بهترین فیلمهای سرقت با تم ترسناک

یکی از جنبههای سرگرمکنندهٔ ژانر وحشت این است که میتوان آن را تقریباً با هر ژانر دیگری ترکیب کرد. میتوان آن را با عناصر اکشن، ماجراجویی، عاشقانه یا کمدی در هم آمیخت. گاهی حتی همهٔ اینها با هم ترکیب میشوند. فیلمهای این فهرست همگی بهعنوان فیلمهای سرقت شروع میشوند. یک سارق یا گروهی از سارقان در داستان وجود دارد اما آنچه در این داستانها بهعنوان یک سرقت یا آدمربایی آغاز میشود، بهسرعت به یک کابوس ترسناک منجر میگردد. هیولاها، قاتلان زنجیرهای و چیزهایی که در تاریکی تکان میخورند، در ادامه داستان حضور پیدا میکنند.
در اینجا ۱۰ فیلم برتر با موضوع سرقت را که بهسرعت به کابوسهای پر از خونریزی ژانر وحشت تبدیل میشوند، معرفی میکنیم.
۱۰ سریال برتر تاریخ تلویزیون در مورد سرقت؛ از The Artful Dodger تا Sneaky Pete
۱۰ فیلم در مورد سرقت با روایتی ترسناک
۱۰. Wait Until Dark (۱۹۶۷)
۹. The People Under the Stairs (۱۹۹۱)
۸. From Dusk Till Dawn (۱۹۹۶)
۷. Panic Room (۲۰۰۲)
۶. Dead Heist (۲۰۰۷)
۵. The Collector (۲۰۰۹)
۴. Don’t Breathe (۲۰۱۶)
۳. Villains (۲۰۱۹)
۲. Blood Red Sky (۲۰۲۱)
۱. Abigail (۲۰۲۴)

۱۰. Wait Until Dark (۱۹۶۷)
تا تاریکی صبر کن یک بازی پرتنش موش و گربه بین یک دزد و یک زن نابینا است. این روایت ممکن است برای مخاطبان امروزی خیلی معمولی و کمتنش به نظر برسد، اما در دههٔ ۱۹۶۰ یک روایت بسیار ترسناک بود. بر اساس نمایشنامهٔ سال ۱۹۶۶ نوشتهٔ فردریک نات، این تریلر مهیج را ترنس یانگ (From Russia with Love) کارگردانی کرده و رابرت کارینگتون (Fear is the Key) و جین هاوارد کارینگتون (Summer of My German Soldier) فیلمنامهٔ آن را نوشتهاند.
در این فیلم با محوریت سرقت، آدری هپبورن (Breakfast at Tiffany’s) در نقش سوزی هندریکس بازی میکند که یک سال قبل بینایی خود را در یک تصادف از دست داده است. وقتی شوهرش، سم (افرم زیمبالست جونیور)، بهطور ناخواسته در فرودگاه عروسکی پر از هروئین را تحویل میگیرد، آن را به خانه میآورد. روز بعد، سم بیرون میرود و مرد خطرناکی به نام هری روت که آلن آرکین (Argo) نقش او را بازی میکند، برای پس گرفتن محموله هروئین به خانه آنها میآید. Wait Until Dark همچنان ترسناکترین فیلم هپبورن تا به امروز است و وی برای این نقش نامزد جایزهٔ اسکار شد. این فیلم از منتقدان در راتن تومیتوز امتیاز ۹۶ درصد را دریافت کرده است.

۹. The People Under the Stairs (۱۹۹۱)
به نویسندگی و کارگردانی وس کریون (Scream)، آدمهای زیر پله با بازی برندون آدامز (The Sandlot) در نقش پسربچهٔ ۱۳ سالهای به نام پویندکستر “فول” ویلیامز روایت میشود. خانوادهٔ فول در آستانهٔ اخراج از آپارتمانشان در لسآنجلس بهدست مالکان خسیس و بیرحم، خانوادهٔ روبسون، قرار دارند. از آنجا که او نمیتواند هزینهٔ درمان سرطان مادرش را بپردازد، موافقت میکند به مردی به نام لروی (وینگ ریمز) کمک کند تا از خانهٔ روبسونها سرقت کند. اما وقتی فول وارد خانه میشود، متوجه میشود که روبسونها کودکانی را در زیرزمین زندانی کردهاند.
The People Under the Stairs در گیشه موفق بود. منتقدان بر این باورند که این فیلم تفاوت زیادی با فیلمهای معمول وس کریون دارد، اما بر سر این موضوع توافق دارند که اثری منحصربهفرد و جذاب است. این فیلم نامزد شش جایزهٔ Fangoria Chainsaw از جمله بهترین فیلمنامه نیز شد. آدمهای زیر پله امروزه بهعنوان یک کلاسیک بیسروصدا در ژانر وحشت باقی مانده است و در راتن تومیتوز امتیاز ۷۰ درصد از منتقدان را دارد.

۸. From Dusk Till Dawn (۱۹۹۶)
به کارگردانی رابرت رودریگز (Once Upon a Time in Mexico) و با فیلمنامهای از کوئنتین تارانتینو (Once Upon a Time… in Hollywood)، از گرگومیش تا سحر یک تریلر جنایی است که به بیخبرترین شکل ممکن به یک فیلم ترسناک خونآشامی تبدیل میشود. پس از کشتن یک رنجر تگزاسی، سارق بانکی به نام سث گکو (جرج کلونی) و برادر دمدمیمزاج و عصبیاش، ریچی (تارانتینو)، یک کشیش بیوه به نام جیکوب فولر (هاروی کایتل) و فرزندانش را به گروگان گرفته و به سمت مکزیک فرار میکنند. این گروه برای پنهان شدن به یک کلوب شبانهٔ تماموقت وارد میشوند، اما متوجه میشوند که آنجا پر از خونآشام است.
فیلم در گیشه موفق بود و منتقدان فضای «فیلم درجه دو» هدفمند رودریگز و تارانتینو را تحسین کردند. کلونی برای این فیلم برندهٔ جایزهٔ MTV در بخش بهترین نقشآفرینی نوظهور شد، در حالی که تارانتینو نامزدی جایزهٔ تمشک طلایی برای بدترین بازیگر نقش مکمل مرد را بدست آورد. کلونی در طول دوران حرفهاش در فیلمهای ترسناک زیادی بازی نکرده و From Dusk Till Dawn همچنان محبوبترین اثرش در این ژانر است. این فیلم بعدها الهامبخش یک پیشدرآمد، یک دنباله و یک سریال تلویزیونی در شبکهٔ El Rey با بازی دی. جی. کوترونا (Shazam!) و زین هولتز (Riverdale) شد.

۷. Panic Room (۲۰۰۲)
اتاق پناهگاه یا اتاق وحشت یک تریلر پرتنش به نویسندگی دیوید کوپ (Jurassic Park) و کارگردانی دیوید فینچر (Fight Club) است. جودی فاستر (Taxi Driver) در این فیلم نقش مگ آلتمَن را بازی میکند که بهتازگی از همسرش جدا شده و همراه با دختر ۱۱ سالهٔ دیابتیاش، سارا (کریستن استوارت)، به یک خانهٔ چهارطبقه در نیویورک نقل مکان میکند. مادر و دختر مجبور میشوند در بخش پناهگاه امن خانه سنگر بگیرند، بعد از اینکه سه سارق (فارست ویتاکر، جرد لتو و دوایت یوآکام) برای سرقت اوراق بهاداری که در خانه پنهان شده، وارد آن میشوند.
در حالی که این فیلم میتوانست یک تریلر معمولی باشد، فضای بسته، تنش شدید و سبک خشن فینچر، حس وحشت و اضطراب آن را افزایش میدهد. مانند دیگر فیلم فینچر، Se7en یا The Silence of the Lambs با بازی فاستر، این فیلم در هر دو ژانر تریلر و وحشت جایگاه خاصی دارد. فاستر برای بازی در این فیلم نامزد جایزهٔ ساترن شد و استوارت نیز نامزدی جایزهٔ Young Artist برای بهترین بازیگر زن جوان در یک فیلم سینمایی را دریافت کرد.

۶. Dead Heist (۲۰۰۷)
Dead Heist یک تریلر اکشن به کارگردانی بو وب در اولین فیلم بلندش است. فیلمنامه را وب، انگاس هوووراس (Fearsome) و اریک توماسوناس (California Dreaming) نوشتهاند. چهار دوست (با بازی بیگ ددی کین، ای-۴۰، براندون ژاویر و دومینیک ال. سانتانا) قصد سرقت از یک بانک را دارند، اما اصلاً آمادهٔ حملهٔ زامبیها به شهر در همان روز نیستند. حالا که در بانک گیر افتادهاند، این سارقان باید برای زنده ماندن با مردگان متحرک بجنگند.
این فیلم مستقیماً در بخش نمایش خانگی منتشر شد و نقدهای متفاوتی دریافت کرد. با این حال، این فیلم با موضوع سرقت یک گروه کوچک اما وفادار از طرفداران دارد که امتیاز ۸۸ درصد از مخاطبان راتن تومیتوز دریافت کرده است. دوستداران این فیلم آن را یک ترکیب سرگرمکنندهٔ جنایی-وحشت میدانند که برای یک محصول نمایش خانگی در آن دوره، بهتر از حد انتظار عمل کرده است.

۵. The Collector (۲۰۰۹)
مارکوس دانستن (Unhuman) کارگردانی فیلم گردآورنده را بر عهده داشته و همراه با پاتریک ملتون (Saw V) فیلمنامهٔ آن را نوشته است. جاش استوارت (Manhunt) در اینجا نقش آرکین اوبرایِن، یک تعمیرکار و خلافکار سابق بازی میکند. او که برای پرداخت بدهیاش به پول فوری نیاز دارد، قصد دارد یک جواهر ارزشمند را از خانهٔ روستایی کارفرمای جدیدش بدزدد. اما چیزی که نمیداند این است که فرد دیگری هم این ملک را هدف گرفته و نقشهای فراتر از تنها یک سرقت ساده در سر دارد.
بسیاری از تماشاگران و منتقدان به دلیل خشونت بیش از حد فیلم، آن را «پورن شکنجهمحور» نامیدند. این امر چندان عجیب نبود، چرا که فیلم در دورهای اکران شد که این نوع آثار ترسناک رو به افزایش بودند. The Collector از منتقدان و مخاطبان در راتن تومیتوز امتیاز پایینی گرفت، اما به مرور و با توصیهٔ شخص به شخص، محبوبیت زیادی پیدا کرد. اگر طرفدار ژانر وحشت باشید، احتمالاً در مقطعی یکی از دوستانتان این فیلم را به شما پیشنهاد کرده است.

۴. Don’t Breathe (۲۰۱۶)
نفس نکش به کارگردانی فده آلوارز (Evil Dead) ساخته شده و او همراه با رودو سایاگس (Alien: Romulus) فیلمنامهٔ آن را نوشته است. سه جوان دزد (جین لِوی، دیلن مینت و دانیل زوواتو) در دیترویت با ورود به خانهها و سرقت اموال امرار معاش میکنند. با وجود دستبردهایشان، آنها همچنان در مضیقهٔ مالیاند تا اینکه میشنوند یک کهنهسرباز جنگ خلیج فارس به نام نورمن نوردستروم (استیون لَنگ) مقدار زیادی پول نقد در خانهاش نگه میدارد. این خانه در یک محلهٔ متروکه قرار دارد و یک دستبرد آسان به نظر میرسد، اما طعمهٔ آنها بسیار خطرناکتر از چیزی است که انتظارش را دارند.
در دو دههٔ اخیر چند فیلم ترسناک با چنین پیشفرضی ساخته شده، اما Don’t Breathe از بهترین نمونههای این سبک محسوب میشود. آلوارز، سایاگس و لِوی — که پیشتر در بازسازی Evil Dead (۲۰۱۳) با هم همکاری کرده بودند — این بار تصمیم گرفتند تمرکز را به جای شوک و خونریزی، بر تعلیق بگذارند. فیلم هنگام اکران بازخورد بسیار خوبی گرفت؛ جایزهٔ ساترن برای بهترین فیلم ترسناک را برد و استیون لنگ نیز جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از Fangoria Chainsaw Awards دریافت کرد. این اثر در راتن تومیتوز امتیاز ۸۸ درصد تازگی را از منتقدان و ۷۹ درصد را از مخاطبان دارد.

۳. Villains (۲۰۱۹)
شروران یک تریلر روانشناختی، کمدی سیاه و فیلم ترسناک در قالب یک اثر واحد است. این فیلم را دن بِرک و رابرت اولسن — تیم سازندهٔ Novocaine — نویسندگی و کارگردانی کردهاند. در این فیلم با تم سرقت، مایکا مونرو (It Follows) و بیل اسکارشگارد (Locked) در نقش جولز و میکی بازی میکنند؛ دو خلافکار که پس از سرقت از یک پمپبنزین، در میانهٔ ناکجاآباد بدون بنزین میمانند.
وقتی جولز و میکی به یک خانهٔ دورافتاده میرسند، تصمیم میگیرند وارد آنجا شده و گاراژ را بررسی کنند، اما در عوض، فردی را پیدا میکنند که در زیرزمین زنجیر شده است. بعد، با صاحبان خانه، جورج (جفری داناوان) و گلوریا (کایرا سِجویک) روبهرو میشوند و اوضاع از اینجا به بعد فقط بدتر و عجیبتر میشود. Villains هنگام اکران، پوشش رسانهای زیادی در حدواندازههای Don’t Breathe نداشت و لحنش کاملاً متفاوت بود، اما نقدهای مثبت مشابهی دریافت کرد. این فیلم با امتیاز ۸۴ درصد از منتقدان و ۷۷ درصد از مخاطبان در راتن تومیتوز، برچسب «تازگی» بالایی دارد.

۲. Blood Red Sky (۲۰۲۱)
آسمان سرخ خونین بسیار خشنتر و پرتنشتر از چیزی است که ممکن است تصور کنید، بهخصوص با توجه به شروع داستان. فیلم را پیتر توروارث (The Wave) کارگردانی کرده و فیلمنامه را نیز همراه با استفان هولت (The Ibiza Affair) نوشته است. در اینجا، پری بومایستر (Neuland) در نقش نادیا، یک بیوه که به درمان پزشکی نیاز دارد، بازی میکند. او همراه پسرش با هواپیما به نیویورک سفر میکند تا با یک پزشک ملاقات کند. اما اوضاع به طرز وحشتناکی تغییر میکند وقتی هواپیما برای باجگیری ربوده میشود. چیزی که هواپیماربایان نمیدانند این است که بیماری نادیا در واقع «خونآشامی» است و کنترل کردن قدرت و عطش خونآشامی کار سادهای نیست.
فیلم با ریتمی تند و پر از پیچشهای واقعاً تکاندهنده پیش میرود. این اثر نامزد جایزهٔ بهترین گریم در Fangoria Chainsaw Awards شد. در سال ۲۰۲۵، وبسایت Indiewire آن را در فهرست «۲۵ فیلم ترسناک برتر نتفلیکس» در کنار آثاری مثل The Perfection و Apostle قرار داد. فیلم از منتقدان راتن تومیتوز امتیاز ۸۱ درصد را دریافت کرد، اما تنها ۵۸ درصد از مخاطبان آن را پسندیدند.

۱. Abigail (۲۰۲۴)
ابیگیل یک تریلر ترسناک کمدی به کارگردانی مت بتینلی-اولپین و تایلر گیلت (سازندگان Ready or Not) است که فیلمنامهاش را استفان شیلدز (The Hole in the Ground) و گای بوسیک (Final Destination Bloodlines) نوشتهاند. فیلم با یک آدمربایی فوقالعاده حرفهای آغاز میشود که هر عضو گروه نقش خود را بینقص ایفا میکند: یک کارآگاه سابق پلیس (دن استیونز)، یک امدادگر (ملیسا باررا)، یک تکتیرانداز نیروی دریایی (ویل کاتلت)، یک هکر (کاترین نیوتن)، قدرت فیزیکی تیم (کوین دوران) و رانندهای برای فرار (انگوس کلاود). پس از موفقیت در گروگانگیری یک بالرینای جوان (آلیشا ویر) برای دریافت باج، گروه مأمور میشود در یک خانهٔ بزرگ و دورافتاده منتظر بماند. مشکل اینجاست که دختربچهای که ربودهاند، اصلاً یک بچه نیست و در واقع یک خونآشام چند صد ساله است.
این فیلم میداند چطور هم خونین و ترسناک باشد و هم ریتمی شوخطبعانه و تند را حفظ کند. آلیشا ویر بهخاطر بازی در نقش بالرینای خونآشام تحسین ویژهای دریافت کرد و نامزد جایزهٔ بهترین بازیگر جوان در Critics’ Choice Awards شد. ویر، استیونز و نیوتن نیز همگی نامزد جوایز Fangoria Chainsaw شدند. تماشاگران عمدتاً موافقاند که Abigail هم یک فیلم ترسناک قوی و هم یک اکشن سرگرمکننده است. این فیلم از هر دو گروه منتقدان و مخاطبان در راتن تومیتوز امتیاز تازگی ۸۳ درصد را دریافت کرد.