اجتماعی

انجام یک میلیون و ۲۰۰ هزار استعلام هوشمند از سوی قضات در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از عوامل اصلی در رابطه با اطاله دادرسی، زمان طولانی و روند طاقت‌فرسای استعلام‌های مورد نیاز در یک پرونده است که گاهی ماه‌ها طول می‌کشیده و پرونده را معطل می‌کرده است.

یکی از کارهای مهم تحولی سال‌های اخیر در قوه قضائیه اصلاح همین اشکال و تلاش برای برخط کردن و انجام استعلامات آنی و در لحظه بوده است؛ البته به زیرساخت‌های گسترده و همکاری نهادهای خارج از قوه قضائیه که قرار است از آنها استعلام گرفته شود هم نیاز دارد.

با همه این اوصاف تا امروز ۳۰ مورد از استعلام‌های پرکاربرد در پرونده‌های قضائی از طریق سامانه مدیریت پرونده قضائی به صورت فوری و برخط انجام می‌شود.

به عنوان مثال استعلام حساب بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی، استعلام بیمه‌ها، چک‌های برگشتی، مالکیت خط تلفن، کد پستی و آدرس، سهام عدالت، بدهی‌های گمرکی و مواردی از این دست به صورت کاملاً برخط و الکترونیک انجام می‌شود.

همچنین سامانه‌ای به نام سامانه هوشمند استعلامات مالی هم در اختیار بخش اجرای احکام دادگستری‌ها قرار گرفته است که می‌تواند ۴ استعلام بسیار پرکاربرد حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی را به صورت آنلاین در اختیار قضات اجرای احکام قرار بدهد.

در سال ۱۴۰۲ قضات کل کشور استعلام‌های مورد نیاز یک میلیون و دویست هزار پرونده را به همین صورت دریافت کردند که نتیجه این اقدام سرعت بخشیدن به رسیدگی‌ها بوده و مطالبه قدیمی مردم از قوه قضائیه نیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا