آخرین مطالب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ورزشی را در پایگاه خبری صفحه فردا دنبال کنید.

تاریخ عید قربان در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است؟ + فضیلت و فلسفه عید قربان

یکی از اعیاد مهم ما مسلمانان عید قربان می باشد، در اینجا با تاریخ عید قربان در تقویم ۱۴۰۳ ، فضیلت و فلسفه عید قربان آشنا خواهیم شد.

پنجمین عمل حج تمتع و دومین عمل منا برای کسی که در حج تمتع است، قربانی کردن است. قربانی کردن، طبق نص صریح آیاتی از سوره حج، نشانه تقوا و فداکاری در راه بینوایان و فقراست در این مطلب تاریخ عید قربان در تقویم ۱۴۰۳ و اعمال و فضایل و فلسفه عید قربال را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاریخ عید قربان در تقویم ۱۴۰۳

تاریخ دقیق عید قربان در تقویم شمسی برابر است با :

روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ (تعطیل رسمی)

تاریخ دقیق عید قربان در تقویم قمری برابر است با :

۱۰ ذوالحجه ۱۴۴۵

تاریخ دقیق عید قربان در تقویم میلادی برابر است با :

۱۷ ماه ژوئن ۲۰۲۴

تاریخ عید قربان در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است؟ + فضیلت و فلسفه عید قربان

تاریخ دقیق عید قربان در تقویم سال ۱۴۰۳

عید قربان یکی از مهم‌ترین جشن‌های اسلامی است که هر سال بر اساس تقویم‌های مختلف برگزار می‌شود. در تقویم شمسی، عید قربان در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، در حالی که در تقویم قمری این جشن در تاریخ ۱۰ ذوالحجه ۱۴۴۵ صورت می‌گیرد. اما برای افرادی که از تقویم میلادی استفاده می‌کنند، عید قربان در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ به روز می‌آید. این جشن، فرصتی برای انجام عبادات، اهداف مذهبی و ارتباط با خداوند است و همچنین فرصتی برای اشتراک غذا و همبستگی با خانواده و دوستان می‌باشد.

رعایت کردن روز عید قربان، یادآور اعتقاد و تسلیم حضرت ابراهیم (ع) به خواسته الهی است. این روز، نمادی از ایثار و فداکاری بی‌شمار برای خداوند است، زیرا حضرت ابراهیم (ع) حاضر شد فرزند خود را به خدا قربانی کند. با توجه به این فضای معنوی، انسانی که از اعمال عید قربان با تمام وجودش رعایت می‌کند، برخوردار از رحمت الهی و فضایل اخلاقی خاصی خواهد بود.

روز عید قربان مانند جشن‌های دیگر اهل ایمان است و در اسلام به «یوم النحر» و «یوم الاضحی» شناخته می‌شود. اهمیت عید قربان برای اهل بیت (ع) بسیار زیاد است، تا جایی که نماز آن را از واجبات معرفی کرده‌اند و فرموده‌اند: «صَْلاهُ الْعِیْدِینِ فَریضَهٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.» اما فقها در عصر غیبت نماز عید را به استناد روایت امام باقر (ع) که فرمودند «لَا صَلَاهَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمی‌دانند.

تاریخ عید قربان در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است؟ + فضیلت و فلسفه عید قربان

نام دیگر عید قربان‌

عید قربان یا عید اضحی، یوم الاضحی یا یوم النحر، عید خون یا حتی روز تردید نام‌های دیگر این روز مهم است.

یک شب دیدنی برای حضرت ابراهیم (ع)، زمانی که در خواب، فرشته‌ای برایش ظاهر شد و خواستار قربانی کردن فرزندش شد. این زمانی که حیرت زده از خواب بیدار شد، در شک و تردید بود که آیا این خواب از جانب خداوند بود یا شیطان. از این رو این روز هم به نام “روز تردید” نامیده شده است.

عید اضحی به چه معناست؟

عید اضحی، جشن گسترده‌ای است که به آن عید قربان هم می‌گویند. قربانی کردن نیز اضحیه نامیده می‌شود. زمانی که خورشید بالا می‌آید و ما در روز عید قربان قربانی می‌کنیم، می‌توانیم این روز را روز اضحی بنامیم. در قرآن، الهی سوگند به شب آرام و روز روشن گرفته شده است.

عید قربان در کشورهای اسلامی

عید قربان، یکی از تعطیلات مهم در تقویم اسلامی است که در کشورهای اسلامی به شادی و خوشحالی می‌پردازند. این روزها از یک روز تا یک هفته به مناسبت عید قربان تعطیل و از مراسم و جشن‌های پرشوری برخوردار است. در تقویم رسمی ایران نیز روز عید قربان به عنوان تعطیل رسمی جشن گرفته می‌شود.

روزه در عید قربان

روزه گرفتن در روز عید قربان مثل عید فطر، حرام است.

قربانی کردن در عید قربان

اجرای قربانی برای حاجیان حاضر در مکه، الزامی است و برای دیگر مسلمانان توصیه می‌شود. منا محلی است که حجاج صبح عید قربان به آنجا وارد می‌شوند تا این اعمال را انجام دهند. قربانی کردن یکی از حیوانات شتر، گاو و گوسفند برای خداوند انجام می‌شود و بهتر است ابتدا شتر و سپس گاو را قربانی کنند. قربانی حیوانات دیگر به جز این سه حیوان کافی نیست. بهتر است قربانی را به سه قسمت تقسیم کنند: یک قسمت را به عنوان هدیه، یک قسمت را به عنوان صدقه و قسمتی را هم برای مصرف خودشان نگه دارند.

تاریخ عید قربان در تقویم ۱۴۰۳ چه روزی است؟ + فضیلت و فلسفه عید قربان

فلسفه عید قربان

در هشتمین روز از ماه ذی‌الحجه، حضرت ابراهیم با یک فرشته روبرو شد. فرشته به او گفت: “ای ابراهیم! پروردگار تو می‌خواهد که اسماعیل را برای من قربانی کنی.” ابراهیم ابتدا نگران شد اما پس از دیدن خواب تکراری در شب عید قربان، به قطعیت رسید که باید دستور الهی را اجرا کند.

در صبح روز عید قربان، ابراهیم با هاجر و اسماعیل به منا حرکت کرد. اسماعیل پس از شنیدن سخن پدرش گفت: “پدر عزیزم! اگر هزار جان داشتم، همه را به خواست الهی قربان می‌کردم و از امر الهی پیروی می‌کردم.” وقتی ابراهیم به جمره اول رسید، شیطان سعی کرد او را فریب دهد. اما ابراهیم هفت سنگ به سمت شیطان پرتاب کرد و در جمره دوم و سوم نیز هفت سنگ دیگر را به او پرتاب کرد.

از آن زمان، رمی جمرات به عنوان یکی از رسوم و عملیات حج شناخته شده است. پس از اینکه ابراهیم و اسماعیل (علیهما السلام) تسلیم حکم الهی شدند، ابراهیم سر پسرش اسماعیل را بر زمین گذاشت و تیغ را به گلوی او نهاد. هر چقدر که تلاش کرد تا تیغ را بکشد، گوشت و رگهای اسماعیل بریده نمی‌شد، تا اینکه ندای الهی فرا رسید و گفت: “عمل ابراهیم قبول شد.” آن زمان قوچی به جای آنها ذبح شد و این داستان آموزنده، اساس تشکیل مفهوم عید قربان را فراهم کرد.

فضیلت قربانی در روز عید قربان

روایت است:

به زبان پیامبر (ص) گفته شده است که ماه شعبان ماهی است و ماه رمضان ماه خدا و بهار مستمندان است. عید قربان نیز برای سیر کردن مستمندان از گوشت قربانی تعیین شده است. بنابراین از این اطعام بهره ببرید و مستمندان را سیر کنید.

ابوالحسن موسی (ع) از حضرت رسول الله (ص) نقل کرد: “سلمه به پیامبر گفت: «آیا باید برای عید قربان قرض بگیرم؟» پیامبر فرمود: «بله، قرض بگیر که وام آن قابل پرداخت است.»”

«عن شریح بن هانی عن علی (ع) أنه قال لو علم الناس ما فی الأضحیه لاستدانوا وضحوا انه لیغفر لصاحب الأضحیه عند أول قطره تقطر من دمها؛

اگر مردم می‌دانستند چه نعمت‌ها و برکاتی در قربانی‌کردن است، حتما قرض می‌گرفتند و قربانی می‌کردند. اولین قطره‌ی خونی که از قربانی بر زمین ریخته می‌شود، گناهان صاحب آن قربانی را بخشش می‌دهد.

مطالب مرتبط
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.