ویژهاقتصادی

تشریح جنگ ۱۲ روزه از ایثار تا خودخواهی و سوءمدیریت

دبیرکل انجمن صنعت پخش از ناهماهنگی ها و احتکار پرده برداشت

جنگ ۱۲ روزه به پایان رسید و اسرائیل با روسیاهی تن به آتش بس داد. اما در این ۱۲ روز اتفاقات خوب و بدی افتاد که از چشم مردم دور ماند، اتفاقاتی که مسئولان و مردم رقم زدند. احمد شیروانی دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران با تاکید بر اینکه جنگ تلخ‌ترین و دردآورترین چیزی است که مردم هر کشور می توانند تجربه ‌کنند گفت: جنگ ۱۲ روزه، آزمونی بزرگ برای تمامی بخش‌ها به ویژه صنعت پخش بود تا به ظرفیت و جایگاه خود پی ببریم.

کورش شرفشاهی –  احمد شیروانی دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد با اعلام اینکه از اولین روز جنگ، به صورت مستمر جلسات تخصصی برای تامین نیازهای اساسی مردم تشکیل می‌شد گفت: در اولین جلسه که در استانداری تهران با حضور بسیاری از مسئولان مرتبط با تامین کالاهای اساسی برگزار شد، تا آخرین روزی که اسرائیل آتش بس را پذیرفت، اتفاقاتی افتاد که همگی آنها می‌تواند درس عبرتی برای گذشته و ریل گذاری برای آینده باشد.

وی با اعلام اینکه در اولین جلسه پس از جنگ، مسئولان دولتی از استاندار تا وزرا تاکید کردند که همه چیز خوب است و مشکلی نداریم گفت: همانجا به دولتمردان گفتم که اگر کمبود و مشکلی ندارید، برای چه ما را اینجا جمع کرده‌اید، خودتان که همه کار را انجام می‌دهید!

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با انتقاد شدید از کاغذ بازی و نامه نگاری‌های بیهوده حتی در زمان جنگ گفت: در جلسه اول تمامی چالش‌ها و مشکلات را برای مسئولان تشریح کردیم تا از بحران‌های بعدی جلوگیری کنیم و بتوانیم کالاهای مورد نیاز مردم را به همت صنعت پخش به سرعت در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه از همان روز ابتدای جنگ ۱۲ روزه، ستاد بحران را در انجمن صنعت پخش تشکیل دادیم گفت: در حالی که تلاش می‌کردیم کالاهای مورد نیاز را به موقع بدست مردم برسانیم، ناچار بودیم در جلسات متعدد و بیهوده‌ای که دستگاه‌های دولتی برگزار می‌کردند، شرکت کنیم و در پایان تشریح می‌کردیم که این جلسات فایده‌ای ندارد و تقاضا می‌کردیم که جلسات را آنلاین برگزار کنند تا بتوانیم بیشتر به مردم خدمت کنیم، اما گوش شنوایی نبود.

شیروانی با یادآوری اینکه از اولین روز جنگ سهمیه ۲۰ لیتری سوخت برای خودروها تعیین کرده بودند گفت: در اولین جلسه مطرح کردیم که مشکل کمبود کالا نداریم، اما مشکل سوخت داریم و تشریح کردیم  ۲۰ لیتری که برای خودروهای پخش تعیین کرده‌اند، حتی تا فیروزکوه هم نمی‌رود، چگونه انتظار دارند کالاها را به استان‌های گلستان، گیلان و مازندران ببریم و دوباره برای بارگیری مجدد به تهران برگردیم.

وی گفت: در نتیجه این اعتراض، قرارگاه ثارالله ۴ جایگاه اختصاصی سوخت برای صنعت پخش در نظر گرفت تا خودروها بدون هیچ مشکلی سوخت مورد نیاز خود را سوختگیری کنند.

عضو اصلی کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم نداشتیم گفت: مهم‌ترین مشکل در زمان بحران، تامین کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی و دارویی است که در تمام مدت جنگ ۱۲ روزه بدون هیچ مشکلی این کالاها را تامین و توزیع می‌کردیم.

گفتگوی صفحه اقتصاد با احمد شیروانی دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران

وی نسبت به ناهماهنگی، موازیکاری و چالش‌های مدیریتی به ویژه در شرایط بحرانی هشدار داد و گفت: در همان جنگ ۱۲ روزه همکاری و هماهنگی ایده الی وجود نداشت. وزارت صمت جداگانه و وزارت جهاد کشاورزی جداگانه جلسه می‌گذاشتند و هر کدام بدون هماهنگی با یکدیگر، نظرات متفاوتی می‌دادند.

دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران با اعلام اینکه ۳۰ سامانه برای بحث تولید و توزیع کالا در کشور داریم که هیچ کدام ارتباط موثر و مفیدی برای همکاری با یکدیگر ندارند گفت: این سامانه‌ها باید برای هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه‌ها فعال باشند، در صورتی که هر کدام در محدوده زیر مجموعه خودشان فعالیت می‌کنند و در نتیجه نمی‌توان به نتیجه مثبتی رسید.

وی با اعلام اینکه در شرایط جنگی باید ستاد آنلاینی برای اقدامات فوری فعال باشد گفت: تا کی می‌توانستیم در جلسات حضوری دور هم بنشینیم، در حالی که باید به سرعت وارد اجرا می‌شدیم و هر هماهنگی لازم را از طریق یک سامانه انجام می‌دادیم تا توان اجرایی و مدیریتی، صرف برگزاری جلسات بیهوده نشود.

شیروانی از ولع بیهوده مردم برای خرید بیش از نیاز و ایجاد بازار کاذب انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از مردم هیچ ارزشی برای همنوعان خود قائل نیستند، همانهایی که به فروشگاه‌ها هجوم می‌آوردند تا خانه‌هایشان را پر کنند. اینکه به همسایه، برادر، دوست یا همنوعانشان کالا برسد و آنها نیز بتوانند به زندگی ادامه دهند، برایشان هیچ اهمیتی نداشت. به همین دلیل شاهد هجوم گسترده مردم به فروشگاه‌ها و خرید بیش از نیازشان بودیم.

وی با اعلام اینکه در شرایط عادی خرید و مصرف کنسرو با استقبال زیادی روبرو نمی‌شود گفت: در دوره جنگ ۱۲ روزه آنقدر مردم کنسروها را خریدند که فروشگاه‌ها از کنسرو خالی شد و متقاضی برای خرید کنسرو همچنان بالا بود.

دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران از کمبود کاذب در جنگ ۱۲ روزه به شدت انتقاد کرد و گفت: از تن ماهی تا روغن و از نان تا لبنیات و حتی آب معدنی همه چیز بازار خرید چند برابری پیدا کرده بود و هیچ توجیهی برای این میزان خرید نداشتیم. مگر مردم یک باره چندین برابر غذا می خوردند.

وی با اعلام اینکه در جنگ ۱۲ روزه نزدیک به ۵۰ درصد مردم تهران خانه‌هایشان را ترک کرده و به روستاها، شهرهای دور از جنگ و به ویژه استان‌های شمالی رفته بودند گفت: با توجه به خالش شدن تهران، انتظار داشتیم تقاضای خرید در تهران کاهش یابد و برای آنکه مشکلی برای افرادی که به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان رفته بودند، ایجاد نشود، پخش کالا را در این استان‌ها تقویت کرده بودیم، اما با کمال تاسف همچنان تهران با افزایش تقاضای کاذب روبرو بود.

شیروانی از بازدیدهایی که برای بررسی تقاضاهای کاذب مطرح می‌شد، خبر داد و گفت: اینکه یک نفر چند کارتن تن ماهی یا کنسرو بخرد هیچ توجیهی ندارد، به همین دلیل از فروشگاه‌ها خواستیم به هر متقاضی تعداد محدودی کالا بدهد و از فروش انبوه  یا کارتنی خودداری شود.

وی با اعلام اینکه برای کنترل توزیع، ناچار شدیم محوریت را بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بگذاریم گفت: متاسفانه ولع خرید مردم پایانی نداشت و همچنان افراد برای خرید کالا مراجعه می‌کردند. حتی بسیاری از افراد با اعضای خانواده‌هایشان به فروشگاه ها می‌آمدند تا بتوانند سهمیه بیشتری دریافت کنند.

دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران با اعلام اینکه در جنگ ۱۲ روزه بدلیل کوچ مردم، میزان تقاضا در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان چندین برابر شده بود گفت: در این استان‌ها با کمبود نان روبرو بودیم، به همین دلیل کارخانه‌های تولید نان تهران همچون نان سحر و سنان را بسیج کردیم تا نان تولید کنند و نان‌ها را به استان‌های پرمصرف انتقال دهیم.

وی با اعلام اینکه در تهران با تقاضای وحشتناک ماکارونی، روغن، کنسرو، تن ماهی، برنج و بسیاری کالاهای دیگر روبرو بودیم گفت: هنوز این کالاها به فروشگاه‌ها نرسیده بود که تمام می‌شد و بلافاصله فروشگاه برای دریافت کالای جدید تقاضا می‌داد.

شیروانی با اعلام اینکه مردم آنقدر در خانه‌هایشان کالا و مواد غذایی احتکار کرده‌اند که زندگی برایشان چالش شده گفت: این احتکار کنندگان یا کالاها را مصرف می کنند که خرید کاهش پیدا می‌کند یا کالاهای احتکار شده فاسد می‌شود و باید بیرون بریزند، اتفاقی که برای نان، کنسرو، تخم مرغ و بسیاری کالاهای دیگر افتاده است.

گفتگوی صفحه اقتصاد با احمد شیروانی دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران

وی با ابراز تاسف از اینکه فرهنگ خودخواهانه این قبیل مردم به ویژه در شرایط بحرنی به هیچ عنوان خوب نیست گفت: فرهنگ این مردم نسبت به همنوعان، فرهنگ خودخواهی و بی‌رحمی است. فردی که یک کارتون تن ماهی، روغن، کنسرو یا ۱۰۰ عدد نان می‌گیرد، با چه اندیشه‌ای این کار را انجام می‌دهد؟ آیا به غیر از این است که « او داشته باشد، بخورد و زنده بماند، در حالی که برایش فرقی نمی‌کند که همسایه‌اش یا برادرش داشته باشند تا بخورد و زنده بماند یا نداشته باشد و از گرسنگی بمیرد».

دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران با تاکید بر اینکه خوشبختانه هیچ کمبودی در جنگ ۱۲ روزه در کشور وجود نداشت و هر کالایی به وفور تولید و تامین می‌شد گفت: این جنگ آزمون بزرگی بود تا مردم به خودشان بیایند. باید مردم به این سوال پاسخ دهند که زندگی برایشان چقدر اهمیت دارد و چقدر برای همنوعانشان ارزش قائل هستند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید یک بار دیگر انسانیت را تعریف کنند گفت: مردم باید به این نتیجه برسند که اگر چیزی دارند، در شرایط بحرانی آن را با همسایه و نزدیکان خود تقسیم کنند نه آنکه با به فروشگاه ها هجوم ببرند و با احتکار بیهوده، بحران آفرینی کنند.

شیروانی خرید بیش از حد نیاز و احتکار کالاهای اساسی از سوی مردم را کمتر از اقدامات جاسوسان و خودفروختگان ندانست و گفت: با احتکار و ایجاد کمبود کاذب، کشور را به چالش می‌کشند و سوءتفاهم کمبود و نداری را رقم می‌زنند، کاری که در سیاستگذاری‌های دشمن تعریف شده بود و گمان می‌کرد با این ابزار و سوءاستفاده از این افراد، می‌تواند کشور را به چالش بکشاند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا