اجتماعیویژه

از انتشار فرمول محاسبه فوق‌ العاده ویژه ۵۰ درصدی تا مقایسه فوق‌ العاده ویژه بازنشستگان دولتی و تامین اجتماعی

مبلغ قابل پرداخت فوق‌العاده ویژه برای فرهنگیان حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان برآورد شده است​ که تاثیر افزایش فوق العاده ویژه شاغلان فرهنگی در حقوق بازنشستگان را در ادامه می خوانید.

تاثیر افزایش فوق العاده ویژه شاغلان فرهنگی در حقوق بازنشستگان عنوان مطلبی است که در صفحه اقتصاد به آن می پردازیم و از انتشار فرمول محاسبه فوق‌ العاده ویژه ۵۰ درصدی تا مقایسه فوق‌ العاده ویژه بازنشستگان دولتی و تامین اجتماعی را بررسی میکنیم؛ ضمن اینکه یادآور می شویم با تصویب نهایی افزایش فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصدی برای فرهنگیان، حقوق بازنشستگان نیز به طور رسمی افزایش خواهد یافت. این افزایش حقوق از اول خرداد ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود و بازنشستگان فرهنگی می‌توانند منتظر رشد ۵ تا ۱۴ میلیون تومانی حقوق خود باشند. در ادامه، جزئیات این مصوبه مهم و نحوه دریافت مابه‌التفاوت حقوق را بررسی می‌کنیم.

شورای حقوق و دستمزد با تصویب فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصدی برای فرهنگیان، گامی موثر در بهبود وضعیت مالی این قشر زحمتکش برداشت. این افزایش حقوق شامل بازنشستگان فرهنگی نیز می‌شود که صندوق بازنشستگی موظف است بخشی از آن را به سرعت اعمال و مابه‌التفاوت را در زمان مناسب واریز کند. سازمان تامین اجتماعی نیز پرداخت معوقات حقوق فروردین ۱۴۰۴ را برای بازنشستگان تامین اجتماعی در خردادماه تضمین کرده است. در این مطلب به جزئیات اجرای این مصوبات می‌پردازیم.

خبر فوری: تصویب فوق‌العاده ویژه و خاص برای فرهنگیان + جزئیات | فرهنگیان بخوانند

اجرای رسمی فوق‌ العاده ۵۰ درصدی برای فرهنگیان از اول خرداد

با تصویب نهایی شورای حقوق و دستمزد و تایید دولت، افزایش فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصدی برای فرهنگیان از اول خرداد ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد. احکام افزایش حقوق فرهنگیان شاغل در هفته دوم خرداد صادر می‌شود و این افزایش حقوق شامل فرهنگیان بازنشسته نیز خواهد بود.

آیا بازنشستگان هم مشمول افزایش فوق‌العاده ویژه می‌شوند؟

بر اساس مصوبه، صندوق بازنشستگی موظف است ۹۰ درصد این فوق‌العاده ویژه را برای بازنشستگان اعمال کند و مابه‌التفاوت آن را پس از مدتی به حساب این قشر واریز نماید. بنابراین، بازنشستگان فرهنگی نیز می‌توانند منتظر افزایش قابل توجهی در حقوق خود باشند.

 فوق‌العاده خاص درحقوق بازنشستگان  هم اعمال میشود

طبق ماده ۱۰۶ جزء ۳ بند پ قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه؛

دولت مجاز است به‌ منظور عدالت در پرداختها، افزایش بهره‌وری و نگهداشت نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی و نیز تقویت نسبت به وضع فوق‌العاده خاص مشمول کسور، اقدام قانونی به‌عمل آورد.

به عبارت دیگر فوق‌العاده خاص یک مزایای مالی است که به کارمندان دولت تعلق می‌گیرد.

پس از اجرایی شدن این فوق‌العاده در حقوق شاغلان، براساس تصویب‌ نامه شماره ۶۸۹۶۹/ت۲۶۷۷۰ه-مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۱ هیئت وزیران، صندوق های بازنشستگی مکلف هستند تا نسبت به اعمال افزایش حداقل ۹۰ درصد از  ۲۵۰۰۰ امتیاز یعنی ۲۲۵۰۰  امتیاز در حقوق بازنشستگان اعمال می گردد.

مبالغ پرداختی تحت عنوان فوق العاده خاص موضوع این جز صرفاً در محاسبه حقوق بازنشستگی پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی قابل اعمال است و در سایر مولفه‌های حکم کارگزینی از جمله حق شغل حق شاغل فوق‌العاده ویژه و فوق‌العاده جذب و نیز اضافه کار تاثیری نخواهد داشت.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان؛ رشد ۵ تا ۱۴ میلیون تومانی حقوق

این فوق‌العاده ویژه شامل مجموعه‌ای از موارد مانند حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده شغل، سختی کار، بندهای الف و ی، حق مدیریت و ایثارگری است که درصدهای متفاوتی به تفکیک رتبه‌های اداری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. با اعمال این مصوبه، حقوق بازنشستگان بین ۵ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۴ در خرداد

سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرده است که مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۴ که به دلیل تاخیر پرداخت نشده بود، در خردادماه همراه با حقوق جاری به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد. این اقدام در جهت جبران عقب‌افتادگی پرداخت‌ها و ارتقای سطح رفاه بازنشستگان انجام می‌شود.

تاثیر افزایش فوق العاده ویژه شاغلین فرهنگی در حقوق بازنشستگان

پیرو سوالات متعدد عزیزان پیرامون میزان تاثیر افزایش فوق العاده ویژه شاغلین فرهنگی به میزان ۵۰ درصد درحقوق بازنشستگان محترم فرهنگی  جدول محاسبه تاثیر افزایش فوق العاده ویژه فرهنگیان شاغل بر مبنای ۷۰ درصد مابه التفاوت در سال ۱۴۰۴ در ستون زرد رنگ شماره ۸ و در صورت اجرای ۹۰ درصد کامل مبلغ ستون شماره ۷ باید درنظر گرفته شود.

فوق

بدیهی است اجرای تاثیر این فوق العاده بر مبنای جزء ۱ بند ر ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت  ودستورالعمل همسان سازی سال ۱۴۰۳  و توافق نامه کارگروه پیگیری همسان سازی در سال ۱۴۰۳ به میزان حداقل ۷۰ درصد مابه التفاوت در سال ۱۴۰۴ همزمان با صدور احکام شاغلین فرهنگی باید به بازنشستگان معزز تسری داده شود

ضمنا فوق العاده خاص در صورت ابلاغ جدای از این فوق العاده می باشد و ربطی به هم ندارند

با احترام _غلامحسین قاسمی؛ بازنشسته فرهنگی و کارشناس سابق امور اداری اصفهان

انتشار فرمول محاسبه فوق‌ العاده ویژه ۵۰ درصدی

افزایش فوق العاده ویژه کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات حقوق و مزایای کارکنان بدل شده است. این فوق‌العاده که از سال ۱۴۰۰ با هدف افزایش قدرت خرید و تاب‌آوری کارکنان دولت در برابر تورم تعریف شده، حالا در چارچوب برنامه توسعه هفتم با اصلاحاتی همراه است که بر نحوه پرداخت آن تأثیر می‌گذارد.

فوق‌العاده ویژه در اصل یک آیتم «اثرپذیر ولی بی‌اثر» است؛ به این معنا که تحت تأثیر سایر بندهای مشمول کسورات قرار می‌گیرد، اما خود تأثیری بر بندهایی نظیر فوق‌العاده رتبه و اضافه‌کاری ندارد. از سال ۱۴۰۰ درصد این آیتم براساس رتبه‌های پنج‌گانه اداری شامل عالی، خبره، ارشد، پایه و مقدماتی متغیر شد. برای مثال، رتبه “عالی” معادل ۲۷ درصد در نظر گرفته شده است.

در بسیاری از نهادها، به‌ویژه بخش اداری، درصد فوق‌العاده ویژه تا سقف ۵۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که برای فرهنگیان آموزشی، همچنان سقف ۲۷ درصد لحاظ شده است. در برنامه توسعه هفتم، دولت موظف شده است برای اجرای عدالت، کسری درصد فوق‌العاده ویژه را برای همه کارکنان جبران و آن را تا سقف ۵۰ درصد برساند؛ بدون توجه به نهاد استخدامی یا رتبه اداری فرد.

در اجرای این تغییرات، میزان افزایش برای همه کارکنان دولت یکسان نخواهد بود. افرادی که پیش‌تر درصد بالاتری دریافت کرده‌اند، مبلغ افزوده کمتری خواهند داشت. در مقابل، کارکنانی که درصد کمتری دریافت کرده‌اند، افزایش حقوق بیشتری تجربه می‌کنند.

افرادی که قبلاً از ۵۰ درصد این فوق‌العاده بهره‌مند شده‌اند، مشمول افزایش جدید نخواهند شد.

نحوه محاسبه فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصدی بازنشستگان

دو روش اصلی برای محاسبه فوق‌العاده ویژه  بازنشستگان جدید وجود دارد:

روش اول:

(مبلغ فوق‌العاده فعلی × ۰.۵) ÷ ۰.۲۷ = مبلغ افزوده شده

روش دوم:

مبلغ فوق‌العاده فعلی × ۱.۸۵ = مبلغ جدید فوق‌العاده

مثال کاربردی:

اگر مبلغ فعلی فوق‌العاده ویژه یک بازنشسته ۲ میلیون تومان باشد:

(۲,۰۰۰,۰۰۰ × ۰.۵) ÷ ۰.۲۷ = ۳,۷۰۰,۰۰۰

در این حالت، ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان به حقوق بازنشسته افزوده خواهد شد.

کارکنان و بازنشستگان باید توقعات خود را براساس واقعیت‌های حقوقی تنظیم کنند. افزایش فوق‌العاده ویژه الزاماً به معنی جهش بزرگ حقوق برای همه نیست و ادعاهایی که برخی افراد یا گروه‌ها در خصوص افزایش چند برابری دارند، صحت ندارد.

برای برآورد میزان فوق العاده ویژه در سال آینده، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

مبلغ فوق‌العاده ویژه آخرین حکم زمان شاغلی را در ۹۰ درصد ضرب کنید تا رقم مبنای بازنشستگی به‌دست آید.

عدد حاصل را در ۱.۷۵ ضرب کنید تا میزان قابل پرداخت در سال ۱۴۰۴ مشخص شود.

این رقم را مبنای محاسبه برای فوق‌العاده ویژه ۵۰ درصدی قرار دهید.

با اجرای اصلاحات جدید در افزایش فوق العاده ویژه کارکنان دولت، شاهد تغییرات چشمگیری در عدالت پرداخت‌ها خواهیم بود، اما تأثیر این تغییرات بر حقوق افراد، بسته به میزان دریافتی قبلی، متفاوت است. آنچه اهمیت دارد، درک صحیح از ساختار این آیتم حقوقی و دوری از انتظارات غیرواقعی است.

فوری؛ فیش حقوقی بازنشستگان فرهنگیان | فیش حقوقی با کد ملی

فوق العاده ویژه یک آیتم اثر پذیر ولی خود بی اثر است ، چرا که این بند از احکام حقوقی متاثر از بندهای مشمول کسورات بوده ولی خود هیچ گونه تاثیری بر بندهای دیگر از جمله فوق العاده رتبه و اضافه کاری ندارد از سال ۱۴۰۰ درصدهای  فوق العاده ویژه بر اساس رتبه های پنج گانه اداری ( عالی ، خبره ، ارشد ، پایه ، مقدماتی ) تغییر کرد به طوریکه برای رتبه ۵ اداری ( عالی ) ۲۷ درصد لحاظ گردید این امتیاز  قانونگذار برای کارمندان لشگری و کشوری در نظر گرفته تا به از ناحیه آن قدرت خرید آنها افزایش یابد و تاب آوری حقوق بگیران با درآمد ثابت در مقابل افزایش تورم افسارگسیخته افزایش یابد،

هرچند میزان آن برای فرهنگیان بخش آموزشی حداکثر ۲۷ درصد لحاظ شده است

مقایسه فوق‌ العاده ویژه بازنشستگان دولتی و تامین اجتماعی

متناسب سازی حقوق با فوق العاده خاص با هم قابل قیاس نیستند، آنچه که انجام متناسب سازی را به یک ضرورت تبدیل نمود ، افت ضریب مستمری در طول سالهای گذشته بود که ناشی از عملکرد ناصحیح سازمان در نحوه افزایش مستمریها در خصوص ماده ۹۶ بود، بعبارت دیگر باعث و بانی افت ضریب خود سازمان بود و لاجرم می بایست جهت جبران آن اقدام می نمود که مصوبه متتاسب سازی برنامه هفتم آن را تسهیل کرد.

اما موضوع پرداخت فوق العاده خاص یک مقوله جدید است که مختص کارکنان و شاید بازنشستگان دستگاههای اجرایی می باشد که بر اساس آن ۲۵۰۰۰ امتیاز به شاغلین و ۲۲۵۰۰ امتیاز جهت بازنشستگان در نظر گرفته شده است و این در حالی است که اینگونه پرداختها و امتیازات هیچ سنخیتی با قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی ندارد.

نکته دیگر اینکه بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از لحاظ نوع رابطه استخدامی در زمان اشتغال متنوع می باشند، تعدادی از آنها مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در شرکتها و دستگاههای دولتی اشتغال داشته اند ، تعدادی مشمول قوانین خاص در نهادهای عمومی غیر دولتی، برخی فاقد کارفرما و بصورت خویش فرمایی حق بیمه پرداخت نموده اند و بالاخره تعداد بیشتر بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی را مشمولین قانون کار و بخش خصوصی تشکیل می دهند؛

بنابراین پرداخت فوق العاده خاص جهت بازنشستگان و آن هم بر اساس ۲۲۵۰۰ امتیاز و ۹۰ درصد همتراز شاغلین ، با مقررات سازمان همخوانی ندارد، و از طرفی ایجاد بار مالی جهت سازمان بدون تأمین‌ منابع آن ،مغایر با قانون می باشد.

بنظر می رسد در این رابطه یا باید دولت مستقیما” نحوه اجرا و مبالغ آن را در اختیار سازمان قرار دهد و یا اینکه دستگاههای اجرایی خودشان مبالغ را به بازنشتگان خود پرداخت نمایند کما اینکه در حال حاضر بعضی از مزایا و امکانات را راسا” به بازنشستگان خود که مستمری بگیر سازمان هستند را پرداخت و ارائه می نمایند ، مانند بیمه تکمیلی/ یوسف جعفری بازنشسته تأمین‌اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا