انتشار اطلاعات جدید از افزایش سرمایه ایرانخودرو/ برای دیدن جزئیات بهکجا مراجعه کنیم؟

گفته میشود که ایران خودروییها اطلاعات جدیدی از افزایش سرمایه خود در کدال منتشر کردند.
سرمایه ایران خودرو به طور رسمی بیش از ۷۵۰ درصد افزایش یافت. براساس اطلاعیهای که آبیهای جاده مخصوص در سایت کدال سازمان بورس منتشر کردند این خودروسازی سرمایه خود را از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به حول و حوش ۲۵۶ هزار میلیارد تومان افزایش داده است.
آن طور که در اطلاعیه آبیهای جاده مخصوص در سایت کدال آمده است با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۰۳A-۲۸۴ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۷ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۸ افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۳۰۱,۶۵۶,۰۶۸ میلیون ریال بهمبلغ ۲,۵۶۳,۷۴۶,۰۶۸ میلیون ریال در در تاریخ ۱۴۰۴/۰۱/۳۱ در مرجع ثبت شرکتها به ثبت رسیده است.
ایران خودروییها در آگهی ثبت افزایش سرمایه خود اعلام کردند بخش عمدهای از این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها اتفاق افتاده است.
افزایش سرمایه ایران خودرو سبب میشود تا این خودروسازی از زیر شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود. براساس این ماده از قانون تجارت اگر نصف سرمایه شرکت بر اثر زیان دهی از بین برود به نوعی شرکت ورشکسته میشود و باید در ارتباط هیات مدیره باید در مورد ادامه فعالیت یا انحلال شرکت تصمیم بگیرد.
بررسی وضعیت زیان انباشته ایران خودروییها نشان میدهد براساس آخرین صورت مالی منتشر شده این خودروسازی مربوط به پایان پاییز ۱۴۰۳ نشان میدهد این خودروسازی حدود ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. این زیان انباشته بیش از ۴۰۰ درصد سرمایه ثبت شده آبیهای جاده مخصوص بود.
حال مدیران ایران خودرو با افزایش سرمایه خود به حوالی ۲۵۶ هزار میلیارد تومان به طور کامل از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شدند.
افزایش سرمایه ایران خودروییها بعد از اتفاقهایی که در بهمن ۱۴۰۳ برای این خودروسازی افتاد و سبب شد بالاخره این خودروسازی از زیر یوغ مدیریت دولتی خارج شده و به بخش خصوصی واگذار شود.
خصوصی سازی در ایران خودرو را میتوان بزرگترین اتفاقی دانست که در سال گذشته در صنعت خودرو افتاد. با توجه به وضعیت زیان انباشته آبیهای جاده مخصوص قابل پیش بینی بود که مدیران خصوصی ایران خودرو در اولین گام سر و سامانی به وضعیت سرمایه ثبت شده خود و همچنین خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بدهند.
به نظر میرسد افزایش سرمایه ثبت شده ایران خودروییها راه را برای بهبود وضعیت این خودروسازی هموار کند، اما چنانچه مدیران آبیهای جاده مخصوص قصد داشته باشند تا دیگر زیان انباشته این خودروسازی از سرمایه ثبت شده آنها بالاتر نرود باید به نوعی بتوانند قیمت گذاری محصولات خود را در دست بگیرند.
با توجه به خصوصی شدن ایران خودرو و حرکت دیکر خودروسازی بزرگ کشور یعنی سایپا در جاده خصوصی سازی به نظر میرسد حرکت بعدی دولت در صنعت خودرو کنار گذاشتن سیاست قیمت گذاری دستوری در این صنعت است.