا منها » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین استنباط می
شود که : برای خواب بیننده اتفاقی روی می دهد که موجب ملال خاطر او
خواهد شد که هر چه سعی کند از آن خلاصی نمی یابد .
اگر در
« شب بیست و
سوم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و سوم سورۀ « مومنین » است و آیۀ بیست و سوم این است « و
لقد ارسلنا نوحا الی قومه فقال یا قوم » تا آخر آیه – و از معنی آیه
چنین بر می آید که : از طرف شخص بزرگی ، خیر و خوبی برای خواب بیننده
می رسد که باورش نمی آید و یا نصیحتی به شخصی می کند و آن شخص باور
نمی کند .
اگر در
« شب بیست و
چهارم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و چهارم سورۀ « نور » است و آیۀ بیست و چهارم این است « یوم
تشهد علیهم » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که :
خواب بیننده با شخصی دعوا و خصومتی دارد که آن شخص بر او ظفر می یابد
و یا خواب بیننده با دلیل و برهان بر او غالب خواهد شد .
اگر در
« شب بیست و
پنجم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و پنجم سورۀ « فرقان » است و آیۀ بیست و پنجم این است « و
یوم تشفق السماء بالغمام و نزلنا الملائکه تنزیلا » – از معنی آیه
چنین استنباط می شود که : خواب بیننده به مصیبتی عظیم و امری ناخوش و
خصومت و گفتگوی ناشایسته مبتلا می شود .
اگر در
« شب بیست و
ششم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و ششم سورۀ « شعرا » است و آیۀ بیست و ششم این است « قال
ربکم و رب ابائکم الاولین » – و از معنی آیه چنین بر می آید که : شخص
بسیار خوب و معقولی طرف نصیحت و موعظۀ او خواهد شد که خواب بیننده در
جواب و سوال بر دشمن خود پیروز می شود و خوشحال می گردد .
اگر در
« شب بیست و
هفتم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و هفتم سورۀ « نمل » است و آیۀ بیست و هفتم این است « قال
سننظر اصدقت ام کنت من الکاذبین » – از معنی آیه چنین استنباط می شود
که : جاسوسی خبری به خواب بیننده می رساند و او در صدد تفحص این خبر
می رود که صحت این خبر بر او معلوم شود .
اگر در
« شب بیست و
هشتم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و هشتم سورۀ « قصص » است و آیۀ بیست و هشتم این است : « قال
ذلک بینی و بینک ایما الاجلین » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین نتیجه
حاصل می شود که : کار مهمی برای خواب بیننده پیش می آید که جهت انجام
آن کار صاحب اختیار است ولی از نظر عقل و تدبیر هر چه سعی کند مورد
قبول نیست .
اگر در
« شب بیست و
نهم ماه » خواب دیده شود ،
سورۀ بیست و نهم سورۀ « عنکبوت » است و آیۀ بیست و نهم این است « قال
رب انصرنی علی القوم المفسدین » . از معنی آیه چنین بر می اید که :
خواب بیننده مامور می شود جهت اصلاح مفسدین که اگر با آن ها جنگ کند
پیروز خواهد شد و همۀ احوالات او انشاء الله خوب خواهد شد
.
اگر در
« شب سی ام
ماه » خواب دیده شود ، سورۀ سی
ام سورۀ « رم » است و آیۀ سی ام این است « فاقهم وجهک للدین حنیف فطره
» تا آخر آیه – از معنی آیه چنین استنباط می شود که : برای خواب
بیننده کاری پیش می اید که جماعتی می خواهند او را از آن کار منع کنند
و او حرف آنها را گوش نمی کند که البته برایش عین صواب است
.
در بیان تعبیر
خواب دیدن با ایام ماه به روایت امام جعفر صادق (ع)
از
حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه نقل شده که خواب دیدن در
:
اول
ماه – باطل است.
دوم و
سوم ماه – بر عکس است .
چهارم
و پنجم ماه – با تاخیر انجام می شود .
ششم و
هفتم و هشتم و نهم ماه – آنچه در خواب دید راست است .
دهم و
یازدهم و دوازدهم – با تاخیر انجام می شود .
سیزدهم
و چهاردهم و پانزدهم – نه خیر است و نه شر ، بلکه باطل است .
شانزدهم و هفدهم – با تاخیر انجام می شود .
هجدهم
و نوزدهم – درست است .
بیستم
و بیست و یکم – دروغ است .
بیست و
دوم و بیست و سوم – شادی و خوشحالی است .
بیست و
چهارم و بیست و پنجم – بر عکس است .
بیست و
ششم و بیست و هفتم – نیز بر عکس است .
بیست و
هشتم و بیست و نهم و سی ام – راست و درست است .
حالات و زمان خواب
چون
طعام بر مغز اثر می گذارد وخواب فعلی از افعال مغز است پس خوردن طعام
بر مغز اثر می گذارد هر چه غذا زود هضم تر با شد اندامها و مغز و روح
در هنگام خواب آرامش می یابند چنین خوابی را خواب طبیعی گویند ولی اگر
غذا زیاد وسنگین باشد اندامها ومغز آرامش ندارند و این خواب را غیر
طبیعی گویند
دانیال نبی گوید :
خواب
در اصل دو چیز است یکی آگاه کند بیننده را از حقیفت حال ودیگر آگاه
کند از سر انجام کارها واینها بر چهار قسم است
1.
خواب امر کننده
2.
خواب بازدارنده
3.
خواب پند دهنده
4.
خواب بشارت دهنده
رسول خدا علیه السلام می فرماید
:
خواب
بر سه قسم است یک قسم از خدای تعالی است بشارت مومنان را در
زندگی
قسم
دوم وسوسه شیطان است که انسان را اندوهگین گرداند وقسم سوم
خوابهای آشفته ومختلف
امام صادق علیه السلام
می فرماید
خواب
بر سه قسم است اول خواب محکم دوم خواب متشابه سوم احلام
واضغاث واین خواب را چهار گروه از مردم می بینند
1.
کسانی که طبعشان به فساد رفته باشد
2.
مستان
3.
کسانی که طعام غلیظ خورده باشند
4.
کودکان نابالغ
کرمانی گوید :
خواب
بر سه قسم است
1.
بشارت باشد از طرف خداوند عزّوجل
2. آن
بوّد که دیو وسوسه کند مردم را
3. آن بوّد که مردم با نفس خویش سخن گویند و از حوس آن در خواب بینند واگر
آن خواب راست است فرشته ای از فرشتگان مقّرب و او از لوح محفوظ آن را
به انسان نماید برای بشارت به چیزی که مردم کرده اند یا خواهند کرد تا
بنده پناه برد به خدای عزّوجل تا شر آن خواب از وی دفع شود و خیر آن
زود به او رسد
اگرکسی خوابی بیند وفراموش کند باید توبه کند که فراموش کردن خواب معصیت
است
جابر گوید :
خواببر دوقسم است یک قسم راست ویک قسم دروغ
خواب
راست بر سه وجه است
اول
تبشیر که خداوند فرشته ای را موکّل کرده است تا آنچه خواهد گذشت بر سر
فرزند آدم از نیک و بد به او بنماید و آن فرشته را ملک الرّویا نامند
و چون کسی را بشارت باید رسید اندر کارهای دنیا و آخرت از پند دادن
مسلمانان وحجّت گرفتن از کافران در روز قیامت به آنها می نماید
دوم
تحذير که خداوند همان فرشته را توفيق دهد تا بنده را از آن چيزهائي که
وي را از اطاعت حق دور خواهند نمود وبه معصيت نزديک بر حذر
دارد
سوم
الهام که خداوند همان فرشته را گويد که به بندگان بنماياند که اطاعت
بايد کنند ونيکوئي بايد نمايند از حج ونماز شب وصدقه دادن ودوري از
گناهان ومعاصي بايد کردن وتوبه بايد نمودن
خواب
دروغ بر سه وجه است
اول
همّت بوّد يعني کسي در بيداري چيزي مي انديشد و در خواب همان را مي
بيند و اين خواب را تعبير نباشد
دوم
علّت بود که از بسياري رنج و درد اعضاء حاصل شود مانند اينکه در خواب
ببيند که در برف ويخ گرفتار شده و چون بيدار شود بيند جامه از وي دور
شده است ويا عکس اين موضوع
سوم
خواب ديوان است يعني خوابهاي آشفته
محمد ابن سیرین بصری گويد:
از
عجايب خواب يکي آن است که کسي در خواب خير و راحتي بيند يا شرّ وآفتي
وبه عينه آن خير وشر به او رسد يا ممکن است به فرزند ويا برادرش برسد
چنانکه کسي در خواب ديد ابوجهل مسلمان شد و آن خواب به فرزند ابوجهل
رسيد
براي
ديدن خوابهاي نيکو و پسنديده بايد با طهارت وبر پهلوي راست خوابيد وبه
هنگام خواب خداوند را ياد کند وطعام بسيار نخورد زيرا بر مغز اثر مي
گذارد وسبب ديدن خوابهاي آشفته مي گردد و همينطور نبايد گرسنه
باشد
روايت
است از سلمان : مردي اعرابي خدمت پيامبر عليه السلام رسيد وعرض
کرد يا رسول الله دوش چنين خوابي ديدم وخواب آشفته آغاز کرد رسول خدا
فرمود ديشب چه خورده بودي عرض کرد خرماي پخته وبسيار خورده بودم ونيز
مانده بود رسول خدا فرمود اين خواب را تعبير نيست
حضرت صادق عليه السلام مي
فرمايد
بسيار
خوابها است که بيننده را صعب وسهمگين نمايد و تاويلش به خلاف اين بود
چنانکه غم و اندوه وترس وبيم در خواب شادي و خرّمي وامن وراحت بود
وگريختن از بيم پادشاهان دليل که صاحب خواب در امان وزنهار حق تعالي
بود
کرماني
در باره خوابهاي درست گويد : خواب مسلمان بهتر وراست تر است از خواب
کافر و خواب دانا بهتر است از جاهل وخواب صالح از فاسق وخواب پير از
جوان وخواب جوان از کودک
حکايت
کرده اند روزي مردي از ابن سيرين سوال کرد به خواب ديدم که بانگ نماز
مي گفتم ابن سيرين گويد حج کني وهمان وقت مردي ديگر پيش وي آمد وگفت
بانگ نماز مي گفتم ابن سيرين گفت تو را به دزدي متهم کنند شاگردان
گفتند يا استاد اندر يک ساعت يکي را تعبير به حج کني و ديگري را متهم
به دزدي در صورتي که هر دو خواب يکي بود گفت زيرا اندرون يکي را خير
ديدم و بر آن ديگري سيماي بد
امام صادق عليه السلام
فرمايد :
خوابي
را که به روز بيند حکم وتاويل آن در چند روز مي شود وخوابي را که در
شب بيند تاويل آن شش ماه تا يک سال وشايد تا بيست سال چنانکه خواب
يوسف عليه السلام بعد از بيست سال تعبير شد و باشد تا چهل سال چنانکه
خواب رسول الله در کشتن امام حسين عليه السلام.
جابر گويد :
خواب
شب قوي تر از خواب روز باشد و خوابي که اول شب ونيمه شب بيند درست
نباشد و بهتر درست تر خوابها آن است که هنگام سحرگاه بيند به وقت صبح
يا بعد از صبح
محمد ابن سیرین بصری گويد:
خواب
اول شب تاويلش به چهل سال تمام گردد وخواب نيمه شب به پنج سال و خواب
سحرگاه به ده روز ظاهر گردد و هر چند خواب به روز نزديکتر باشد تاثيرش
زودتر و درستر باشد
امام صادق عليه السلام گويد
:
اگر
کسي به نيتي بخوابد و بخواهد که نيک و بد آن نيت را بداند اگر در خواب
گوسفند يا بره يا اسب و يا مانند اينها بيند جمله نيک باشد و علامت آن
است که مراد او حاصل شود و اگر در خواب مار و کژدم وسگ و موش بيند بد
باشد و اگر ديد دري بسته از بهر وي باز شد و يا طعام شيرين يافت و از
آن بخورد دليل که مراد وي حاصل شود
ونيز
تعبير خوابها در اوقات مختلف گوناگون است مثلا اگر کسي در شب خواب
بيند که بر فيل نشسته دليل که شغل بزرگي يابد ولي اگر اين خواب را در
روز بيند دليل کند که زن را طلاق دهد و در فصول مختلف هم تعابير
گوناگون است گويند مردي به ابن سيرين گفت به خواب ديدم که هفتاد برگ
از درختي شمرده به من دادند ابن سيرين گفت هفتاد چوب بر تو زنند در
همان هفته هفتاد چوب او را زدند و وقتي ديگر مرد همان خواب را ديد ابن
سيرين گفت در اين سال هفتاد هزار درم به تو رسد مرد گفت همين خواب را
پارسال ديدم گفتي هفتاد چوب بر تو زنند و حالا اينگونه تعبير مي کني
گفت آن هنگام وقت خزان بود درختها خشک بودند و برگهاي درخت فرو ريخته
بود و حالا بهار است و درختان روي به اقبال دارند و حکم همين است پس
در آن سال هفتاد هزار درم سيم مرد را حاصل گرديد
جابر گويد:
درست
ترين خوابها وقت شکفتن درختان و وقت رسيدن ميوه ها باشد
علامه مجلسي ( ره) گويد:
مردي
نزد پدرم آمد هراسناک و با اندوه گفت: امشب خواب ديدم شيري سفيد که بر
گردن خود ماري سياه داشت به من يورش آورد تا مرا بکشد.پدرم گفت: شايد
ديشب کشک يا رب انار خوردي ؟گفت آري، گفت پس نترس اين دو خوراک آزار
بخش اين خواب را نقش کردند.