سیاسی

آیا قرار است تهران تقسیم شود؟

استاندار تهران درخصوص تقسیم تهران توضیحاتی ارائه کرد.

محمد صادق معتمدیان، استاندار تهران با اشاره به بحران آب در استان تهران گفت: مصرف آب شرب استان تهران ۴۲ درصد منابع آبی را شامل می‌شود که این رقم بیش از پنج برابر میانگین کشوری است کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی باعث شده که ۶۰ درصد آب مصرفی استان از منابع زیرزمینی تامین شود.

وی افزود: برای مدیریت بحران آب، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تصویب شده است. در کوتاه‌مدت، صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب می‌تواند بحران آب تهران را تا حد زیادی کنترل کند.

اصلاح مصرف آب با استفاده از ظرفیت های قانونی

استاندار تهران درباره برنامه های اصلاح مصرف آب در استان هم گفت: برای اصلاح مصرف میان‌مدت باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های قانونی که زمین مانده حرکت کنیم به عنوان نمونه، مبحث ۱۶ قانون مسکن یکی از این ظرفیت‌هاست که باید اجرایی شود.

به گفته وی، همچنین باید از ظرفیت‌هایی که در مجموعه شهرداری‌ها وجود دارد استفاده شود و وزارت کشور هم این ظرفیت قانونی را عملیاتی کند تا بخشی از مشکلات موجود برطرف شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش مصرف آب هم افزود: یکی از اقدامات مهم، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب است. بر اساس مطالعات کارشناسی در استان تهران با همکاری شرکت آب و فاضلاب، اجرای تجهیزاتی مانند شیرآلات استاندارد توانسته مصرف آب را تا ۳۵ درصد کاهش دهد، این تجهیزات به ویژه در استحمام و شستشو کاربرد بالایی دارند.

بارگذاری بی رویه جمعیت در استان تهران

وی با اشاره به اینکه تهران به‌عنوان پایتخت به دلیل تمرکز خدمات روزانه میزبان بیش از سه میلیون نفر از شهروندان است. تاکید کرد: این موضوع هم چالش‌هایی ایجاد می‌کند و هم فرصت‌هایی را پیش روی ما می‌گذارد.

معتمدیان درباره وضعیت بارگذاری جمعیتی بی رویه در استان تهران گفت: تنها در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸ هزار و ۶۰۰ مجوز ساخت مسکن توسط شهرداری‌ها صادر شده که معادل افزایش ۴۰۰ هزار نفری جمعیت استان است این در حالی است که استان تهران دیگر ظرفیت اکولوژیک برای پذیرش این میزان جمعیت را ندارد.

استاندار تهران با اشاره به عواملی تشدید بارگذاری جمعیتی در استان هم افزود: بخشی از این بارگذاری به دلیل گره خوردن منابع درآمدی شهرداری‌ها به ساخت و ساز است، فروش تراکم، ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و ساخت‌ وسازهای غیرمجاز عواملی هستند که به این وضعیت دامن زده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که مدیریت یکپارچه شهری چه تاثیری بر این شرایط دارد؟ اظهار کرد: نبود مدیریت یکپارچه شهری یکی از مشکلات اساسی تهران است. قانون تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت که در سال ۱۳۹۴ تصویب شد، باید اجرایی شود تا مدیریت متمرکز و کارآمدتری بر پایتخت اعمال شود.

معتمدیان در پاسخ به این سوال که تردد خودروها چه نقشی در بحران‌های تهران دارند؟ ادامه داد: روزانه بیش از ۲۵۰ هزار خودرو از محور کرج و ۳۵۰ هزار خودرو از غرب تهران به داخل شهر تهران وارد می‌شوند این حجم بالای تردد فشار سنگینی بر ترافیک و آلودگی هوای پایتخت وارد کرده است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از بارگذاری جدید جمعیت اعلام کرد: با تاکید وزیر کشور و رییس جمهور، تلاش داریم بازدارندگی‌های قانونی ایجاد کنیم تا ساخت و سازهای جدید تحت مدیریت دقیق انجام شود و از تشدید مشکلات آب، ترافیک و آلودگی جلوگیری شود.

آخرین تصمیم درباره تقسیم تهران / استان جدید در راه است؟

وی در ادامه گفت: درحال حاضر دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران وظایف مشابه و موازی دارند.

به گفته وی، برای رفع این مشکل، در حال طراحی مدل جدیدی هستیم که به تفکیک و ساماندهی این وظایف کمک کند. به‌ویژه با توجه به جمعیت ۱۰ میلیون نفری تهران، نیاز به ساختاری مناسب برای مدیریت شهری احساس می‌شود.

استاندار تهران درباره طرح تفکیک استان تهران اضافه کرد: در حال حاضر موضوع تقسیمات کشوری متوقف است و ما به انسجام مدیریتی در تهران اعتقاد داریم. بنابراین هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تفکیک استان تهران در دستور کار وزارت کشور قرار ندارد.

آخرین تصمیم درباره تقسیم تهران / استان جدید در راه است؟

اتباع غیرمجاز و ساماندهی مهاجران

معتمدیان درباره وضعیت اتباع غیرمجاز در استان هم گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با احترام به کرامت انسانی با مهاجران برخورد کرده است. در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز شناسایی و بازگشت آن‌ها به کشورشان فراهم شد.

به گفته وی، در سال جاری نیز تلاش داریم تا این روند ادامه یابد و برای مهاجران مجاز نیز تدابیر لازم برای ساماندهی اشتغال و اسکان اتخاذ شود.

تکمیل زیرساخت های گردشگری در استان

وی درباره کمبود هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره در استان تهران هم گفت: وزارت میراث فرهنگی مسئول این حوزه است و در حال پیگیری پروژه‌های گردشگری در تهران هستیم، با توجه به نقش پایتخت، تلاش داریم تا زیرساخت‌های گردشگری تکمیل و زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

معتمدیان همچنین افزود: تهران به سمت ایجاد مدیریت هوشمند شهری و استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا حرکت می‌کند، این برنامه‌ها شامل حمل‌ ونقل هوشمند و سایر بخش‌هاست که می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش مشکلات شهری کمک کند.

وی گفت: معضلات و چالش‌های مدیریت شهری نیازمند بازنگری در شیوه‌ها و روش‌های موجود است با توجه به اینکه بخشی از خدمات شهری به‌صورت هوشمند اجرا می‌شود، اما نیاز است که یک مدیریت متمرکز در لایه‌های بالایی استان تهران ایجاد شود که بطور هوشمند و جامع، مدیریت شهری را انجام دهد.

معتمدیان اظهار کرد: یکی از طرح‌های مهمی که در شش ماه گذشته با همکاری دانشگاه‌های تراز اول کشور و متخصصان این حوزه انجام شده، استفاده از تکنولوژی روز و تجارب جهانی برای بهبود مدیریت شهری در تهران است.

وی یادآور شد: این طرح شامل مباحثی مانند کنترل ترافیک، مدیریت انرژی، دیسپاچینگ‌های انرژی، حمل‌ونقل هوشمند و مسایل محیط زیستی می‌شود مراحل مطالعاتی این طرح به اتمام رسیده و بزودی طرح پایلوت آن در استان تهران آغاز خواهد شد.

رشد نظارت‌ها و ساماندهی دستگاه‌های اجرایی در تهران

معتمدیان با بیان اینکه نظارت‌های قانونی در حوزه‌های مالیاتی، زیست‌محیطی و مجوزهای فعالیت واحدها باید به‌طور جدی انجام شود، افزود: واحدهایی که از قوانین تبعیت نکنند، طبق ضوابط قانونی برخورد خواهیم کرد و اجازه ادامه فعالیت به آنها داده نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: درحال حاضر دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران وظایف مشابه و موازی دارند.

به گفته وی، برای رفع این مشکل، در حال طراحی مدل جدیدی هستیم که به تفکیک و ساماندهی این وظایف کمک کند. به‌ویژه با توجه به جمعیت ۱۰ میلیون نفری تهران، نیاز به ساختاری مناسب برای مدیریت شهری احساس می‌شود.

استاندار تهران درباره طرح تفکیک استان تهران اضافه کرد: در حال حاضر موضوع تقسیمات کشوری متوقف است و ما به انسجام مدیریتی در تهران اعتقاد داریم. بنابراین هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تفکیک استان تهران در دستور کار وزارت کشور قرار ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا