آخرین مطالب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ورزشی را در پایگاه خبری صفحه فردا دنبال کنید.

تاریخ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۴۰۲ + روز رای گیری انتخابات مجلس دوازدهم

با توجه به نزدیک شدن روز انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۴۰۲ و روز رای گیری انتخابات مجلس دوازدهم را بررسی خواهیم کرد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود. نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

زمان تبلیغات انتخابات مجلس ۱۴۰۲

در اجرای ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آئین نامه اجرایی آن در خصوص زمان شروع و پایان فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، به آگاهی ملت شریف ایران و تمامی نامزدهای نمایندگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، فعالیت های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تایید صلاحیت شده به زودی اعلام و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان می یابد.

بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات بعد از این اعلامِ نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده، یک مرحله‌ی بررسی مجدد هم در قانون در نظر گرفته شده است.

“دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تایید شده لیکن شورای نگهبان نظر به عدم تایید یا عدم احراز دارد” از ۲۱ تا ۲۳ بهمن‌ماه صورت گرفت. بررسی مجدد صلاحیت‌ها تا ۳۰ بهمن‌ماه به‌طول می‌انجامد و بالاخره ۱ اسفند ۱۴۰۲ “نظر شورای نگهبان درخصوص ردصلاحیت همه داوطلبانِ ردصلاحیت‌شده” ابلاغ و اسامی نامزدهای تأییدشده منتشر می‌شود.

۲ اسفند زمان انتشار آگهی انتخابات از سوی ستاد انتخابات کشور صورت می‌گیرد و مرحله‌ی بعد، زمان تبلیغات کاندیداهاست.

۳ اسفند تا ۹ اسفندماه مهلت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی و تمهیدات آن برای تبلیغات و حرکت به سوی عدالت انتخاباتی گفته بود: “طبق قانون در هر استانی هیئت تبلیغات انتخابات استانی تشکیل شده و این هیئت، فهرست امکانات موجود برای استفاده در تبلیغات انتخاباتی را از دستگاه‌های دولتی و عمومی أخذ و بر استفاده یکسان همه کاندیدها از این ظرفیت‌ها نظارت می‌کند. به‌عنوان مثال ظرفیت‌های شهری تبلیغاتی، سالن‌های اجتماعات و ظرفیت‌های عمومی که همه بتوانند به شکل برابر از آن استفاده کنند؛ در این‌صورت بخش زیادی از هزینه‌های نامزدها کاهش می‌یابد.”

هم‌چنین صدا و سیما ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته که با شرایط اعلام‌شده، تبلیغاتِ نامزدها از این بستر صورت خواهد گرفت. ضمناً پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی هم برای این کار به میدان آمده‌اند تا نامزدها بتوانند از این طریق هم خود و برنامه‌هایشان را معرفی کنند.

مرحله‌ی بعدی در فرآیندهای این انتخابات، امکان انصراف است که ۸ اسفندماه در نظر گرفته شده تا اگر احیاناً یک نامزد قصد انصراف داشته باشد، بتواند درخواست خود را ثبت کند.

۱۰ اسفند نیز طبق قانون، انجام تبلیغات کاندیداها ممنوع اعلام شده و ۱۱ اسفندماه نیز برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌همراه ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام ستاد انتخابات کشور از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق مجزا می‌اندازند.

هم‌چنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

تاریخ دقیق انتخابات مجلس ۱۴۰۲

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای تعیین برای انتخاب نمایندگان (۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهار ساله) برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۴۰۲ + روز رای گیری انتخابات مجلس دوازدهم

تاریخ روز اعلام نتایج انتخابات

طبق زمانبندی پروسه انتخابات مجلس ۱۴۰۲، در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ رای گیری بین کاندیدای مجلس برگزار شده و نتیجه ی رای گیری تا چند روز بعد از طریق این صفحه اعلام خواهد شد.

روز اول اسفند زمان اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت و انتشار اسامی افرادی که برای شرکت در حوزه‌های انتخابی مختلف صلاحیت آنها تایید شده محسوب می‌شود. روز دوم اسفند، روز انتشار آگهی انتخابات توسط هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابی است. روز سوم اسفند تا نهم اسفند ماه به مدت ۷ روز فرصت تبلیغات انتخابات نامزدهای کاندیداهای تایید شده و طرفداران آنها خواهد بود.

در روز چهارم اسفند تا یک هفته قبل از روز رای‌گیری فرصت تایید کلیه فرایندها و امکانات الکترونیکی برای انتخابات کاملاً الکترونیکی توسط شورای نگهبان است. در روز هشتم اسفند ماه یعنی ۷۲ ساعت قبل از روز اخذ رای ‌آخرین فرصت انصراف داوطلبان شرکت‌کننده محسوب می‌شود.

روز دهم اسفند ماه آخرین روز تبلیغات بوده و پس از آن دیگر نامزدها و طرفداران آنها اجازه هیچ فعالیتی را ندارد. یازدهم اسفند روز رای‌گیری و پایان پروسه انتخابات مجلس شورای اسلامی برای داوطلبان و شروع شمارش آرا و بررسی حوزه‌های انتخاباتی است.

نکات خواندنی درباره انتخابات مجلس۱۴۰۲

 ۱- بیش از ۷۳ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند.

۲ – حدود ۱۵ هزار نفر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت می‌کنند.

۳ – ۷۰ درصد از داوطلبان بین ۳۰ تا ۵۰ سال هستند.

۴ – در این دوره از انتخابات هزار و ۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۰۰ پزشک، ۴۰۰ قاضی داوطلب هستند.

۵ – هم‌چنین حدود ۳۷۰ نماینده پیشین مجلس به عنوان داوطلب حضور دارند

 ۶ – داوطلبان تا ۲۵ بهمن می‌توانند درخواست خود را برای جابه جایی حوزه انتخابیه ثبت و طی ۵ روز جواب نهایی را دریافت کنند.

۷- ۳ و نیم میلیون نفر از واجدین شرایط رای دادن رای اولی هستند.

۸- احراز هویت‌ها هم به صورت کاملا الکترونیکی خواهد بود.

۹ – بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان یک هفته اجازه تبلیغات دارند.

۱۰ – تبلیغات پیش از موعد قانونی تخلف است.

۱۱ – در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و ستادهای انتخاباتی استان‌ها امکان ثبت گزارشات مردمی درخصوص تخلفات داوطلبان انتخابات وجود دارد.

۱۲ – تعداد نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۴۴ نفر است.

۱۳ – داوطلبان از روز ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند ماه فرصت تبلیغات دارند.

۱۳ – انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تمامی حوزه‌های انتخابیه برگزار خواهد شد.

۱۴ – ۱۶ کرسی از ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری به تهران اختصاص دارد.

۱۵- بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات فقط احزاب و جبهه‌های قانونی می‌توانند برای انتخابات فهرست و لیست بدهند.

۱۶- صرفا احزابی می‌توانند از ماده ۸ قانون انتخابات استفاده کنند که در زمان بندی اعلام شده، مجامع عمومی خود را برگزار کرده باشند.

۱۷- تا این لحظه ۱۰۰ حزب مجامع عمومی خود را در زمان مقرر برگزار کرده‌اند و همین احزاب می‌توانند لیست و فهرست بدهند.

۱۸- جبهه‌ها مشکلی برای فعالیت ندارند زیرا در زمان ثبت تاسیس، زمان فعالیت خود را اعلام می‌کنند و بر همان اساس می توانند فعالیت کنند.

۱۹- برای انتخابات پیش‌رو ۶۸۱۱ شعبه در کل استان تهران پیش‌بینی شده که حدود ۵۰۰۰ شعبه برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر است.

۲۰- تعداد داوطلبین زن در کشور در ثبت نام مجلس شورای اسلامی در کل کشور ۱۴ درصد کل ثبت نام کنندگان و در استان تهران ۱۷ درصد کل ثبت نام کنندگان بوده است.

مطالب مرتبط
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.