حوادث

آخرین اخبار از علت حادثه بندر شهید رجایی| محموله بسیار خطرناک با عنوان کالای معمولی وارد بندر شده بود!

به‌گفته مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا حادثه مهیب بندر شهید رجایی به دلیل اظهار خلاف واقع در خصوص کالاهای خطرناک و تحویل این کالاها بدون اسناد و برچسب های کالاهای خطرناک رخ داده است.

سعید جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به عنوان شرکتی که انفجار مهیب  بندر شهید رجایی در محوطه اختصاصی این شرکت رخ داده بود گفت: این سانحه درپی اظهار خلاف محموله های وارداتی رخ داده و محموله های « بسیار خطرناک » منفجر شده بندر شهیدرجایی تحت عنوان « کالای معمولی » وارد و دپو شده بود.

وی با تشریح وقایع منجر به حادثه تلخ بندر شهید رجایی و انفجار مهیب رخ داده در محوطه اختصاصی شرکت بندری سینا در محدوده بندر شهید رجایی اظهار کرد: بر اساس آیین نامه بین المللی حمل و نقل کالاهای خطرناک، متولیان و عوامل حمل دریایی و خشکی، مکلفند محموله های خطرناک را با ذکر گروه اصلی و فرعی آن و با ارائه فرم مشخصات ایمنی و قبل از ورود کالا به گمرکات اظهار کنند تا محموله های ورودی به بنادر مطابق با الزامات آیین نامه، بسته بندی و برچسب زنی شوند.

مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اضافه کرد: بر همین اساس بنادر، محموله های خطرناک را به محوطه مخصوص نگهداری کالاهای خطرناک که در زون بندی بندر، در محدوده های خاص بندری طراحی و احداث شده اند منتقل می کنند.

جعفری با تاکید بر اینکه در این شرایط تمامی الزامات تخلیه، بارگیری و حمل و نگهداری از پای کشتی تا انبار و بارگیری با وسایل حمل زمینی و بالعکس منطبق با آیین نامه کالاهای خطرناک انجام می شود، گفت: بنابراین مسولیت بندر و کارگزاران به عنوان سازمان های تحویل گیرنده کالا، در واقع مطابق با اظهار قانونی متولیان حمل به گمرکات و بنادر، بسته بندی و برچسب زنی برچسب های کالاهای خطرناک است.

وی ادامه داد: متاسفانه ارزیابی اولیه و کارشناسی درخصوص حادثه روز گذشته بندر شهید رجایی نشان می دهد که این سانحه تلخ درپی تکرار فاجعه آمیز اظهار خلاف واقع در خصوص کالاهای خطرناک و تحویل این کالاها بدون اسناد و برچسب های کالاهای خطرناک رخ داده است.

جعفری افزود: قدرت و موج انفجار و شعاع تخریب و سایر مشخصه های انفجار روز گذشته، بیانگر محموله های به شدت خطرناکی بوده که  براساس کنوانسیون FAL و قوانین و مقررات بندری بایستی توسط شرکت حمل کننده به صورت کتبی و رسمی به عنوان کالای خطرناک به بندر اظهار شود. این درحالی است که این محموله به عنوان محموله معمولی و غیرخطرناک اظهار و بسته بندی و تحویل بندر شده بود.

وی در پایان گفت: متاسفانه این اظهار خلاف، با در معرض خطر قرار دادن تمامی محدوده از کشتی تا انبار در بندر، موجبات بروز این سانحه شد و بر همین اساس شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پیگیری های قانونی را به عمل خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا